بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

طراحی شمع ها هم جنبه های هنری دارد و هم جنبه های علمی. هنر طراحی در انتخاب مناسب ترین نوع شمع و روش نصب آن با توجه به شرایط بارگذاری و ساختگاهی است. جنبه های علمی طراحی شمع به پیش بینی و تخمین درست عملکرد شمع مستقر در خاک در حین نصب و بار گذاری دوران بهره برداری کمک می کند. این عملکرد بطور مؤثر بستگی به روش نصب شمع بستگی داشته و به تنهایی نمی تواند توسط خصوصیات فیزیکی شمع و مشخصات خاک دست نخورده پیش بینی شود. دانستن انواع شمع ها و روش های ساخت و نصب شالوده های شمعی مستلزم فهم علمی رفتار آنهاست.

اسلاید 2 :

معرفی :

  • شمع درجا از خانواده شمع های بتنی می باشد و نام های دیگر آن شمع درجا ، شمع ساخته شده در محل، شمع ریختنی، شمع جایگزینی و شمع بدون تغییر مکان می باشد. شمع درجا به دلیل نامحدود بودن در قطر و عمق حفاری دارای بیشترین کاربرد و تنوع در بین تکنولوژی های اجرای پی های عمیق می باشد. 
    در شمع های درجا ابتدا توسط ماشین آلات حفاری یک چاه با مقطع و عمق مورد نظر در زمین حفر شده و سپس در داخل آن اقدام به بتن ریزی با مصالح مرغوب می نمایند که البته این بتن می تواند مسلح یا غیر مسلح باشد .

اسلاید 3 :

۱. روتاری هیدرولیک چرخ زنجیری
Hidraulic Rotary Rigs-mounted on crawler unit

۲. روتاری هیدرولیک قابل نصب بر روی کامیون
Truck Mounted Hydraulic Rotary Rigs

۳. روتاری هیدرولیک یا مکانیکی قابل نصب بر روی جرثقیل
Crane Attachment Rigs

اسلاید 4 :

میله کلی حرکت چرخشی وقائم هد دستگاه روتاری را به مته های حفاری منتقل میکند مته ها و باکت های حفاری به انتهای کلی متصل می شوند.                    

 گشتاور چرخشی: ۱۰۰ الی ۴۰۰ کیلو نیوتن             

 عمق حفاری: ۱۰ الی ۱۰۰    متر                          

اسلاید 5 :

اوگر ها فقط برای حفاری در خاکهای چسبنده و لایه های سنگی دارای کارایی مناسب هستند . در حین حفاری ، خاک بوسیله دندانه های اوگر کنده شده و بر روی پره های آن قرار می گیرد و به بیرون از چاه حفاری منتقل می شود و با تکان دادن کلی تخلیه   می شود

اوگرها معمولا به سه گروه تقسیم می شوند: ۱- اوگر با کابرد حفاری در خاک(ریزدانه) ۲- اوگر با کابرد حفاری در لایه سنگی        ۳- اوگرهای پیوسته (CFA)

اسلاید 6 :

قطر : ۴۰ الی ۲۰۰ سانتیمتر
طول : ۱۳۰ الی ۲۳۰ سانتیمتر

مناسب برای حفاری در:
خاکهای ریزدانه مانند ماسه های لای دار ، لای های آلی و غیر آلی ، انواع خاک های رس ، زغال سنگ نارس ، لجن ها ، مخلوطهای ماسه رسی ، ماسه خاک دار
نکته: اوگرها در خاک های غیر چسبنده و درشت دانه مانند شن های تمیز ، شن های خاک دار ، ماسه های تمیز و خاکهای آبکی دارای کارایی مناسب نمی باشد .

اسلاید 7 :

مناسب برای  حفاری و شکستن لایه های سنگی نرم ، نسبتا نرم و نسبتا سخت

تفاوت اوگر های با کاربرد حفاری در خاک و سنگ : 
تفاوت آنها در شکل و نوع دندانه ها می باشد. در اوگرهای با کاربرد در خاک از دندانه های نوک پهن و در اوگرهای با کاربرد در سنگ از دندانه های تیزی با تکه های الماس تعبیه شده در نوک آنها استفاده می شود . شکل دندانه ها در قسمت معرفی آنها آورده شده است.

نکته : در حفاری ها لایه های سنگی با مقاومت فشاری کمتر از ۱۰۰ مگاپاسکال قابل شکستن می باشند.

اسلاید 8 :

قطر: ۳۵ الی ۱۴۰ سانتیمتر
قطر لوله درونی : ۱۰ الی ۱۵سانتی متر
طول: ۱۰ الی ۳۵ متر

اوگرهای پیوسته نسبت به اوگرهای معمولی دارای طول بیشتر و محور استوانه ای توخالی می باشند . این اوگرها دارای محور توخالی و با درپوش بازشو انتهایی می باشند که بعد از باز کردن درپوش انتهایی ، بتن با عبور از این محور می تواند به اعماق چاه حفاری پمپاژ شود .قابل ذکر می باشد که اوگرهای پیوسته بصورت قطعه های مجزای قابل اتصال به یکدیگر طراحی می شوند.
کاربرد اوگرهای پیوسته در شمع های موسوم به CFA می باشد که تشریح کامل این نوع شمع در قسمت مربوطه آورده شده است.

اسلاید 9 :

  • معمولا در خاکهای درشت دانه از باکتهای حفاری استفاده می شود. در حین حفاری خاک بوسیله دندانه های زیر باکت کنده شده و به کمک بازوهای تعبیه شده در زیر آن به درون باکت رانده می شود و بعد از پر شدن ، به بیرون از چاه منتقل می شود و با باز شدن اتوماتیک بازوها خاک تخلیه می شود.
    باکت ها معمولا به سه گروه تقسیم می شوند: ۱- باکت با کاربرد در حفاری خاک ۳- باکت با کاربرد حفاری در لایه                                                                    های سنگی

اسلاید 10 :

قطر: ۶۰ الی ۲۰۰ سانتیمتر
طول: ۱۲۰ الی ۱۶۰سانتیمتر

مناسب برای حفاری در :
انواع خاک ها بخصوص خاک های درشت دانه با چسبندگی پایین و خاک های آبکی

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید