بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—سولفور اکسیدی که به بیشترین مقدار در اتمسفر انتشار می یابد سولفور در اکسید SO2 می باشد. معمولاً مقدار کمی از سولفور تری اکسید SO3 همراه سولفور در اکسید است. ولی مقادیر بیشتر از حدود 1 تا 2 درصد SO2 نمی باشد. مجموعه این دو نوع اکسید با SOX نشان داده می شود.

—

— سولفور دی اکسید گازی بیرنگ و غیر قابل استعال، با نقطه ذوب وجوش به ترتیب -75.5°C و -10.10°C است. در غلظت های نزدیک به 3ppm بوی زننده و سوزش آوری دارد. سولفور تری اکسید گازی فوق العاده فعال و بی رنگ و به آسانی به صورت مایع تراکم می گردد (b.p = 44.8°C) تحت شرایط معمولی هیچSO3  در اتمسفر یافت نمی شود. چون که سریعاً با رطوبت واکنش میدهد و سولفوریک اسید به وجود می آورد. (H2SO4)

—

اسلاید 2 :

—طبق اصول جهانی برآورد شده که سالانه 146 میلیون تن SO2 مستقیماً وارد اتمسفر می گردد. به علاوه سالانه نزدیک به 194 میلیون تن SO2 در نتیجه اکسایش هیدروژن سولفید (H2S) در اتمسفر تولید می شود. بنابراین یک فرآیند فرعی (اکسایش H2S) بیش از انتشارات مستقیم SO2 اتمسفری می باشد.

—منشا H2S اتمسفری، فساد مواد آلی است. باتلاقها، لجن زارها و جلگه ها علی الخصوص مولد آن هستند. اقیانوس ها منشا سالانه 30 میلیون تن می باشند، در حالی که منابع بیولوژیکی 70 میلیون تن تولید می کنند.

اسلاید 3 :

—فعالیت های آتشفشانی کمی H2S تولید می کند ولی بر طبق اصول جهانی این مقدار در مقایسه با مقدار تولید شده از فرآیند های بیولوژیکی قابل چشم پوشی است.

—مقدار کمی H2S، 3 میلیون تن در سال، در نتیجه فعالیتهای صنعتی وارد اتمسفر می گردد و کل انتشارات جهانی را تا 103 میلیون تن در هر سال می رساند سرنوشت این مقدار عظیم H2S آزاد شده در اتمسفر زمین از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

—

اسلاید 4 :

—اکنون معتقدند که واکنش: 

—

 SO2  H2S + O3 --------> H2O +

    که گام مهمی در این فرآیند می باشد. آزمایشات نشان می دهند که رابطه فوق وقتی که غلظت های مواد ترکیب شونده شبیه به آنهایی که در اتمسفر هستند باشد خیلی سریع انجام می گیرد.

—

اسلاید 5 :

—ازون O3 جزء ناچیز طبیعی اتمسفر است و مقادیر اضافی آن از چرخه نوری NO2 به وجود می آید.

—اکسایش کامل 103 میلیون تن باعث تولید سالانه 194 میلیون تن SO4 می شود انتشارات سولفور اکسید غیر طبیعی ( مصنوعی) (146 میلیون تن سالانه) عمدتاً از احتراق زغال سنگ به وجود می آید.

—احتراق سوخت نفتی و ذوب سنگ معدن سولفید سهم کوچک ولی مهمی در انتشار سولفور دی اکسید در اتمسفر دارد.

—هیچ منبع عمده طبیعی SO2 شناخته نشده است اگر چه مقدار کمی احتمالاً در گازهای منتشر شده در اثر فعالیت های آتشفشانی  وجود دارد.

—

اسلاید 6 :

—گوکرد در تمام زغال سنگ ها به مقادیری در دامنه بین 2/0 تا 7 درصد از وزن زغال سنگ را تشکیل می دهد.

—این گوگرد در پروتئین های موادی نظیر گیاهان و موجودات دریایی که زمانی زنده بوده اند، وجود داشت. گوگرد می باشند.

—معهذا این سوختها همان مشکلات انتشار SOX را که زغال سنگ تولید می کند، تولید نمی کند. زیرا بیشتر گوگرد آزار رساننده طی مراحل مختلف گاز طبیعی و تصفیه نفت از بین می رود.

—بنابراین متوجه می شویم که چرا حمل و نقل با سوخت نفت خام تصفیه شده یک منبع جدی آلودگی SOx نیست. تکنولوژی موجود برای حذف گوگرد، به حالت گازی یا مایع بودن سوخت بستگی دارد و به سادگی به جامد تبدیل نمی شود.

—

—

اسلاید 7 :

—آلودگی سولفور اکسید غالباً از فعالیت های ذوب کننده به وجود می آید زیرا که خیلی از عوامل مفید طبیعتاً در غالب سولفیدها وجود دارند.

—

—برای مثال کانیهای سولفید منبع مهمی از مس (CUS2 , CUFES2) روی (Zn S) جیوه (HgS) و سرب (PbS) می باشند.

—

— اغلب کانیهای سولفید تغلیظ شده و در هوا برشته می شوند تا سولفیدها به آسانی کاهش یافته و به اکسید ها تبدیل گردند.

—

اسلاید 8 :

—برخی واکنش های شاخص این نمونه ها عبارتند از:

2ZnS + 3O2 --------> 2ZnO + 2SO2

2Cu2 S + 3O2 -----------> 2 Cu2O + 2SO2

— بنابراین عملیات ذوب کننده معمولی به طور مرتب SO2 را به عنوان یک محصول فرعی تولید می کند و مقداری از آن به طور غیر قابل تغییری وارد اتمسفر می گردد.

اسلاید 9 :

—بخش عظیمی از SO2 اتمسفری به صورت SO3 اکسید می شود که بعداً با بخار آب واکنش داده و سولفوریک اسید H2SO4 را تشکیل می دهد.

—سولفوریک اسید با سایر مواد موجود واکنش داده و سولفات را به وجود می آورند.

—برای مثال آمونیوم سولفات (NH4)2 SO4 وقتی به وجود می آید که این اسید با آمونیک واکنش دهد.

— نمک های سولفات سرانجام در اتمسفر مستقر می شوند یا این که باران آنها را می شوید.

اسلاید 10 :

—تاثیرات SOx از یک یا دو راه، بسته به غلظت های SO2 و طول مدتی که گیاهان در معرض آن قرار می گیرند ، آسیب می بینند.

 

—آسیب شدید در نتیجه در معرض غلظت های بالای SO2 به مدت کوتاهی قرا رگرفتن، یا نواحی مرده برگهایی که خشک می شوند یا به رنگ روشن یا عاجی در می آیند، مشخص می گردد.

—در معرض غلظت های پایین تر به مدت طولانی تری قرار دادند باعث آسیب هایی نظیر زرد شدن تدریجی برگها که مانعی در چگونگی کلروفیل سازی به وجود می آید، مشخص می گردد.

—مقدار زیادی سولفات در برگها، با علائم مریضی مزمن ظاهر می گردد. گیاهان در حساسیتشان نسبت به آسیب با SO2 به مقدار زیادی تغییر می کنند.

—

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید