بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه

بحث براین است که  در عصری  که انسان در عصری که در علوم مختلف  پیشرفتهای زیادی داشته  است  آیا باز هم دین پژوهی و مراجعه به دین  برای حل مشکلات ضروری است.

برای رسیدن به این پاسخ بررسی دو نظریه ضروری است  عده ای بر این اعتقادند امروزه پیشرفت  به این بلوغ فکری رسیده است. یعنی قادر است  تمام مشکلات خود را با تکیه بر علم و دانش حل کند  حتی اگر در مواردی ناتوان از حل مشکلات باشدمی تواند به اندیشمندان  جهان مراجعه کرده  و راهکار  مناسب را  از آنها در یافت کند  به عبارتی دیگر امروز  جهان به  دهکده کوچکی تبدیل شده که ایجاد ارتباط  با افراد  به راحتی  صورت می گیرد  یعی با وارد شدن  به یک سایت  علمی می توان  راهکار مناسب  را به دست آورد  در نظر اینان دین پدیده ای کهنه و فرسوده که تاریخ مصرفش به پایان رسیده البته اینان نمی گویند  دین اصلا به درد نمی خورد  بلکه معتقدند  دین فقط به درد  دوران  خط میخی و دوران  عرب  جاهلیت می خورده  زیرا اینان  نمی توانستند  مسیر صحیح زندگی را تشخیص دهند  به ناچار  وجود راهنما برای هدایتشان به مسیر  سعادت   ضروری بود . اما امروزه بشریت آنقدر  رشد کرده که بتواند  مسیر صحیح زندگی را تشخیص داده و به عبارتی  دیگر مشکلات خود را حل کند در نظر ابتدای ممکن است  این طرز فکر  پذیرفتنی به نظر آید اما با کمی دقت و توجه  به پیرامون  خود  به این نتیجه می رسیم که علم  و دانش  بشر این توانایی را ندارد که به تمام  سوالات اساسی و بسیاری  پاسخ تعیینی و مطمئنی  دهد.

اسلاید 2 :

. بنابراین  از دید گاه  گروه بسیاری از افراد  جامعه برای حل مشکلات  و رسیدن به پاسخ  منطقی و مطمئنی  رجوع  به این امر  ضروری  است. اینان معتقدند  هر اندازه  علم و دانش  بشر پیشرفت کند باز هم قادر  نیست به تمام  سوالات  اساسی پاسخ یقینی دهد زیرا علم و دانش  بشری نمی تواند  از  نقص نسبی و نقص مطلق جدا باشد  یعنی انسان  نسبت به دیک سری از مسائل پاسخ  می دهد  اما مطمئن نیست  که پاسخ او با طل  یا کامل  نشود  همین  رد و بطلان یا تکمیل  شدن  نظر یات دلیل محکمی است بر نقص نسبی دانش بشری  از طرفی  انسان نسبت به دیگر مسائل  اصلا آگاهی  ندارد  یعنی  اگر مجموعه  بشری دور هم  جمع  شوند  با زهم نمی توانند  نسبت به سوالات  اساسی کوچکترین نظری  بدهد مثل اینکه  از کجا آمده اند  و نتیجه  زندگی  بشر به کجا ختم می شود  دلیل دوم این  دسته   این  است  که وجود مشکلات  در جامعه ی بشری دلیل محکمی بر ناتوانی بشر در حل مشکلات است

اسلاید 3 :

در این  مختصر  قصد داریم به پاره ای  از مشکلات  که جامعه را با بحران مواجه کرده است  اشاره کرده تا نتیجه بگیریم که بشر  از حل مشکلات خود ناتوان  است  این مشکلات عبارتند از :

1- بحران عقل گرایی

این بحران با تاملات  کانت و دکارت  از قرن 17 میلادی آغاز  و اسپوزا در آثار  خود  تداوم بخشید اینان معتقدند  تنها چیزی وجود واقعیت دارد  که بتوان  با عقل و دانش  بشر وجود ش را ثابت کرد  یعنی هر آ نچه وجودش  باعقل  بشری ثابت نشود وجود خارجی ندارد.

دراین اعتقاد  کلیه امور فرا طبیعی چون وجود  خدا  معاد ، روح ، فرشته، جن،  شیطان و بسیاری  امور دیگر  که عقل نمی تواند  به تنهایی آن را رصد کند  به چالش کشیده می شود  و  تعار ضی بین گروه الاهیون و دارندگان  این تفکر ایجاد می شود  و در نتیجه جامعه دچار بحران

اسلاید 4 :

2-  بحران  تجربه گرایی

تجربه گرایان افراطی بر این  اعتقادند : تنها چیزی وجود  واقعیت دارد که تجربه حسی انسان در آید  یعنی با حواس ظاهری بتوان  وجود آنها را ثابت کرد در این  اعتقاد  هم تمام امور  فرا طبیعی حتی خود  عقل ریزی به چالش کشیده می شود.

3- علم باوری

این  بحران زائیده  تجربه گرایی و عقل گرایی افراطی است  به محض اینکه انسان به دیگری اطلاعات دسترسی پیدا کند  گمان می کند  که می تواند همه مشکلات خود و جامعه را حل کند  حاصل از اینکه این غرور کاذب عقلی است  با توجه به اینکه علم و دانش  بشر

اسلاید 5 :

4- بحرا ن انسان محوری(اومانیسم)

هر اندازه پیشرفت کند  نمی تواند  از نقص شما و مطلق دور باشد  حاکمیت  دیدگاههای  اومانیستی و انسان محورانه یکی از عوامل  مهم بحران  زا در جامعه است   اندیشه  سننی و الهی هر چند انسان  را دارای منزلتی بالا می داند اما او دست پرورده خداست یعنی در این تفکر  انسان هستی و هویت خود را در ارتباط  با خدا می داند  بنابراین کمال  سعادتش را در رسیدن به غرب خدواند  دانسته و هر عملی را که می خواهد  انجام دهد  ابتدا  رضایت  خشنودی  خالقش را در نظر  می گیرد  به عبارت  ساده تر  ملاک و معیار  تمام  ارزشها  دراین  تفکر خداست  اما بر اساس اندیشه  اومانیستی انسان  اساس و معیار تمام  واقعیت ها و ارزش هاست یعنی غیر از خود هیچ مسئولیتی ندارد و برای کسب منافع به هر صورتی  می تواند عمل کند  حتی می تواند از تمام  امور  مقدس تقدس زدایی کند  نتیجه این تفکر نسبت گرایی فرد گرایی است  که در نهایت جامعه را با بحران  مواجه می کند.

اسلاید 6 :

بحران اخلاقی

با اینکه  انسان  حیوان اخلاقی محسوب می شود  و اندیشمندان  درباره  علم اخلاق نظریه پردازی فراوانی  کرده اند  اما عرضه این آموزه های اخلاقی در جامعه موثر نبوده و روز به روز شاهد مشکلات  اخلاقی فراوان تر  بویژه در جوامع  غربی هستیم  این مشکلات اخلاقی نتیجه ای جز تزلزل  اصول و مبانی خانواده نداشته و نهایتا جامعه را نسبت گرایی ،سود گرایی و لذت گرایی روبرو کرده است  به دیگر سخن امروز نمی توان در  فضاهای آلوده از ارزشهای اخلاقی صحبت کرد و نهایتا جامعه دچار  بحران اخلاقی است.

بحران روانی

درست است که اندیشمندان در علم روانشناسی پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند اما با وجود آثار  فروان روانشاسی باز هم جامعه امروز از نظر روانی  هر روز  با مشکلات جدیدی روبروست به گونه ای  که انسان  در عصر  کنونی احساس بی هویتی و پوچی می کند  علت این امر این است  که این علوم بیشتر در پوسته ظاهری هویت  انسان توجه کرده اند و از  حقیقت و اصل  انسان  که همان  نیاز های بعد  روحانی است  غافل مانده است.

اسلاید 7 :

بحران فناوری، تکنو لوژی پیشرفته

با تقویت بعد کاربردی علوم تجربی فناوری ظهور یافته که یکا روی سکه فناوری ایجاد رفاه نسبی و امکانات مادی  است  اما روی دیگر این سکه نتایج ویرانگر آن است  بدلیل اینکه فرهنگ بشریت به آن اندازه رشد  نکرده که از این فناوری به عنوان  مقدمه رشد  و تعالی انسان استفاده کند  اکثریت جامعه  به جای اینکه از فناوری  برای پیشرفت جامعه بهره گیرند  بالعکس برای  برآورده ساختن  هواهای نفسانی خود استفاده می کنند.

نقش دین در حل بحران ها

با توجه به اینکه انسان  متوجه شد  با تکیه بر فناوری و با تکیه بر علم و دانش خود  قادر نیست  بسیاری از  مشکلات  خود را حل کند. نهایتا به این نتیجه رسید که با تمسک به دین و آموزه های و حیاتی و با  پیوند  معنویت دینی  قادر خواهد  بود   معر یمات و بحران با را بر طرف کند یعنی مناسب ترین  راهکار ها علمی ترین راهکار ها را از سوی  دین به ما می رسد که هیچ گونه نقصی را نخواهد داشت.

اسلاید 8 :

آفرینش انسان

آنچه در آفرینش انسان  ضروری است مورد بررسی قرار گیرد  همان اختلافی است که بین  اندیشمندان علوم زیستی و مطالب موجود در متون مقدس پیرامون  آفرینش انسان وجود دارد. آنچه مسلم است  تاریخچه این اختلاف به قرن19 میلادی یعنی داروین بر نمی گردد آناکسیمندر یکی از اندیشمندان علوم زیستی قرن 6 قبل از میلاد است  که ایشان نظریه  پیدایش انسان  به نوعی  دیگر از حیوانات مطرح کرده است اما آنچه مهم است  این است  که آیا نظریه تکامل تدریجی خللی به مطالب  موجود  در کتب  مقدس وارد می کند؟  یعنی آیا مطرح کردن این فرضیه مطالب متون مقدس را زیر  سوال می برد؟

برای برسی موضوع ،آشنایی با واژه ها و اصطلاحاتی که با این  فرضیه در ارتباط است ضروری است

اسلاید 9 :

ثبات انواع   یا  تحول انواع

منظور  از ثبات انواع یعنی انواع جانوری و گیاهی ثابت اند و هیچ حیوان یا گیاهی از نوعی  به نوع دیگر قابل  تبدیل نیست.

اما منظور  از تحول انواع این است  که انواع گیاهی و جانوری از ابتدا  به شکل کنونی نبوده بلکه از انواع ساده تر  بوجود آمده که از آن به نظریه  تکامل یا تغییر تدریجی انواع تعبیر می شود  اینگونه نیست  که داروین  در یک زمان   مشخص مطلبی به ذهنش برسد  و بلافاصله آنرا به عنوان  یک  نظریه مطرح کند  حدود 25 سال به جمع آوری  مدارک علمی مربوط به تکامل  انواع اقدام ونهایتا نظریه خود را درکتابی به عنوا « اصل انواع » از طریق گزینش طبیعی یا بقای نژاد های  شایسته و... مطرح می کند علاوه بر این  داروین  در هیچ یک از آثار خود مطرح نکرده است  که انسان  از نسل میمون است بلکه او گفته انسان و میمون از تبار مشترکی هستند.

آنچه اندیشمندان الهی را برانگیخته که پیرامون این فرضیه به بررسی بپردازند بیشتر همین است که انسان ومیمون را از  یک تبار دانسته و دیگر اینکه کل موجودات را به موجودات تک سلولی بر می گرداند.

اسلاید 10 :

فرضیه تکاملی داروین به سه مفهوم اصلی استوار است.
تاجایی که برخی از اندیشمندان  که همزمان با داروین بوده اند براین باورند که فاصله بین عقل انسان و میمون آنچنان است  که نمی توان ادعا کرد که این  دو موجود از تبار مشترکی هستند.
نتیجه گرفته می شود  که این فرضیه قطعی  و مستند بر مدارک علمی نبوده و صرفا  آمیخته ای از شواهد حسی و نظریه پردازی است بنابراین  نمی توان به عنوان یک حقیقت علمی در کتب درسی مطرح شود  همان طور  که ایالت های مختلف ارمها این مطلب را به عنوان  یک مطلب علمی تلقی نکرده و انرا  از کتب درسی شان  حذف کرده اند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید