بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تعریف برنامه ریزی:

—1-تعریف آرتور لوئیس:برنامه ریزی را تهیه و تنظیم مدارکی می داند که حاوی نقشه های هزینه های عمومی برای مدت2یا 4 یا5 ویاحتی 10 سال که حاکی از تصمیم دولت برای خرج در آینده است به شرط آنکه به موقع پول در خزانه کشور باشد.

—2-تعریف تین برگر(اقتصاددان هلندی):برنامه ریزی را به معنای وسیع محاسبات مقدماتی به منظور تحصیل بهترین سطح تولید واخذ تصمیمات و نظارت و باز بینی در اجرای آنها می داند.

اسلاید 2 :

—3-تعریف شارل بتلهایم:برنامه ریزی اقتصادی مجموعه ای از مقررات و ترکیباتی است که به منظور اجرای طرح فعالیت های اقتصادی وضع شده باشد.

—برنامه ریزی در سطح کلان ،خرد،طرح،پروژه:

4-تعریف هیرش:برنامه ریزی را ابزار عملی می داند که درآن مقاصد به روشنی معین و راه نیل به هدفها مشخص و وسایل کار مهیا و مسئولان اجرایی آن نیز برگزیده  شده باشند.

—5-تعریف ژان پیرماسه:برنامه ریزی را فعالیت دولتی میداند که هدفهای تحقق پذیر،پیوسته و همساز و ترتیب تقدم آنها را در مسیر توسعه اقتصادی و اجتماعی مشخص می سازد و سپس وسایل  نیل به این مقاصد را معین       می نماید وسرانجام ابزار های انتخابی را برای نیل به آرمانهای مورد نظر به کار می اندازد

اسلاید 3 :

—6--تعریف برنامه ریزی جامع:عبارت است از یک جریان آگاهانه که به منظور دست یابی به اهداف معین و مشخص و انجام یک سلسله اقدامات و فعالیتهای هماهنگ و مرتبط بایکدیگر را در چارچوب امکانات و محدودیت های معین برای آینده پیش بینی می کند.

—در تعریف فوق:

—1-جریان :برنامه ریزی یک جریان است نه یک امر مقطعی و این جریان مداوم و پویاست که برنامه ها به: میان مدت(5ساله)،بلند مدت(20 ساله) و کوتاه مدت(یک ساله)تقسیم می شود .

—2-آگاهانه:الف:آگاهی سیاسی و اجتماعی:در سطح وسیع بین المللی برای مسوولان درجه یک

اسلاید 4 :

—ب:آگاهی تخصصی:برای مسئولان رده های پایین تر.

—3-اهداف معین و مشخص:در برنامه های بلند مدت اهداف کیفی مانند(خود کفایی،استقلال،...) عموماً به صورت رهنمود می باشد و هر چه برنامه به سمت اجرا نزدیک تر شود به صورت کمّی در می آید.در برنامه کوتاه مدت ،برنامه کیفی وجود ندارد.بلکه اهداف کمی موجود است.

—4-اقدامات هماهنگ و مرتبط:بدون هماهنگی رسیدن به هدف غیر ممکن است.برای برقراری هماهنگی از جدول داده و ستانده استفاده میشود که رابطه بین بخش های مختلف اقتصادی را نشان میدهد و یا از جدول تراز کالاها استفاده میشود.که براساس آن مشخص میشود که هر کالا در کدام بخش باید تولید شود.

—

اسلاید 5 :

—5-در چارچوب امکانات و محدودیت های معین:تمام موارد بالا باید در چارچوب امکانات و محدودیت ها عملی شود.امکانات یا بالفعل است یا بالقوه. باید امکانات بالفعل را بشناسیم و به امکاناتی که در طول برنامه اجرا میشود، توجه کنیم و همچنین باید امکانات بالقوه را پیش بینی کنیم و بدانیم که چه امکاناتی در آینده در دسترس است.

—6-پیش بینی :همیشه برنامه یک پیش بینی است و لذا ممکن است با واقعیت تطبیق نداشته باشد و در تحت هر شرایط باید امکان تعدیل آن وجود داشته باشد.

—

اسلاید 6 :

تاریخچه برنامه ریزی اقتصادی در تئوری و عمل:

—برنامه ریزی اقتصادی از جنگ جهانی دوم به بعد در دنیا مطرح شد. از آن زمان  که نظام سوسیالیستی در جهان مطرح شد و به خصوص در شوروی که شکوفایی اقتصادی وجود داشت.اولین فردی که  دارای تفکر  برنامه ریزی بود،مارکس بود.به خاطر این که در نظام سوسیالیستی مکانیزم بازار وجود نداشت و بر اساس برنامه ریزی پیش می رفت.البته مارکس نحوه برنامه ریزی را توضیح نداد.در زمان استالین نحوه برنامه ریزی بیان شد که فاقد مبنای ریاضی بود.اما بعداز او درشوروی و اقمار آن برنامه ریزی براساس ریاضی بوجودآمد.

—بعد ها کینز مداخله دولت را در اقتصاد برای ایجاد اشتغال کامل مطرح میکند و ایجاد برنامه ریزی اقتصادی توسط دولت مطرح شد.

اسلاید 7 :

—از دهه 1940 به بعد در کشورهای فرانسه،هلند،بلژیک سازمان برنامه به وجود آمد.در کشور آمریکا،انگلستان و آلمان در آن زمان سازمان برنامه و بودجه وجود نداشت.اما برنامه ریزی بخشی و منطقه ای به طور رسمی در این کشورها بوجود آمد. مراکزی مثل شورای اقتصاد،کمیسیون مشترک و ...،برنامه های اقتصادی دولت را تدوین و تصویب می کردند.در جهان سوم نیز به علت عقب ماندگی ضرورت برنامه ریزی اقتصادی مطرح و انجام شد.

—. در هندوستان برنامه ریزی مشابه برنامه کشورهای غربی است و در چین و کوبا و ... مشابه بلوک شرق است.

—

اسلاید 8 :

معایب و مزایای نظام بازار آزاد

—مزایای بازار آزاد این است که در صورتی که نظام قیمت ها درست کار کنند ،تولید و توزیع کالاها و خدمات به خودی خود صورت میگیرد.و متناسب با آن عرضه و تقاضای موجود در جامعه رخ میدهد و دردسر یک سازمان عریض و طویل برای تعیین نوع کالا و نوع خدمات و قیمت آن ها وچگونگی  تخصیص منابع نیاز نخواهد بود.مثلا اگر نظام قیمت ها درست عمل کند نیاز به برنامه ریزی ندارد.میخواهیم عرضه و تقاضای گوشت را در تهران تنظیم کنیم.1-تعداد جمعیت تهران را باید داشته باشیم.2-تعداد چلو کبابی ها و بیمارستانها و سهم بزرگ و کوچک از گوشت- نحوه خرید و توزیع گوشت و همه آنها را باید اطلاع داشته باشیم که خیلی دشوار است.

—

اسلاید 9 :

معایب نظام قیمت ها:

1-بحث عدالت اجتماعی:در نظام قیمت ها عده زیادی فقیر و اقلیتی ثروتمندند که در زمان کمبود فقط ثروتمندان میتوانند از کالاها استفاده کنند.2-تولید کالا و خدمات عمومی  و همگانی:مثل آموزش،کالاهای استراتژیک که اگرتوسط بخش دولتی تولید نشود بامشکل روبرو می شویم چون تولید این کالاها توسط بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست  3-وجود انحصارات داخلی  وخارجی که باعث میشود قیمت ها از حد معمول بالاتر رود و محروم شدن گروه زیادی را برای استفاده  از کالاها به دنبال دارد.

اسلاید 10 :

4-ایجاد و حفظ اشتغال کامل:در جامعه ای که نظام بازار نمیتواند در شرایط رکود آنرا ایجاد کند.5-ایجاد و حفظ ارزش پول در جامعه که نمیتواندنظام  بازار حد مطلوبی را برای ارزش پول حفظ کند.6-بحث رشد مطلوب اقتصاد که از عهده نظام قیمتی خارج است.7-بحث اثرات خارجی است.یعنی اثرات متقابل خارجی که واحدهای تولیدی مختلف روی هم میگذارند. لزوم دخالت دولت در اقتصاد را لازم میداند.(اثرات خارجی:اکسترنالیتی)برنامه ریزی اقتصادی باعث افزایش نفوذ یک کشور در جهان میشود. که این معایب باعث ایجاد نظام برنامه ریزی در جوامع مغرب زمین شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید