بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

مقدمه :

در اوايل قرن بيستم ، نتايج انقلاب صنعتي که در حدود سال 1790 اغاز گرديده بود به تدريج به ثمر رسيد . يکي از مشخصات بارز انقلاب صنعتي ماشيني کردن توليد بود که زندگي اجتماعي ، سياسي و اقتصادي جوامع صنعتي اروپا و امريکا را دگرگون ساخت . برخي از اثار و عواقب انقلاب مزبور را مي توان به شرح زير خلاصه نمود :

  • رشد صنايع و توسعه بازرگاني
  • گسترش شهر نشيني و ازدياد جمعيت شهر ها
  • توليد انبوهي و توسعه بازار فروش در نتيجه ازدياد مصرف
  • پيشرفت تکنولوژي و استفاده از نتايج تحقيقات علمي در صنايع

از سوي ديگر ، بر دامنه قدرت و اختيارات حکومت به سرعت افزوده شد ، زيرا علاوه بر حفظ نظم و امنيت ملي ، تصدي اموري مانند حمل و نقل ، اموزش و پرورش و رفاه عمومي و همچنين تنظيم و کنترل فعاليتهاي سازمانهاي غير انتفاعي در بخش خصوصي براي نخستين بار جزو وظايف اساسي دولت به شمار امد .

تحولات مزبور ايجاب مي کرد که نظام سازماني نويني که منطبق با نيازهاي زمان و گسترش روزافزون دستگاههاي دولتي و خصوصي باشد ايجاد شود .

بدين ترتيب ، دانشمندان اروپايي و امريکايي در دو سوي اقيانوس اطلس ، مطالعات و بررسي هاي علمي خود را در جهت پايه گذاري نظام سازماني مزبور متمرکز ساختند .

در اين مقاله اصول و عقايد برخي از دانشمندان مزبور در قالب نظريه هاي مديريتي مورد بررسي قرار مي گيرد .

اسلاید 2 :

مديريت علمي ( از سال 1898 تا زمان عاضر ) :

نظريه مديرت علمي در واقع از سال 1832 يعني زماني که چارلز ببج    نويسنده انگليسي کتاب خود را تحت عنوان " صرفه جويي صاحبان صنايع " به چاپ رساند آغاز گرديد . در حدود پنجاه سال بعد يکي از صاحبان صنايع آمريکا به نام هنري تاون فنون و روشهاي جديدي را در اداره امور موسسه صنعتي خود به کار برد که مورد توجه مهندسان و مديران هم عصر وي واقع گرديد .

ولي تا قبل از سال 1903 علم جديد مديريت شکل و حالت مشخصي به خود نگرفته بود ، در اين  سال فردريک وينسلو تيلور رساله اي درباره اصول مديريت کارگاه هاي صنعتي در انجمن مهندسان مکانيک آمريکا قرائت کرد که مقدمه تدوين و تکميل يکرشته رساله هاي بعدي پيرامون فنون و نظريه هاي علمي مديريت به شمار مي رود . و از اين رو تيلور به علت مطالعاتش در اين باب به عنوان پدر مديريت علمي شناخته شده است .

اسلاید 3 :

سيستم تيلور که به نام " مديريت علمي " معروف است شامل دو عنصر اساسي است :

  • کشف تجربي بهترين طريقه انجام دادن هر عمل و اجزاء متشکله ان ، تعيين مدت زمان لازم براي انجام عمل ، تشخيص بهترين ابزار و ادوات لازم براي عمل و چگونگي به کار بردن انها در مراحل معيني از پيشرفت فنون و بالاخره تعيين بهترين طريقه جريان کار و توالي اجراي عمليات .
  • تقسيم کار بين مديران و کارکنان به نحوي که مسئوليت کشف بهترين طريق انجام دادن عمليات و طرح ريزي انها ، بهترين ابزار و ادوات لازم ، قرار دادن مواد و وسايل مورد نياز در دسترسي کارکنان به مقدار مطلوب و در زمان و مکان مناسب ، و صدور دستورات و ايجاد تسهيلات مورد لزوم ديگر به عهده مديران باشد .

اسلاید 4 :

به عقيده تيلور فايده اساسي بکار بردن سيستم مذکور بالا بردن سطح توليد است که با جلوگيري از اتلاف وقت کارکنان و صرفه جويي در کار ماشين و وسايل توليد از طريق حذف عمليات زائد و هماهنگي امور مختلف توليدي حاصل مي شود .

اسلاید 5 :

فردريک تيلور در آخر کتاب خود به عنوان " اصول مديريت علمي " که در سال 1903 منتشر کرد چنين مي نويسد :

 " مديريت علمي لزوما ً مستلزم اختراع بزرگ و يا کشف حقايقي شگرف نيست ، ولي مسئله مهم ترکيب عناصري است که در گذشته هم وجود داشته است . موضوع مهم جمع اوري اطلاعات گذشته و تجزيه و تحليل و طبقه بندي انها به صورت اصول و موازين علمي است "

اسلاید 6 :

مديريت علمي عنصر واحدي به شمار نمي رود بلکه فلسفه اي است که عناصر متشکله ان عبارتند از :

  • علم به جاي تجربه محض
  • هماهنگي به جاي افتراق
  • همکاري به جاي استقلال فکري
  • حداکثر توليد به جاي محدوديت محصول

اسلاید 7 :

منافع کارکنان هيچگونه مغايرتي با مقاصد مديران ندارد ، و منافع مشترک اين دو دسته در صورتي تامين مي شود که کارفرمايان قادر باشند در اثر افزايش بازده و نيروي توليدي کارکنان ، ميزان سود خود را بالا ببرند و به اين ترتيب بر مقدار مزد کارگران بيافزايند .

بنابراين افزايش مزد کارکنان با ازدياد سود کارفرمايان ارتباط دارد و اين دو منظور فقط با افزايش کارائي دستگاه از طريق به کاربردن اصول زير تحقق مي يابد :

  • تعيين صريح وظايف روزانه هريک از کارکنان دستگاه
  • يکنواخت کردن شرايط انجام کار
  • پاداش کافي براي کار خوب
  • انفصال در صورت کوتاهي

اسلاید 8 :

تيلور کارکنان سازمانها را " انسان اقتصادي " فرض مي کرد که صرفا تحت تاثير انگيزه هاي مادي قرار مي گيرند ، و به اين جهت روي زمان سنجي و پاداش بر اساس مدت زمان مصرفي در انجام کار تکيه مي کرد .

اسلاید 9 :

هنري ال گانت

يکي از دستياران تيلور بود  که  دو روش براي ازدياد بهره وري نيروي کار ابداع کرد که امروز هم از انها استفاده مي شود .

نمودار گانت :

که از ان براي زمان بندي کار در يک محدوده زماني استفاده مي شود

تشويق از طريق دستمزد:

 گانت يکي از اولين روشهاي تشويق از طريق دستمزد را براي پاداش دادن به کارگران و سرپرستان به منظور بالا بردن استانداردهاي توليد ، عرضه کرد .

اسلاید 10 :

فرانک.بي  و ليليان.ام. گيلبرت

هدف انها حذف فعاليتهاي اضافه و غير ضروري از روند کار و پيدا کردن يک روش بهينه بود که هم توان بالقوه افراد را تا حد ممکن افزايش دهد و هم نتايج سودمندي عايد انها و جامعه گردد

اولين افرادي بودند که از دوربين فيلمبرداري براي تجزيه و تحليل شغل بهره بردند .

ليليان به واسطه تلاشهايش به عنوان اولين بانوي مديريت شهرت يافته است

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید