بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

رویکرداستفاده ازفناوری های نوین درساختمان سازی چند سالی است که مهندسان ومشاوران ساختمان را بر آن داشته تا در ساخت و ساز ها آخرین اصول مهندسی را به کار بگیرند. دراین میان احداث سازه های سبک،اهمیت ویژه ای داردوحوادث چند سال اخیر به ویژه وقوع زلزله های مهیب و اثرات مخرب ساخت و سازهای قدیمی ایده روی آوردن به سبک سازی ساختمان را مطرح نموده و این مبحث در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ جهانی است. اما در ایران، با وجود قرار داشتن کشور در حوزه چند کمربند زلزله و وقوع زلزله های مخرب اخیر، این موضوع همچنان مورد غفلت قرار گرفته است و ساختمان سازی همچنان به شیوه های سنتی اجرا می شود.
1-کاهش وزن
2- کاهش زمان ساخت
3-کوتاهی زمان اجرا
4-عمر مفید زیاد
5-صرفه جویی در زمان
6- صرفه جویی در انرژی
7-مقابله با حوادث طبیعی

اسلاید 2 :

سوپرپانل نوع تکامل یافته سیستم های قدیم تر (Insulating Concrete Form) ICF است. سیستم های ابتدایی ICF دیوارهایی است که از چیدن بلوک های تو خالی پلی استایرن و قراردادن میلگردهای قائم و افقی به صورت محدود در آن، و بتن ریزی در فضاهای خالی داخل بلوک ها ساخته می شدند. صفحات پلی استایرن به ضخامت حداقل 5 سانتی متر توسط رابط هایی از جنس پلاستیک یا فلز به همدیگر متصل و از اتصال آن بلوک­هایی توخالی حاصل شده که در فضای خالی آن میلگرد قرار داده و بتن ریزی می شود. نوع عملیات اجرایی آن شبیه به چیدن بلوک است که مستلزم صرف زمان و محدودیت های سازه ای می شود.
سیستم سوپرپانل با اصلاح روش ICF ابتدایی در جهت صنعتی تر کردن ساختمان سازی و بالا بردن سرعت اجرا و مقاوم سازی آن در برابر زلزله، با تغییرات اساسی در المان های ICF ابتدایی، ابداع گردید. مبتکر این تکنولوژی کمپانی PLASTEDIL سوئیس می باشد که سیستم مذکور را با نام ®PLASTBAU در سراسر دنیا عرضه نموده است . این سیستم متشکل از المانهای باربر و غیر باربر ساختمان، یعنی دیوار باربر، سقف باربر و دیوار پارتیشن (جداکننده غیر باربر) است. با استفاده از این سیستم می توان 60% عملیات مربوط به اجرای یک سازه بتنی را در کارخانه انجام داد و با انتقال قطعات به سایت اجرایی ، عملیات ساخت را به سرعت به انجام رسانید. مزیت عمده این سیستم حذف عملیات قالب بندی و آرماتوربندی دیوارهای باربر بتن آرمه به میزان حداقل 90% در محل اجرای پروژه است. قطعات دیوار در ارتفاع طبقه و قطعات سقف به طول دهانه و بر اساس طرح معماری ساخته، به محل حمل به سرعت در محل خود نصب و عملیات بتن ریزی انجام می شود. مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، سیستم سوپرپانل را در رده سازه های با دیواربتن آرمه با قالب های ماندگار پلی استایرن مورد تایید قرار داده است. بر طبق آیین نامه زلزله ( آیین نامه 2800 زلزله ایران) ساختمان تا 15 طبقه را بدون استفاده از قاب سازه ای طراحی و اجرا نمود.

اسلاید 3 :

2- سیستم کامل و ماندگار: سیستم سوپرپانل یک سیستم کامل متشکل از دیوار و سقف و پارتیشن می باشد لذا جهت اجرای ساختمان نیاز به رجوع به سیستم های مختلف نمی باشد
3- سرعت ساخت و برگشت سریعتر سرمایه: با توجه به سرعت بالای ساخت، زمان لازم جهت تحویل پروژه و بهره برداری از آن کمتر شده و متعاقباً سرمایه ساخت سریع تر بازگشت می کند که امکان سرمایه گذاری در پروژه های بعدی را فراهم می سازد. در اثر سرعت، سربار هزینه های ثابت کارگاهی نیز کاهش یافته و از این حیث نیز پروژه اقتصادی تر می گردد.
4- عدم پرت مصالح: با توجه به خصوصیات سیستم سوپرپانل در صورت اجرای درست، اصولا پرت مصالح چه در عملیات سفت کاری و چه در عملیات نازک کاری بسیار ناچیز است این موضوع ضمن حفظ منابع ملی باعث می شود که با مصالح تولید شده بتوان تعداد زیادتری خانه ساخت. لذا با استفاده بهینه از مصالح، هزینه تمام شده پروژه نیز کاهش می یابد.

اسلاید 4 :

1- مقاومت در برابر زلزله های با شدت بسیار که در مملکت ما احتمال وقوع آن بسیار بالا است.
2- عایق حرارتی بالای سیستم در مقابل سرما یا گرمای محیط بیرون 
3- کاهش هزینه های سوخت و برق مصرفی جهت سرمایش و گرمایش ساختمان 
4- عایق صوتی مناسب در مقابل انتقال سرو صداهای مزاحم محیط بیرون 
5- عدم محدودیت در شکل معماری ساختمان و قابلیت تطابق معماری با انواع خواسته ها 
6- کاهش مصرف سوخت های فسیلی و به دنبال ان کاهش مقدار CO² منتشر شده به هوا و حفظ پاکی محیط زیست (سیستم های سبز)
7- دوام و طول عمر بیشتر ساختمان و بهره برداری طولانی تر از ساختمان 
8- آسایش فکری از زندگی در داخل یک آپارتمان مقاوم در برابر زلزله، باد و سایر عوامل طبیعی مخرب 
 

اسلاید 5 :

دیوارهای باربر و اصلی سیستم، از دولایه پلی استایرن به عرض 120 سانتیمتر و به ضخامت تیغه از  5 سانتیمتر تا 15 سانتی متر تشکیل گردیده که این دو لایه توسط بلت های دو سر رزوه به قطر 5 میلیمتر در فواصل 20 سانتیمتری به همدیگر متصل می­شوند. بلت ها درکارخانه توسط جوش نقطه ای به آرماتورهای قائم وصل و توسط مهره های پلاستیکی به پانل های پلی استایرن محکم می شوند. نقش بلت ها نگهداری پانل های طرفین، تحمل بار ناشی از بتن ریزی و تکیه گاه میلگردهای لازم افقی و قائم دیوار می باشد، ضمن آن که مقاومت بالائی در برابر کمانش دیوار در جهت عمود برصفحه دیوار فراهم می نمایند. فاصله بین دو پانل با تغییر طول میلگرد کش ها تا 35 سانتیمتر قابل افزایش می باشد. میلگردهای قائم دیوار از قطر 8 تا 12 میلیمتر درکارخانه به همراه میلگرد کش نگهدارنده در دیوار قرار گرفته و پس از نصب در جای خود مطابق پلان طراحی بتن ریزی می شوند. با توجه به اینکه ضخامت بتن و آرماتورگذاری دیوار با محاسبات سازه ای قابل تغییر است، لذا محدودیت خاصی در تعداد طبقات قابل ساخت با این سیستم وجود ندارد. جهت حفاظت در برابر آتش، اجرای لایه گچی یا سیمانی مطابق آیین نامه های بین المللی بر روی سطوح داخلی و خارجی دیوار الزامی است.

اسلاید 6 :

پانل های سفقی سوپر پانل در عرض 60 سانتی متر و در ضخامت 20 تا 32 سانتی متر و طول دلخواه تولید می شوند. در قسمت درون این قطعه دو عدد پروفیل از ورق خم شده یه شکل ناودانی وجود دارد که مقاومت مناسبی جهت بارهای وارده در هنگام نصب و ساخت به سیستم می دهند، ضمن آنکه در مرحله نازک کاری می توان از آن به عنوان تکیه گاه، جهت نصب هر نوع سقف کاذب، آویز لوله یا پانل های گچی نظیر کناف استفاده نمود. لبه های پایین مقطع به صورت فاق و زبانه با پانل های مجاور در هم قفل می شوند و در بالا، فضای لازم جهت میلگرد گذاری به شکل متداول سقف های تیرچه بلوکی و یا هرشکل دیگر فراهم می گردد. در این سیستم بتن سقف و تیرچه و دیوارها هم زمان ریخته می شود که این فرآیند باعث افزایش سرعت و کیفیت کار می شود. فاصله شمع های ساپورت در هنگام بتن ریزی تا 2,5 متر قابل اجرا می باشد. جهت گچ کاری سنتی می توان در زیر سقف با استفاده از مش فلزی یا پلاستیکی و مهار آن به سقف، عملیات نازک کاری را انجام داد. .به دلیل وجود پروفیل گالوانیزه در سقف سوپرپانل، نازک کاری خشک ، بسیار سریع، آسان نصب می شود

اسلاید 7 :

محاسبات دقیق سازه: با توجه به اینکه سیستم سازه ای سوپر پانل از نوعی دیوار بتن آرمه ( با عایق ماندگار از جنس پلی استایرن) و سقف بتنی دال و تیرچه تشکیل یافته است با برنامه های کامپیوتری رایج نظیر ETABAS  به دقت قابل محاسبه می باشد و جای هیچگونه ابهامی در طراحی سازه ای برای مهندسین وجود ندارد
سهولت حمل و نقل: با توجه به وزن سبک سقف سوپرپانل می توان سطوح زیادی را توسط یک کامیون حمل کرد. در نتیجه هزینه حمل در اثر کاهش تعداد رفت و برگشت لازم کامیون جهت ساخت یک واحد مسکونی کاهش می یابد . برای بارگیری و تخلیه احتیاج به جرثقیل های سنگین و گران قیمت نیست. لذا استفاده از سیستم در محل های دوردست و با امکانات کارگاهی کم، کاملا ممکن و اقتصادی است.
امنیت بیشتر کارگران: به خاطر سبکی قطعات در موارد سقوط یا واژگونی قطعات و برخورد آن با کارگران آسیب های جدی به گروه کاری وارد نمیشود و محیط کار از لحاظ ایمنی کار بسیار مطمئن تر می باشد.
نصب ساده و سریع سقف های سوپرپانل: المان های سقف نیز به طول دهانه تولید و به محل حمل می شوند، که عملیات نصب آن به سرعت انجام می گیرد. با استفاده از سقف های سوپرپانل دیگر نیازی به تیرچه پیش ساخته نیست و با کنار هم قرار گرفتن سقف ها، قالب تیرچه ساخته می شود و فقط میلگرد گذاری و و بتن ریزی در محل انجام می گیرد. جابجایی و نصب سقف های سوپر پانل نیز در کارگاه بسیار راحت است و نیازی به وسایل سنگین کارگاهی نیست. دو کارگر می توانند سقف های با دهانه حتی 10 متر را به راحتی جا به جا نمایند.

اسلاید 8 :

وزن سبک تر سازه: به علت عدم وجود سربارهای اضافی در کف (نظیر ملات گم کننده لوله های تاسیساتی در کف ساختمان های سنتی)، وزن سیستم سوپرپانل تا حدود 25% نسبت به سایر ساختمان های سنتی ساز کمتر است که نتیجه آن مصرف کمتر میلگرد در سازه سیستم و پی آن است.
خاصیت ترکیب با سایر سیستم ها: المانهای سقف می توانند به تنهایی و یا به صورت ترکیب با سایر سازه های فلزی یا بتنی استفاده شوند. سقف به عنوان سیستم سقف دال و تیرچه و مورد استفاده قرار می گیرند.
سهولت عبور تاسیسات: عبور لوله ها و مجراهای تاسیساتی به سهولت از داخل المان های سقف انجام می گیرد و مسیرهای مربوطه توسط طراحان تاسیساتی بدون محدودیت خاصی قابل پیش بینی و اجرا می باشد. و این پدیده به دلیل وجود محل عبور تاسیسات در سقف که در زمان تولید در سقف تعبیه شده است.
صرفه جویی در ابعاد و لوازم سرمایشی و گرمایشی: با توجه به عدد پائین ضریب انتقال حرارتی در سقف و دیوار به طور میانگین (0.3w/m2k) در این سیستم احجام دستگاه های سرمایشی و گرمایشی بسیار کاهش می یابد، ضمن آنکه تعمیر و نگهداری تاسیسات به علت کارکرد کم آنها در طی شبانه روز، بسیار ارزانتر صورت می پذیرد.
صرفه جویی در مصرف سوخت: به علت عایق بودن ساختمان، میزان مصرف مواد سوختی جهت گرمایش ساختمان بسیار کم است که علاوه بر منافع زیست محیطی، هزینه سالیانه سوخت را بسیار کاهش می دهد.

اسلاید 9 :

اجرای سیستم گرمایش کفی: سیستم گرمایش کفی که به تازگی در ایران نیز رایج شده است با استفاده از سیستم سوپرپانل بسیار ارزانتر و سبک تر نسبت به سیستم های دیگر قابل اجرا است. بدین صورت که می توان لوله های گرمایش کفی را در بتن دال سقف اجرا کرد و با توجه به اینکه سقف های سوپرپانل به صورت کامل عایق می باشند احتیاجی به عایقکاری حرارتی اضافی در زیر سیستم لوله های گرمایش کفی لازم نمی باشد.

اسلاید 10 :

نصب المان های سقفی این سیستم به سادگی و تنها با استفاده از دو نفر امکان‌پذیر است. المان‌های مذکور که دارای لبه‌هایی به فرم کام و زبانه هستند در کنار هم قرار می‌گیرند . قرارگیری المان ها از یک گوشه و نزدیک دیوارها آغاز می‌گردد و سپس تیرهای تکیه‌گاهی به همراه شمع‌ها در جهت عمود بر پروفیل‌های موجود در المان‌ها نصب می‌شوند.
برای عبور تاسیسات در طول هر یک از پانلهای سقفی سه حفره تعبیه شده است که امکان عبور هر نوع تاسیساتی را از داخل خود ممکن می‌سازد. مقطع این داکت‌ها با اندازه 120 در 60 میلیمتر نه تنها برای عبور لوله‌ها و سیم‌های برق، بلکه برای عبور لوله‌های نسبتا بزرگ آب نیز مناسب است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید