بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

    منظور از افت تحصیلی « کاهش عملکرد تحصیلی دانش آموز از سطح رضایت بخش به سطحی نامطلوب است . افت تحصیلی به معنای دقیق آن ، زمانی است که فاصله قابل توجهی بین توان و استعداد بالقوه و توان بالفعل فرد در فعالیتهای درسی و پیشرفت تحصیلی مشهود باشد. هم تکرار پایه های تحصیلی یک دوره و هم ترک تحصیل پیش از پایان دوره را نیز می توان به عنوان افت تحصیلی تلقی کرد .

اسلاید 2 :

  1. افت تحصيلي نزول عملكرد تحصيلي دانش‌آموز از سطح مطلوب و قابل قبول به سطحي ناخوشایند و غیرقابل قبول است.
  2. شكست تحصيلي همان ترك تحصيل زودتر از فارغ التحصیلی ویا گذراندن مجدد پايه های تحصیلی در نظام آموزش و پرورش است .

0ترك تحصيل زودرس عبارت است از وضع دانش‌آموزي كه پيش از پايان آخرين سال يك دوره آموزشي كه در آن ثبت‌نام كرده است آن دوره را زودتر رها مي‌كند.

0تكرار پايه عبارت است تكرار يك كلاس براي دانش‌آموزي كه در همان كلاس پايه‌اي كه در سال قبل به سر مي‌برده به تحصيل ادامه دهد.

اسلاید 3 :

  1. افت تحصيلي به معناي نزول از يك سطح بالاتر به سطحي پايين تر است.
  2. بنا بر آنچه آمد و بر مبناي تعريف پذيرفته شده يونسكو افت تحصيلي حاصل تلاقي دو پديدة ترك تحصيل و مردودي در سيستم آموزشي

اسلاید 4 :

  1. در سطح خانواده
  2. در سطح مدرسه
  3. در سطح اجتماع
  4. در سطح دانش‌آموز كه موضوع مورد بحث است كه به شرح زير ارائه مي‌شود

  مشكلات شناختي

  مشكلات حسي و حركتي

 اختلالات عاطفي رفتاري و مسائل وابسته

اسلاید 5 :


۱ – محرومیت فرهنگی
۲ – فقر و محرومیت اقتصادی
۳ – عوامل عاطفی و رفتاری خانواده
۴ – فقدان والدین
۵ – بی سوادی والدین
۶ – تعداد اعضای خانواده

اسلاید 6 :

    شیوه تد‌ریس معلم، برنامه د‌رسی مد‌رسه، پیشد‌اوری معلم، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های ناد‌رست معلمان از عملکرد‌ د‌انش‌آموزان، پایین بود‌ن نسبت معلم به د‌انش‌آموزان، کمبود‌ معلم مجرب، آموزش‌د‌ید‌ه و علاقه‌مند‌ به تد‌ریس و تحت پوشش قرار نگرفتن د‌انش‌آموزان واجب‌التعلیم. 

اسلاید 7 :

اجتماع :

فقر فرهنگي

 محروميت هاي محيطي

شرايط اقتصادي اجتماعي حاكم بر جامعه

اسلاید 8 :

   1- هوش
۲ – انگیزش
۳ – توجه
۴ – آشفتگیهای عاطفی و هیجانی
۵ – جنسیت
۶ – نارسائیهای جسمانی

   7- مشکلات رفتاری

اسلاید 9 :

  دانش آموزان از نظر ظرفیت هوش با یکدیگر اختلاف دارند .زیرا بهره هوشی افراد نتیجه تعامل بین وراثت و محیط است . با این توصیف کودکان با ظرفیت متفاوت هوشی به دنیا آمده و در شرایط محیطی متفاوت بهره هوشی خود را پیدا می کنند.تعداد زیادی از دانش آموزان که از نظر هوشی پائین تر از میانگین هستند ، در گروه دانش آموزان مرزی قرار دارند و احتمال اینکه این دانش آموزان شکست تحصیلی را بیشتر تجربه کنند زیاد است . دانش آموزان  مذبور اغلب در مدارس عادی حضور دارند و نیازمند توجه خاص معلمان و مشاوران مجرب هستند . برخی از تحقیقات نشان داده اند که انگیزه تلاش در این گونه دانش آموزان به دلیل عدم درک فهم مطالب درسی ، اندک است

اسلاید 10 :

  یک دلیل محکم برای افت تحصیلی ،نداشتن انگیزه پیشرفت می باشد . آنهایی که دارای انگیزه پیشرفت بالا هستند به تکالیفی روی می آورند که درجه دشواری آن در حد متوسط باشد و از تکالیف خیلی آسان یا خیلی متوسط دوری می کنند. چون تکالیف آسان برای آنها مبارزه ای به حساب نمی آید و ایجاد انگیزه نمی کند و انجام دادن تکالیف آسان فضیلتی به شخص نمی بخشد به این دلیل است که تکالیف دشوار برای آنهایی که خواستار پیشرفت هستند انگیزه آفرین نیست .آنهایی که نیاز به پیشرفت پایین دارند به تکالیف نیمه دشوار روی می آورند و آنهایی که ترس شدید از شکست دارند به سوی تکالیف آسان می روند که احتمال موفقیت در انها بسیار است و احتمال شکست بسیار کم و یا اینکه به سوی تکالیف خیلی دشوار می روند که بهانه ای برای آنها باشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید