بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :















     به یقین اشرف مخلوقات خداوند، وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) است. وجود مبارکش از نظر «حُسن خلق» در چنان درجه اعلایی قرار گرفته که قرآن کریم، درباره اش می فرماید: (إنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عظیم)؛ القلم /68: 4. یعنی البته که تو به اخلاقی بس بزرگ آراسته ای. و در جای دیگر، ایشان را الگوی تمام مؤمنان، معرفی می نماید و می فرماید:
 « لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسولِ اللّهِ اُسْوَةٌ حَسَنَة » (الاحزاب /33: 121). یعنی؛ البته که در رسول خدا، برای شما الگوی بسیار نیکویی نهاده شده است.
       لذا، برای کسانی که در راه خدمت به مردم بوده و همواره با آنان در ارتباط و مراوده هستند، سزاوار است که به آن بزرگوار و مانند ایشان از معصومان (علیهم السلام)، از نظر رفتار و کردار و حرکات و سکنات تأسی نمایند، تا هم خشنودی خداوند را جلب کرده و هم رضایت مندی مردم را فراهم آورند.

تاج غرور و فخر ز سرها فتادنی است       نقش وفا و مهر ز دل‌ها ستردنی است
اقوام  روزگار  به  اخلاق  زنده‌اند          قومی که گشت‌ فاقد اخلاق مُردنی است
(دیوان ملک الشعرای بهار/قطعات)

اسلاید 2 :

.1شاید بتوان گفت که اخلاق کارمندی شاخه ای از اخلاق حرفه ای است مانند اخلاق پزشکی، اخلاق تجارت، اخلاق روزنامه نگاری، اخلاق قضایی و اخلاق اداری . و از آن جایی که یکی از دغدغه های مهم اخلاق کاربردی حل معضلات و تعارضات اخلاقی در شاخه مربوط به همان حرفه می باشد. بنابراین هرگونه سعی و تلاش در جهت خدمت هرچه بهتر و جلب رضایت ارباب رجوع ، البته در راستای رضایت و خشنودی پروردگار اخلاق کارمندی نامیده می شود.

اسلاید 3 :

  1. ارباب رجوع یا مُراجع همان علت وجودی هر دستگاه و سازمانی است که تمامی تلاش ها و خدمات اعم از داخل سازمان و یا بیرون سازمان به خاطر اوست و البته ارباب رجوع ها به حسب نیازهایشان به مراجعان درون سازمانی مانند کارکنان و کارشناسان و مدیران یک سازمان و مؤسسه و دستگاه و مراجعان برون سازمانی از هر نوعی چه خصوصی و یا دولتی از مردم جامعه را شامل می شوند.

اسلاید 4 :

  • کارمند یا کارگزار به کسی گفته می شود که مردم برای انجام کارهایشان و رفع مشکلات و حل مسایل زندگی اجتماعی خود به او مراجعه می کنند و در چنین حالتی به آنان یعنی مجموع مراجعان را ارباب رجوع نیز می گویند. عموما به اعضای کادر اداری یک سازمان دولتی و یا خصوصی و نهادهای اجتماعی کارمند گفته می شود.
  • . Emp oyee

اسلاید 5 :

مجموعه آموز‌ه‌های اسلامی بر آنند تا انسان کامل بسازند. آنچنانکه، قرآن کتاب هدایت است و گرچه در آن، از علوم و معارف بسیاری سخن به میان آمده است؛ اما همه آن‌ها در راستای هدایت‌گری انسان است. اگر آیات قرآنی گاه به توصیف چیزی چون نیکی می‌پردازد، با سبک و سیاق خاصی به طرح موضوع پرداخته تا نشان دهد که یک کتاب آموزشی صرف نیست، بلکه هدف آن تزکیه و پرورش آدمی است.

 

اسلاید 6 :

آيين كشوردارى از ديدگاه امام على عليه السلام: آيت‏الله العظمى محمدفاضل لنكرانى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1376.

اخلاق حرفه ای، احد فرامرز قراملکی، نشر مجنون، تهران، چاپ دوم، 1383.

اخلاق كارگزاران در حكومت اسلامى: آيت الله جوادى آملى، تهران، مركز نشر فرهنگى رجاء، 1375.

اخلاق و احکام کارمندی، اکبری، محمود، قم، چاپ زلال کوثر، زمستان 1392 .

ارباب امانت، اخلاق اداری در نهج البلاغه، مصطفى دلشاد تهرانى، تهران، انتشارات دریا، آبان 1386.

حكومت‏حكمت: مصطفى دلشاد تهرانى، انتشارات خانه انديشه جوان، 1377

دولت آفتاب: مصطفى دلشاد تهرانى، انتشارات خانه جوان، 1377.

کارمند صالح، بافکار، حسین ، قم، انتشارات مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما .

کار و دین، محمد رضایی، کانون اندیشه جوان، 1382 .

 

اسلاید 7 :

.1 ایمان

.2تقوا

.3علم

.4صبر

.5اخلاص

.6احسان

.7رضا

اسلاید 8 :

مهم ترین آثار  و فواید ایمان برای انسان عبارتند از :

1- آرامش روحی(طمانینه قلبی)

2- روشن بینی(نورانیت قلبی)

3- توکل به خداوند(اعتماد به قدرت مطلق)

4- برکات دنیوی (کسب نعمت های دنیا و آخرت)

5- محبوبیت در بین مردم (کسب قلوب مردم)

6- انجام عمل نیک(اعمال صالح)

7- فلاح و رستگاری(هدف نهایی ایمان)

 

اسلاید 9 :

ضد صفت تقوا، فجور است. و فجور  بنا به گفته راغب در مفردات به معنای دریدن پرده حرمت دین است. در آیاتی از قرآن کریم تقوا و فجور مقابل هم قرار داده شده است.

« وَ نفسٍ وَ مَا سوَّیهَا فَالهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقوَیهَا » ؛ (الشمس/91: 8)

       یعنی؛ و قسم به نفس و آنچه را برایش آراسته نمود پس پرده دری ها و پروا داشتن را به او الهام نمود .

       در واقع عملی که انسان انجام می دهد یا از صفت تقوا(پرده داری) برخوردار است و یا از صفت فجور (پرده دری) و لذا قدرت تمییز و تشخیص میان این دو همان الهام و افاضه ای است که از جانب خداوند متعال شامل حال انسان می شود تا خود هر کدام را به اختیار خویش انتخاب کند. و چه زیبا خداوند متعال در وصف تقوا فرموده است!:

« وَ لباسُ التقوَی ذَلکَ خَیرٌ»؛ (الاعراف/7: 26) یعنی، و لباس تقوا همان بهترین لباس است.

اسلاید 10 :

علم و امانت

خدای تعالی امر فرمود تا امانت ها را به اهلش بسپارند و البته یکی از مهمترین امانت های خداوند در جامعه انسانی همان حقی است که هر کس بر اثر لیاقت و شایستگی موظف می شود آن را برای صاحبش که استحقاق آن را دارد ادا نماید و خود را از بار آن دین و امانت رها سازد. آنجا که حضرت حق فرمود:

« إن اللهَ یَأمُرُکُم أن تُؤَدُّوا الأماناتِ إلی أهلِها....». (نساء/4: 58) یعنی؛ خداوند به شما امر می کند که امانت ها را به صاحبانش بپردازید.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید