بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

اقتصاد سبز
برنامه محیط زیست سازمان ملل

تعریف اقتصاد سبز:

نتیجه بهبود زندگی انسانی و برابری اجتماعی همراه با کاهش مخاطرات زیست محیطی و کمبودهای اکولوژیک

اقتصاد سبز:  یک اقتصاد کم-کربن، با کارایی منابع و اشتمال اجتماعی است.

در اقتصاد سبز: رشد درآمد و اشتغال منتج از سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی است که با افزایش کارایی انرژی و منابع منجر به کاهش انتشار کربن و آلودگی شده و مانع از دست رفتن تنوع زیستی و خدمات اکوسیستم می‌شود.

United Nations Environment Programme (2011), Towards a Green Economy: Pathways to Sustainable Development and Poverty Eradication

اسلاید 2 :

انتقال به اقتصاد سبز:

شیوه‌ها و قواعد مشخصی باید مُرعی گردد:

جهت دهی مشخص فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اعم از دولتی و خصوصی

اصلاح سیاستگزاری‌های مختلف در کلیه بخش‌های اقتصاد

وضع قوانین و مقررات مرتبط

این موارد بطور کلی در راستای توسعه پایدار قراردارد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد اقتصاد سبز و فقرزدایی را به عنوان الحاقیه‌ای ذیل برنامه توسعه پایدار قرار می‌دهد.

اسلاید 3 :

اقتصاد سبز

.1سرمایه گذاری در سرمایه طبیعی (مشتمل بر منابع طبیعی و اکوسیستم)

–کشاورزی

–ماهیگیری

–آب

–جنگل و مرتع

.2سرمایه‌گذاری در کارایی انرژی و منابع

–انرژی تجدیدپذیر

–صنایع

–زباله و ضایعات

–ساختمان

–حمل و نقل

–توریسم

–شهر و شهرسازی

.3حمایت از انتقال به اقتصاد سبزکشاورزی

–الگوسازی

–شرایط تحقق

–تأمین مالی

اسلاید 4 :

اسراف منابع – تبذیر - اقتصاد سبز

اسراف و تبذیر در حیطه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی است که عمده مباحث اقتصاد سبز و بانکداری سبز را تشکیل می‌دهد.

اگر به هر دلیلی تخصیص منابع به سرمایه‌گذاری منجر به عمر کم تأسیسات، تجهیزات، ساختمان، ماشین‌آلات یا به طور کلی کالاهایی سرمایه‌ای گردد یا طراحی یا تولید آنها به گونه‌ای باشد که استهلاک آنها زیاد باشد، یا باعث افزایش هزینه سایر بخش‌های اقتصادی در ارتباط با همسوئی بکارگیری از محصولات تولیدی آنها گردد یا عملاً تولیدات آنها باعث نضج نارسائی‌ها، تخریب محیط زیست، افزایش بیماری‌ها، یا کاهش عمر انسان‌ها گردد عملاً با زیاده‌روی در مصرف منابع موجبات اتلاف منابع را فراهم آورده‌ایم.

اسلاید 5 :

در اثر اسراف منابع در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری عملاً عمر کالای سرمایه‌ای کوتاه و جایگزینی سرمایه  سریعتر اتفاق می‌افتد که این به موضوع به معنی اتلاف منابع جامعه است و منابع بيشتري مصرف مي‌گردد تا بازدهی بنگاه حفظ گردد.

صرف منابع به معنی تقاضاي بيشتر برای منابع بوده و قيمت منابع را در اقتصاد افزايش مي‌دهد و نتیجتاً زمینه را برای دیگر سرمایه‌گذاری‌ها ضیق می‌نماید.

صرف منابع بیشتر به معنی بکارگیری عوامل تولید بیشتر و فراغت کمتر نيروي انساني خواهد شد.

لذا در اقتصاد كالاي كمتري توليد، نيروي انساني بيشتري بكار گرفته، عوامل توليد بيشتري صرف تولید، تقاضاي عوامل توليد بيشتر و قيمت آنها بالاتر مي‌رود و نهایتاً كارائي و رفاه جامعه كمتر مي‌شود.

اگر حیطه بکارگیری منابع در سرمایه‌گذاری‌هایی باشد که موجب تخریب محیط زیست و کاهش عمر متوسط انسان‌ها گردد یا سبب شود تا نیاز انسان‌ها به درمان بیشتر شود عملاً اسراف منابع به گونه‌ای دیگر تحقق یافته است.

اسلاید 6 :

بانکداری سبز

در اين مقاله مواردی را برای تخصیص بهتر منابع بانکی برمی‌شمریم که مبتنی بر آموزه‌هاي اقتصاد اخلاق و منتج از دستورات انسانی و اسلامی است.

چنانچه رعایت این موارد با تصویب قوانین و مقررات لازم بر عملیات اعطای تسهیلات بانکی الزام شود می‌توان از اسراف منابع بانکی که از ارکان سرمایه‌گذاری در اقتصاد است جلوگیری نمود.

کلیات این موارد در لایحه و آئین‌نامه اجرائی بانکداری راستین  مطرح شده که عملاً برای اجرائی شدن آن پس از تصویب این لایحه باید مقررات و آئین‌نامه‌های اجرایی آن توسط دستگاه‌های اجرائی تخصصی دولت تدوین و به تصویب مقامات ذیصلاح برسد.

اسلاید 7 :

اسراف در قرآن

  • نفی و مذمت اسراف و تبذیر در قرآن کریم صریح است:
  • «ای فرزندان آدم بخورید و بیاشامید و اسراف مکنید که او اسراف کنندگان را دوست نمی‌دارد»
  • «و اوست که باغهای داربست زده و بدون داربست و خرما بن و کشتزارها که میوه آنها متفاوت است و زیتون و انار همگون و ناهمگون آفرید، از میوه‌های آن چون میوه آورد بخورید و حق خدا را روز برداشت بدهید و اسراف مکنید که خدا مسرفان را دوست ندارد.»
  • «بخوريد از روزيهاى پاكيزه‏اى كه به شما داده‏ايم؛ و در آن طغيان نكنيد، كه غضب من بر شما وارد شود و هر كس غضبم بر او وارد شود، سقوط مى‏كند».
  • «حق خویشاوند و مسکین و راه‌مانده را بده و اسراف و زیاده روی هم نکن چرا که اسراف کاران برادران شیاطینند و شیطان نسبت به پروردگار خود کفران کرد».
  • «فرمان اسراف‌کاران را كه در این سرزمین فساد می‌کنند و اصلاح نمی‌کنند اطاعت مکنید.»
  • «مسرفان را هلاك كرديم»
  • «خداوند كسي كه مسرف دروغگو است را هدايت نمي‌كند»
  • «همانا مسرفين اصحاب آتشند»
  • سوره اعراف آية 31 «يا بَني‏ آدَمَ خُذُوا زينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ».
  • سوره انعام آية 141 «وَ هُوَ الَّذي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ وَ النَّخْلَ وَ الزَّرْعَ مُخْتَلِفاً أُكُلُهُ وَ الزَّيْتُونَ وَ الرُّمَّانَ مُتَشابِهاً وَ غَيْرَ مُتَشابِهٍ كُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ».
  • سوره طه آيه 81 «كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ وَ لا تَطْغَوْا فيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبي‏ وَ مَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبي‏ فَقَدْ هَوى‏».
  • سوره الاسرا، آيات 27-26 «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْكينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذيراً إِنَّ الْمُبَذِّرينَ كانُوا إِخْوانَ الشَّياطينِ وَ كانَ الشَّيْطانُ لِرَبِّهِ كَفُورا»
  • سوره شعرا، آيات 152-151«وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُون‏».
  • سوره انبياء آيه 9 «وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِينَ».
  • سوره غافر، آيه 28 «إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ».
  • سوره غافر آيه 43، «وَأَنَّ الْمُسْرِفِينَ هُمْ أَصْحَابُ النَّارِ».

اسلاید 8 :

ربا در قرآن

  • در قرآن كريم دربارة ربا نازل شده است که:
  • «ربا مي‌گرفتند و نهي شده بودند از آن و اموال مردم را به باطل مي‌خوردند و ما براي كافرينشان عذاب دردناكي مهيا كرده‌ايم.»
  • «اي كساني كه ايمان آورديد ربا را به اضافة مضاعف مخوريد و از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد و بترسيد از آتش كه براي كافران مهيا شده خدا و رسول را فرمان بريد باشد كه مورد رحمت واقع شويد.».
  • «اي كساني كه ايمان آورديد تقوا ورزيد و آنچه از ربا مانده واگذاريد اگر مؤمن هستيد. و اگر نكرديد پس جنگي از خدا و پيغمبرش را خواسته‌ايد، و اگر توبه كرديد براي شماست اصل اموالتان، نه ستم كنيد و نه ستم ببينيد و اگر تنگدستي بود پس مهلتي تا فراخ دستي به او بدهيد، و چنانچه بدو ببخشيد براي شما بهتر است اگر بدانيد.»
  • «كساني كه ربا مي‌خورند به پاي نمي‌خيزند (قيام نمي‌كنند) جز مانند كسي كه با تماس با شيطان آشفته شده است، اين به واسطه آن است كه گفتند: داد و ستد مثل ربا است و خدا داد و ستد را حلال و ربا را حرام كرده، پس هركس كه پندي از جانب پروردگارش به او آمد و باز ايستاد، براي اوست آنچه گذشته و كار او با خداست و كسي كه بازگشت آنانند ياران آتش كه در آن جاويدانند.»
  • - سوره نساء، آيه 161. «وَ أَخْذِهِمُ ٱلرِّبٰا وَ قَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوٰالَ ٱلنَّاسِ بِٱلْبٰاطِلِ وَ أَعْتَدْنٰا لِلْكٰافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيْمٰا
  • - سوره آل عمران، آيات 132-130. «يٰا أَيُّهٰا ٱلَّذِينَ آمَنُوا لاتَأْكُلُوا ٱلرِّبٰا أَضْعٰافاً مُضٰاعَفَةً وَ ٱتَّقُوا ٱللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَ ٱتَّقُوا ٱلنَّارَٱلَّتِي اُعِدَّتْ لِلْكٰافِرِينَ وَ أَطِيعُوا ٱللهَ وَ ٱلرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ».
  • - سوره بقره، آيات 280- 278. «يا ايُّهَا ٱلَّذينَ آمَنُواْ ٱتَّقُواْ ٱللهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِيَ مِنَ ٱلْرِّبٰا إن كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ فَإنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ ٱللهِ وَ رَسُولِهِ وإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُوسُ أَمْوٰالِكُمْ لـٰا تَظْلِمُونَ و لـٰاتُظْلَمُونَوَ إِنْ كٰانَ ذُوعُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَي مَيْسَرَةٍ وَ أَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ».
  • - سوره بقره، آيه 275. «اَلَّذِينَ يَأْكُلُونَ ٱلرِّبٰا لـٰايَقُومُونَ إلّـٰا كَمٰا يَقُومُ ٱلَّذِي يَتَخَبَّطُهُ ٱلشَّيطـٰانُ مِنَ ٱلْمَسِّ ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا ٱلْبَيْعُ مِثْلُ ٱلرِّبٰا وَ أَحَلَّ ٱللهُ ٱلْبَيْعَ وَ حَرَّمَ ٱلرِّبٰا فَمَنْ جائَهُ مُوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَي فَلَهُ مَا سَلَفَ و أَمْرُهُ إِلَي اللهِ وَ مَنْ عَادَ فَأُوْلَئِكَ أصْحَابُ ٱلنَّارِهُمْ فِيهَا خٰالِدُونَ».

اسلاید 9 :

اسراف مذموم‌تر از ربا

  • در آیات رباخوار مانند کسی که با شیطان تماس دارد معرفی شده است ولی در آیات مذکور در قبل اسراف‌کار برادر شیاطین معرفی شده است.
  • در آیات ذکر شده اسراف‌کار مفسد فی الارض معرفی شده ولی رباخوار در مقام اعلان جنگ با خداو و رسولش معرفی شده. مخالفت اولی (اسراف‌کار) نسبت به خداوند از قوه به فعل رسیده ولی مخالفت دومی (رباخوار) هنوز فعلیت نیافته و در مقام اعلان است.
  • مطابق آیات ذکر شده اگر رباخوار اصل مال را دریافت دارد و اضافه بر آن را ببخشد معذور است ولی در مورد اسراف چنین چیزی مصداق ندارد زیرا با اسراف، مال اسراف شده از بین می‌رود.
  • همه این مقایسات دلالت بر ذمّ بیشتر اسراف و تبذیر نسبت به ربا است.
  • از لحاظ حِکمی نیز نتیجه ربا انتقال ناحق مال از یکی به دیگری است و مسلّم این انتقال بهتر از تباهی مال در اثر اسراف است که دیگری هم که مخلوق اوست نتواند از آن بهره برد.

اسلاید 10 :

بانکداری سبز و منع اسراف در عملیات بانک‌ها در بانکداری راستین

  • در بانکداری راستین به منظور اصلاح الگوی مصرف منابع و تولید محصول و سرمایه‌گذاری در جهت منع اسراف و تبذیر و جلوگیری از اتلاف منابع و همچنین افزایش بهره‌وری، بانک‌ها مکلف به رعایت مفاد ذیل می‌شوند:
  • سیستم‌های عملیاتی خود را مکانیزه کنند.
  • جهت تقلیل هزینه عملیات و کاهش ریسک عملیاتی با مهندسی مجدد فرآیندهای عملیاتی خود را اقتصادی، امن و اصلاح کنند.
  • كاهش تدریجی شعب فیزیکی و خرید خدمات متقابل بانکها از یکدیگر برای انجام امور بانکی مشتریان و جلوگیری از تعدد و تراکم بی‌رویه شعب.
  • با ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت‌های خدماتی مالی، پرسنل مازاد خود را با آموزش‌های لازم به بخش‌های خدمات بانکی مکمل از قبیل مشاغلی چون ارزیاب، ناظر (امین)، واسط، کارگزار، مشاور سرمایه‌گذاری، ارزشیاب، بازارگردان، ناشر، معامله‌گر، سبدگردان، شرکت تأمین سرمایه، صندوق سرمایه‌گذاری، موسسه رتبه‌بندی، موسسه پردازش اطلاعات مالی، موسسه اعتبارسنجی، موسسه خدمات IT مالی و غیره در راستای شیوه عملیاتی بانکداری راستین منتقل کنند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید