بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :


پیدایش و تاریخچه بهداشت

تعریف بهداشت

تعریف سلامت

بررسی وضعیت سلامت در ایران

بررسی  وضعیت تغذیه در ایران

بررسی بهداشت و سلامت روان در ایران

بررسی بهداشت مدارس در ایران

بررسی بهداشت زنان در ایران

بررسی سلامت کودکان در ایران

بررسی بهداشت سالمندان در ایران

بررسی بهداشت حرفه ای در ایران

بیماریهای شایع در ایران

سیاستهای نوین دولت در زمینه بهداشت

آمار سازمان جهانی بهداشت

منابع

اسلاید 2 :


پیدایش بهداشت

اسقلبیوس اولین انسانی بود که نام طبیب بر خود نهاد.وی افکار نوینی را در طبابت آن روز یونان بوجود آورد.او به مردم دستوراتی می داد که چه کنند تا بیمار نشوند و به افتخار دخترش هیژی این علم را به زبان یونانی هیژی نیوس نام نهاد که امروزه آن را به زبان انگلیسی های جین می گویند.

آشنایی با سازمان بهداشت جهانی

در سال 1946 اساسنامه بهداشت به تصویب رسید و این اساسنامه از سال 1948 میلادی به مرحله اجرا گذاشته شد. علت بوجود آمدن چنین سازمانی این بود که بیماری از دشمن مشترک بشریت در سراسر جهان می دانستند. زیرا اگر یک بیماری واگیر در کشوری شیوع یابد، سایر کشورها نیز از آن در امان نیستند.

مقر سازمان ،کشور ژنو است و 192 کشورعضو هستند و برای رسیدن به بالاترین سطح ممکن بهداشت در سراسر جهان با یکدیگر تشریک مساعی می کنند.

اسلاید 3 :


تاریخچه بهداشت در ایران

در دوران هخامنشیان ، کوروش در لشکرکشی ها ، آبهای جوشیده را در ظرفها و مشربه های مخصوصی که روی ارابه حمل می شد به میادین جنگ می فرستاد، تا از این راه مانع اشاعه بیماری های مربوط به آب آلوده در میان سپاهیان گردد.

در دین زرتشت ، آتش زمر پاکی و شایسته احترام بوده و خاک و آب سرچشمه زندگی محسوب می شدند و آلوده کردن آب و خاک به پلیدی ، ممنوع بود.

در سال 1320 شمسی وزارت بهداری تاسیس شد و از آن پس در امر بهداشت عمومی موفقیتهای بسیاری به دست آمد.

اسلاید 4 :


تعریف بهداشت

بهداشت عبارت است از علم و هنر دستیابی به سلامتی ، در واقع بهداشت علم نگهداری و بالا بردن سطح سلامتی است که به دو دسته بهداشت فردی و عمومی تقسیم بندی می شود.

بهداشت فردی :

عبارت از پیروی افراد جامعه از یک سلسله دستورات و عادتهای بهداشتی و دوری جستن از رفتارها و عادتهای غیر بهداشتی که باعث می شوند در معرض عوامل بیماریزا قرار نگرفته و به بیماری ناشی از آنها دچار نشوند.

اسلاید 5 :


تعریف بهداشت عمومی

عبارت از دانش و فن جلوگیری از بیماری، طولانی کردن عمر، بالابردن سطح سلامتی،توانایی و تندرستی، حداکثر استفاده از نیروی جسمانی و فکری در راه پیشرفت اجتماع از طریق فعالیتهای مختلف جامعه برای بهسازی محیط، جلوگیری از عفونتهای واگیردار، آموزش افراد درباره بهداشت شخصی، تشکیل خدمات طبی و پرستاری برای تشخیص فوری و اقدام برای جلوگیری از بیماری ، توسعه سیستم اجتماعی و تنظیم این خدمات به طوری که هر کس سلامتی را حق مسلم خود بداند.

اسلاید 6 :


تعریف سلامتی

بعضی سلامتی را به صورت حالت طبیعی جسم و روان یعنی زمانی که اعضای بدن به صورت ” فعالیت خوب اعضای بدن و نبودن بیماری ” تعریف کرده اند.

تعریف دیگر عبارت از :

یک حالت تعادل نسبی در شکل ظاهری و اعمال و ترکیبات شیمیایی بدن، این تعادل در نتیجه تطبیق موفقیت آمیزی است که بدن انسان با عواملی که در پیرامون و محیط زیست او قرارداردبه وجود می آورد ، گرچه عوامل گوناگونی می تونند این تعادل را بهم بزنند.

تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت:

تامین رفاه کامل جسم و روح وروان و اجتماع و نه فقط نبودن بیماری و نقص عضو.مهمترین ابعاد تندرستی یا سلامت عبارتند از :

-بعد جسمی         - بعد روانی               -بعد اجتماعی

اسلاید 7 :


بررسی وضعیت سلامت در ایران

سلامت یک پروسه چند محوری است که عوامل بسیاری در ایجاد و تداوم آن نقش دارند.

سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 به منظور جلب توجه جهانی به موضوع امنیت بین المللی سلامت ، جلب نظر سطوح بالای سیاسی و ضرورت سرمایه گذاری و توجه بیشتر مردم و دولتها ، شعار ”سرمایه گذاری در سلامت“ را مطرح نمود.

نکته اصلی این است که هزینه سلامت را چه کسانی باید بپردازند و سهم هر بخش چقدر است ؟

در تمام کشورهای دنیا هزینه های سلامت را دولتها،بیمه ها و مردم پرداخت می کنند و سهم هر بخش متفاوت است.

در کشور ما مطابق اصول 3،29و43 قانون اساسی دولت مکلف به برآوردن نیازهای حیاتی نظیر غذا ،آموزش و درمان و تامین سلامت مردم است که متاسفانه بخش سلامت با چالشهای زیادی همراه است.

اسلاید 8 :


به عقیده صاحبنظران ، ریشه اصلی مشکلات در این است که مقوله سلامت در ذهن برنامه ریزان کشورایران مصرف و هزینه است نه سرمایه گذاری.

در ایران سهم مردم از هزینه های درمان 75/4 درصد اعلام شده که بسیار بالا بوده و در بین کشورهای دنیا رتبه 118 را داردو نزدیک به 60 درصد هزینه های درمان از محل پرداخت مستقیم بیماران است.

اسلاید 9 :


در ماده 90 قانون برنامه چهارم توسعه آمده است :

به منظور ارتقای عدالت توزیعی در دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی ودر جهت کاهش سهم خانوارهای کم درآمد و آسیب پذیر از هزینه های بهداشتی و درمانی ، توزیع منابع و امکانات بهداشتی باید به نحوی صورت گیرد که شاخص مشارکت عادلانه مالی مردم به نود درصد ارتقاء یابد و سهم مردم از هزینه های سلامت حداکثر از 30 درصد افزایش نیابدو میزان سهم خانوارهای اسیب پذیر به 1 درصد کاهش یابد.

فقر اصلی ترین عامل تاثیرگذار بر سلامت جامعه است،بی سوادی ، افزایش بی رویه جمعیت ،بی عدالتی در توزیع منابع و ...از عوامل موثر بر سلامت جامعه است.

اسلاید 10 :


وضعیت تغذیه در ایران

اولین بررسی الگوی غذای مصرفی یا همان سبد غذایی در ایران ، در سال 1342 انجام شد.

دومین بررسی طی سالهای 69 تا 74 برروی بیش از 5500 خانوار به منظور تعیین الگوی تغذیه ای انجام شد که :

 افزایش مصرف قندوشکر ، روغن و چربی و عدم مصرف کافی میوه و سبزی ،شیرو لبنیات و گوشت و افزایش شیوع چاقی ،بیماریهایی نظیر فشارخون بالا ،فقر آهن و عدم دریافت کافی پروتئین و انرژی را در جامعه نشان داد.

بررسی دیگری جهت ارزیابی الگوی غذایی طی سالهای 79 تا 81بر روی 7158 خانوار شهری وروستایی انجام شد .طبق نتایج این طرح:

- بیش از 48 % خانوارها مازاد بر نیازش انرژی مصرف می کنند (   کربوهیدراتها ،نان و غلات ، روغن و قندوشکر)

-23 %کمبود دریافت انرژی هستند و 28% در حد نیاز مصرف می کنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید