بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اهداف آموزشی

1- مخاطب ، تخلفات متعدد موتورسیکلت را بشناسد.

2- مخاطب ، نسبت به آگاهی ها،نگرش ها،ارزشها و هنجارها موتورسواران و نقشی که در کاهش نظم و امنیت شهر دارند شناخت پيدا كند.

3- مخاطب ، راه حلهای مناسب جهت جلوگیری و یا کاهش آسیب های موتورسیکلت را بداند.

4- مخاطب ،قوانين راهنمائي و رانندگي و مجازات مربوط به تخلفات موتورسيكلت را بهتر بشناسد

5- مخاطب ،آسيب هاي مربوط به موتورسيكلت را بشناسد.

اسلاید 2 :

ضرورت طرح موضوع :

طی سالهای اخیر تعداد وسائل نقلیه در طرح ها و مدلهای متفاوت و با اشکال مختلف افزایش یافته و متقابلاً با افزایش جمعیت ، باعث شلوغی فزاینده در شهرها و جاده ها گردیده است،از سوی دیگر آمار نرخ تصادفات تا 3 یا 4 برابر بیشتر شده و مسئولین را به فکر چاره اندیشی،پیشگیری و کاهش این آسیب ها انداخته است. جهت جلوگیری از آسیب هايی که برای شهروندان در این زمینه و خصوصاً در رابطه با موتورسیکلت ها پیش می آید بايد در  دو محیط آموزش و برخورد به وسیله ي قانون و مقررات راهنمائی و رانندگی وارد عمل شویم. همچنين لازم است ضمن کنترل تولید و عرضه ي موتورسیکلت ، به فکر آموزش راکبان آن و ترویج فرهنگ استفاده از موتورسیکلت نيز باشیم.

اسلاید 3 :

ویژگی های تخلف موتورسواران به منزله نوعی انحراف

نسبی بودن انحراف با توجه به یک جامعه: بسیاری از اعمال و حرکات هستند که در یک جامعه مورد برخورد قرار می گیرند ولی در جامعه ای دیگر اهمیت موضوع فرق میکند.مثلا در ایران رانندگی از طرف راست بوده ولی در کشور انگلستان از سمت چپ میباشد.

نسبی بودن انحراف از نظر مکان:انجام برخی از اعمال در بعضی مکانها مجاز و در بعضی مکانها انحراف محسوب می شود.مانند حرکات نمایشی با موتورسیکلت که در محیط مسابقه و پیست های مربوطه اشکالی ندارد ولی در خیابانها و معابر شهری یک انحراف محسوب می شود

اسلاید 4 :

ویژگی های تخلف موتورسواران به منزله نوعی انحراف

نسبی بودن انحراف از نظر زمانی:برخی اعمال در حال حاضر جرم محسوب می شوند در حالی که در گذشته اینگونه نبوده است.

نسبی بودن انحراف از نظر پیامد ها و نتایج:محسوب شدن عملی به عنوان انحراف به نتیجه آن و آگاهی دیگران از آن عمل بستگی دارد.تردد با سرعت زیاد موتورسیکلت چنانکه با تبحر و در محیط های مناسب باشد،همراه با کلاه ایمنی و نتیجه بدی مانند تصادف در بر نداشته باشد جرم نیست ولی همان حرکات نمایشی در معابر ممکن است نتیجه غیرقابل جبرانی در بر داشته باشد.

نسبی بودن انحراف از نظر فرد:تعریف انحراف بستگی به این دارد که چه کسی این عمل را انجام می دهد و چه کسانی قدرت برچسب زدن و تعیین هنجارهای قالبی را دارند.مثلا ممکن است سرعت موتورسیکلت و حرکات نمایشی آن از دید عده ای جالب و زیبا باشد ولی برای عده ای ناخوشایند باشد.

اسلاید 5 :

انضباط اجتماعی رانندگان

وسائل نقلیه برای خدمت به جامعه در راستای زندگی نوین و رفاه انسان ها و انجام نیازهای روزمره، اختراع و تکامل پیدا کرده و هر روز بر دامنه ي تکنیک و طراحی آن افزوده                می شود. این پدیده ي صنعتی توسط رانندگان جابه جا می شود و رانندگان با کسب آگاهی از قانون و مقررات رانندگی و استفاده درست، هدایت این وسیله ي فاقد شعور و هوش را بر عهده دارند. اگر راننده با استفاده از همه ي آموزش های شخصی و اجتماعی حین رانندگی خطری را مشاهده کند قادر به جلوگیری از آن می باشد و اگر وسیله دیگری برای او ایجاد خطر کند با اقدام به موقع خطر را رفع می کند. رانندگی یک فن است پس شرایط آموختن فن باید مورد توجه کامل قرار گیرد و نظارت لازم در جهت اجرای انضباط اجتماعی به عمل آید.

اسلاید 6 :

محرکهای روانی تخلفات

روان شناسان اعمالی را که هدفشان صدمه رساندن به دیگران باشد ولو اینکه به آسیب هم منجر نشود ، پرخاشگری مي گویند.

اعمالی از قبیل سرعت های بیش از حد، عدم رعایت حق تقدم ، مانورهای سریع ، رانندگی های شتاب زده و حرکات نمایشی از جمله رفتار های پرخاشگرانه هستند.انسان به طور طبیعی از آشکار ساختن خود نزد دید عموم مردم ، خشنود می شود.

از نمونه های آن می توان از رانندگی با موتورسیکلت از طریق نمایش، حرکت های مانوری، پرش کردن و غیره .... نام برد. در هر حال موتورسوار سعی می کند بدین طریق میل به     خود نمايی خود را ارضاء نمايد.

اسلاید 7 :

هنجارها و هنجارشکنی ها در میان موتورسواران

هنجار ، قواعد رفتاری است که رفتار مناسب را در محدوده ي معینی از زمینه های اجتماعی مشخص می کنند. متابعت زمانی صورت می گیرد که جامعه از طریق اعمال قدرت بر افراد کنترل و نظارت نماید و افراد نه از روی رضایت درونی بلکه از روی اجبار به تبعیت از قوانین می پردازند. مثلاً یک موتورسوار با وجود حضور پلیس در محل، مجبور به استفاده از کلاه ایمنی است ولی در مکان هايي که پلیس حضور ندارد ممکن است اقدام به تخلف کند.

اسلاید 8 :

نظريه رفتار برنامه ریزی شده

نظريه رفتار برنامه ریزی شده نظريه مکانیسم اصلی پذیرش رفتارهای بهداشتی راتوضیح می دهد.

بر طبق این مدل قصد برای انجام یک رفتار توسط سه عامل پیش بینی می شود.

1- فرد ، دید مثبتی نسبت به انجام رفتار داشته باشد(نگرش)

2-فرد احساس کند برای انجام دادن رفتار، تحت فشار اجتماعی باشد(هنجار انتزاعی یا فشار اجتماعی)

3- فرد احساس کند قادر است رفتار را انجام دهد (کنترل رفتاری درک شده)

اسلاید 9 :

معضلات مربوط به موتورسیکلت ها

q رعایت نکردن چراغ قرمز

q ورود به گذرگاه های عابرین پیاده

q دو ترکه یا چندترکه سواری

qعدم استفاده از کلاه ایمنی

q آلودگی هوا از طریق موتورسیکلت های دودزا

اسلاید 10 :

مرگ و میر راکبان موتورسیکلت

نتایج حوادث ترافیکی می تواند برای استفاده کنندگان آسیب پذیر جاده ای شامل عابرین پیاده و موتورسواران بیش از ماشین سواران می باشد.به طور کلی این قشر کمتر مورد حمایت قرار دارند و لذا عنوان کاربران پرخطر را به خود اختصاص می دهند. موتورسواران بیشتر متحمل آسیب های سر،سینه و پاها می شوند و اکثر آسیب های کشنده در موتورسواران مربوط به آسیبهای سر می باشد.آسیب های وارده به سر و گردن عامل اصلی مرگ،آسیب های شدید و ناتوانی در بین راکبان موتورسیکلت و عابرین پیاده می باشد که در کشورهای اروپائی 75درصد و در کشورهای با درآمد کم و متوسط بیش از 88درصد را تشکیل می دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید