بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

—این زنان معمولا برای انجام مراقبتهای بارداری مراجعه نمی کنند بنابراین برخی مشکلات و عوارض مامایی در آنان شناسایی نمی شود.

—متخصصین زنان و بیهوشی هم در موقعیتهای اورژانس و هم در موقعیتهای غیراورژانس بربالین مادران وابسته به مواد و یا نوزادان آنها فراخوانده می شوند.

—عدم استفاده از دارو برای کنترل محرومیت(در مورد مواد افیونی) موجب بروز نشانه های محرومیت و عوارض بعدی می گردد.

—

اسلاید 2 :

—افراد وابسته به مواد، نسبت به داروهای مخدر تحمل دارند و آستانه درد آنها نسبت به افراد غیر معتاد پائین تر میباشد لذا در صورت نیاز به سزارین بخصوص در مواردی که مادر دچار علائم محرومیت شده باشد باید مقدار بیشتری از داروهای مخدر به بیمار تزریق شود که یکی از اثرات آن تضعیف سیستم تنفسی جنین و نوزاد است.

—مصرف مواد مخدر(به خصوص مواد افیونی) باعث اختلال در حرکات دستگاه گوارش و تاًخیر در تخلیه معده میشود و چون حاملگی هم اثر مشابه را دارد در نتیجه مجموع این دو عامل احتمال آسپیراسیون را در طی بیهوشی عمومی افزایش میدهند.

—

اسلاید 3 :

—ممکن است در زمان بستری در بیمارستان، ملاقات کنندگان مخفیانه مواد مخدر را به مادر برسانند یا مادر این مواد را در داخل وسایل شخصی خود پنهان نموده ودور از چشم کارکنان بیمارستان به مقدار زیادی آنها را مصرف کند و دچار علائم مسمومیت شود.

—

اسلاید 4 :

 تاثیر مواد افیونی در بارداری و زایمان

—اثرات مستقیم:

—عبور از جفت و در نتیجه زایمان زودرس، کوریوآمنیونیت، خونریزیهای سه ماهه سوم، تاخیر رشد داخل رحمی، ديسترس جنيني، مرده زایی، کاهش اندازه دور سر نوزاد، دفع مکونیوم، کاهش آپگار نوزاد، كم وزني نوزاد

— اثرات غیر مستقیم:

— افزایش احتمال بیماریهای آمیزشی، هپاتیت وعفونت HIV، سوء تغذیه، خطر سوء مصرف مواد و داروهای دیگر در مادر، بروز نشانه های محرومیت در نوزاد.

—

اسلاید 5 :

تاثیرمتادون بر تستهای ارزیابی سلامت جنین:

—

—NST : متادون باعث کاهش Beat-to-Beat Variability، کاهش حرکت و کاهش ضربان قلب جنین می شود

— BPP : متادون باعث کاهش تعداد تنفس جنین می شود

اسلاید 6 :

 تاثیرمواد محرک در بارداری و زایمان

بارداری همراه با مصرف مواد محرک عوارض قلبی عروقی این مواد را بیشتر می کند.

علائم قلبی عروقی(افزایش فشار خون، آریتمی، افزایش ضربان قلب) در بارداری

سایر علائم دیگر سوء مصرف کوکائین شامل هیپر رفلکسی، تشنج، عدم تعادل رفتاری، پروتئین اوری و ادم هم دیده می شود.

عوارض مادری :

سقط خودبخودی در ماههای اول، زایمان زودرس، جداشدن زودرس جفت، پارگی زودرس کیسه آب، پارگی رحم، بی نظمی ضربان قلب، پارگی کبد، ایسکیمی وانفارکتوس عروق مغزی و مرگ جنین، دیسترس جنینی، تاخیر رشد داخل رحمی

.

اسلاید 7 :

عوارض جنینی و نوزادی:

کوکائین سریعا از جفت رد شده و وارد سیستم گردش خون نوزاد شده و باعث تنگی عروق نوزاد می شود و به صورت غیر مستقیم نیز تنگی عروق مادر روی جنین تاثیر می گذارد.

برخی ناهنجاریهای ادراری تناسلی، رفلکسهای غیر طبیعی، تحریک پذیری بیش از حد، کاهش ضریب هوشی و قدرت یادگیری در این نوزادان بیشتر دیده می شود.

آنومالی قلبی، شکاف لب و کام، آترزی مجرای صفراوی، تاخیر رشد داخل رحمی، مرگ داخل رحمی و خونریزی مغزی

اسلاید 8 :

بطور ویژه برای آمفتامین:

¡عوارض مادری و جنینی: زجر جنینی و جدا شدن زودرس جفت. تشنج و پروتیین اوری و افزایش فشار خون ثانویه به مصرف آمفتامین(وکوکائین) ممکن است با علائم پراکلامپسی اشتباه شود.

—

—بطور ویژه برای شیشه یا مت آمفتامین: مرگهای جنینی و نوزادی

—

—

اسلاید 9 :

نکته مهم :

—تشنج و پروتیین اوری و افزایش فشار خون ثانویه به مصرف کوکائین(و آمفتامین) ممکن است با علائم اکلامپسی اشتباه شود

—

—در صورتی که همراه با علائم فوق، آزمایشات عملکرد کبد و کلیه غیرطبیعی( افزایش میزان SGOT، SGPT، LDH، PT، PTT، BUN و Cr ) باشد، باید در وهله اول تشخیص و درمان اکلامپسی در نظر باشد.

—اما برای افتراق دقیقتر باید آزمایش اعتیاد ( Rapid test ) نیز انجام شود و با توجه به نتیجه آزمایشات در مورد ختم بارداری تصمیم گیری شود. 

—

اسلاید 10 :

تاثیرمصرف مواد توهم زا بر بارداری و زایمان

—تاثیر دربارداری و زایمان :

— در دوران بارداری با بروز بالای تاخیر رشد داخل رحمی، زایمان زودرس و مایع آمنیوتیک مکونیومی و علائم محرومیت در نوزاد همراه است. افزایش درجه حرارت ناشی از مصرف ممکن است مصرف اکسیژن را در مادر و نوزاد و صدمات ناشی از گرما را در جنین افزایش دهد.

—مصرف ال اس دي در بارداري موجب افزايش انقباضات رحمي مي شود.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید