بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

فهرست:
- تعريف منطقه ساحلی
-بررسي سواحل از ابعاد مختلف
-ويژگي هاي مشترک مناطق ساحلی
-اهميت مناطق ساحلي برای حيات وحش
-مديريت مناطق ساحلی
- طبيعت اکوسيستم ساحلي ودريايی
-حفاظت سواحل
-ذخيره گاه ساحلی
-احداث يک منطقه حفاظت شده ساحلی
- جنگل های مانگرو
- گردشگری ساحلی

اسلاید 2 :

منطقه ساحلي :
- بخشي از خشکی که عمدتا بوسيله دريا تحت تاثير قرار مي گيرد وبخشی از دريا که عمدتا به وسيله خشکی تحت تاثير قرارمي گيرد.

-.نواحي ساحلی به صورت نواحی جزر ومدی و زير جزری دربالای فلات قاره
نواحی که به طور منظم به وسيله آب شور دريا مغروق می گردد واراضی خشکی مجاور آن تعريف شده است .

اسلاید 3 :

بررسي سواحل از ابعاد مختلف:
الف –ديدگاه جغرافيايی:از نظر جغرافيايی ساحل منطقه وسيعی از خشکی
ودريا است که در آن عوامل مختلف خشکی ودريا با يکديگر در تعامل بوده و -- شرايطی را ايجاد مي کنند که با هريک از مناطق خشکی ودر يايی متمایز است
ب-ديدگاه حقوقي :اراضي ساحلي منطقاي است به عرض دو کيلومتر
درطول ساحل شروع شده وتاعمق شش متر پايينتر از جزردرداخل دريا ادامه پيدا مي-کند.

 

اسلاید 4 :


ويژگي هاي مشترک مناطق ساحلي :

1- زيستگاههايي را ميآفريند که از زيستگاههاي مناطق خشک اطرافشان متفاوت است .

2- بخش کمي از کل فضاي منطقه را اشغال مي کند.

3- توليد زيست توده گياهي و جانوري آن معمولا از مناطق اطراف بيشتر است.

.

اسلاید 5 :

اهميت مناطق ساحلي برای حيات وحش:
1- وجود آب دريک منطقه حائز اهميت است زيرا زيستگاه حيات وحش از غذا ،پناهگاه ،آب وفضا تشکيل شده است .مناطق ساحلی حداقل يکی از اين اجزا واغلب تمام آنرا در خود دارد .
2- دسترسی بيشتر به آب برای گياهان به همراه خاک عميق توليد جامعه گياهی افزايش می دهد.
3- تفاوت قابل توجه پوشش گياهی مناطق ساحلی و پوشش مناطق جنگلي مرتفع وعلفزار های مجاور آنها باعث افزايش تنوع ساختاری منطقه می شود.
4- شکل بسياری از مناطق ساحلی بويژه ماهيت خطی جريانات آبی ورود خانه ها باعث بروز بيشترين مقدار اثر حاشيه ای که از نظر حيات وحش بسيار حائز اهميت است.

اسلاید 6 :


مديريت مناطق سا حلی :
امروزه بيش از دو سوم جمعيت جهان در مناطق ساحلی زندگی مي کنند .با وجود اهميت اين مناطق از نظر اقتصادی ،اجتماعی و طبيعی مخصوصا از جهت حساسيت های ويژه وخصوصيت بارزی که دارند اطلاعات کنونی ما در باره مديريت آنها بويزه از جنبه حفاظت بسيار فقير است . در حال حاضر اراضی ساحلی در تمامی جهان در اثر بهره برداری بی رويه از منابع طبيعی آن در معرض خطر قرار دارد . مثل از بين رفتن بسياری از جماعات مانگرو و جزاير مرجاني . اين مناطق نسبت به خشکی از نظر حفاظت عقب مانده در حالي که از نظر زيستی برتری آن غير قابل ترديد است وهيچگونه مديريت صحيحی روي آن اعمال نمي شود .

اسلاید 7 :

شبکه مناطق حفاظت شده :
جهان از نظر تعداد وتنوع بسيار فقير است تنها در سال های اخير به خصوص پس از کنگره پارک های ملی بالی (اندونزی 1982) که لزوم حفاظت از زيستگاههای حساس مورد تاکيد قرار گرفت و توجه جهانيان را به اين امر جلب کرد در مورد کشور ايران نيز غفلت در مورد تالاب ها ،خور ،خليج ومصب ها قابل توجه است .
طبيعت اکوسيتم ساحلي ودر يايی :
1- يکپارچگی تماميت در يا وخشکی:در يا وخشکی بخش جدا نا پذير يک پيکره واحد به شمار مي روند و خط ساحلی مرز جدا کننده انها تلقی نمي شود ارتباط در يا وزمين به گونه اي است که موجو ديت هر دو به يکديگر وابسته است . خشکی تحت تاثی جريانات دريايی وپديده های اقليمی قرار مي گيرد که دريا در آن نقش مهمی دارد اختلالات درونی دريا ناشی از وابستگی انها به خشکی است . مثل بسياری از آلا ينده ها ومواد رسوبی که سبب کاهش يا تقليل باروری در ياها مي شود از خشکی سر چشمه مي گيرد .

اسلاید 8 :

2- ناحيه بينا بينی : ناحيه ساحلی يا نوار ساحلی در يا وخشکی را از يکديگر جدا نمی کند بلکه آنها را به هم وصل مي کند ،نه از نظر رمين شناسی ونه از نظر بيولوژيکی اين امکان وجود ندارد که ناحيه ساحلی را به عنوان يک اکوسيتم کامل تعريف کرد . نا حيه ساحل در معرض دو اکوسيستم قرار دارد :دريا وخشکی ،اين ناحيه به طور گسترده ای حاصلخيز ودر عين حال آسيب پذير است
3-پايان پذ يری منابع دريايی:
جداازتفاوتهای متعدد بين دريا وخشکي ويژگی مشترک انها کاهش منابع درهر دو اکوسيستم
می باشد.اسفاده بی رويه از گونه های دريايی وساحلی.

اسلاید 9 :

حفاظت از سواحل شرايط عملی زير را مي طلبد :
1- بررسي وتشريح مناطق: الگوي طبقه بندی خاصی براي اين منظور به کار گرفته می شود که نوع زيستگاه که معرف فرايندهای اکوسيستم است را مشخص می کند مثل جمع اوری خلاصه ای از اطلاعات موجود تا حد ممکن اين اطللاعات مربوط به اکوسيستم هاي ساحلی باشد .
2انتخاب : مناطق حساس از جمله زيست گاه هايی که بر پايه معيار های مورد توافق مشخص شده اند انتخاب مي شوند که بايد اولويت ه در نظر گرفته شوند .
3- پيشنهادات براي گزارش : گزارشی که هم زيستگاههای حساس را مطرح ميکند وهم پيشنهاداتی براي سيستم حفاظت سواحل ومديريت آنها است .
4 –اجرا: مسئولين زيربط در امور حفاظت بايد طرح حفاظت اراضي ساحلي ودريايي را به اجرا بگذارند در اجراي عملي حفاظت بايد اقدامات قانوني صورت گيرد مثل جلوگيري از فعاليت هاي زيانبار در سواحل .

اسلاید 10 :

ذخيره گاه :
هر گونه منطقه ای که برای هر منظور خاصی تحت مديريت قرار مي گيرد .
پارک:
ذخيره گاهی که تفرج يا آموزش عمومی مورد تاکيد قرار مي گيرد .
کارکرد ذخيره گاه :
1- اين مناطق معرف فرايند های طبيعی بوده وبه عنوان مناطق کنترل محسوب مي شود که می توان اختلالات و آشفتگی های حاصل از فعاليت های انسانی را اندازه گيری کرد .پژوهش اکوسيستم ها در اين ميان نقش محوری دارد و ذخيره گاهها بايد در منا طق بسيار مناسب و بارور ايجاد شود تا امکان پژوهش فراهم شود .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید