بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

کامپیوتر ها اغلب به عنوان ماشین حساب الکترونیکی یا تجزیه و تحلیل کننده اعداد تصور می شوند و این تصور به کاربرد اولیه آنها برای محاسبه جدول های پرتاب شناسی ، پردازش داده های حقوق و دستمزد ، یا حل معادلات دیفرانسیل یا پیش بینی وضع هوا برمی گردد.

اما امروزه با به کارگیری کامپیوتر ها در پرواز هواپیماها ، راندن اتومبیل ها ، بازی ها ، پردازش اسناد ، و صحبت کردن ، ماهیت محاسبات را تغییر داده است. با اعمال این گرایش ها به کاربرد های غیر عددی ، طراحی زبان به طور مناسب تغییر می کند.

در این سمینار تکامل اطلاعات متنی را بررسی می کنیم.

در این سمینار ، پست اسکریپت را به عنوان زبانی برای توصیف اسناد بررسی می کنیم. سپس به وب و زبان هایی که در وب به کار میروند می پردازیم.

اسلاید 2 :

مدل های ترجمه

—تفسیر: خروجی، راه حل مسئله ایی است که به مترجم تحمیل شده است.

—کامپایل : در این حالت ، مترجم الگوریتمی را تولید می کند که پاسخ را محاسبه نماید. این عملکرد مانند عملکرد کامپایلر معمولی است.

—توصیف معنایی : مترجم توصیفی از خروجی را تولید می کند.

توصیف معنا حاوی اطلاعات معنایی برای تفسیر پاسخ در هر قاب ارجاع ، استفاده از هر مبنا و چاپ با هر مجموعه کاراکتر است. یعنی الزاما نباید از اعداد عربی استفاده شود.

 

اسلاید 3 :

برای زبان هایی که متن ها را پردازش می کنند، علاوه بر پاسخ باید قالب ارجاع (reference frame ) را نگهداری کنند. برای کاربرد های متنی ، سه شکل ترجمه ایی که مطرح شدند ، معنای زیر را دارند:

—تفسیر: در این شکل ترجمه، خروجی فرمت خاصی دارد. برای متن خروجی می تواند مجموعه ایی از بیت ها باشد که صفحه ایی را مشخص نماید که باید نمایش داده شود.که البته این روش به حافظه زیادی نیاز دارد و به همین دلیل برای این کاربرد ها مناسب نیست.

—کامپایل: در این مدل ، مترجم سند را به یک برنامه اجرایی تبدیل می کند که اجرا می شود تا تصویرش را به وجود آورد. یعنی ، برنامه ایی که برای یک ماشین مجازی نوشته شده است ، مجموعه ایی از فرمان ها را برای ایجاد یک تصویر ایجاد می کند. این فرایند توسط پست اسکریپت به کار گرفته می شود و ماشین مجازی پست اسکریپت این فرمانها را اجرا می کند.

—توصیف معنا: در این حالت صفات نهایی سند را توصیف می کنیم، اما جزئیات واقعی آن را بیان نخواهیم کرد . به عنوان مثال، مایکروسافت اسناد را با استفاده از واژه پردازه ها به فرمت RTF(Rich Text Format ) ذخیره می کند.می توان پردازنده هایی نوشت که فرمت RTF را بخوانند و بنویسند.بدین ترتیب مجموعه ایی از فرمان ها به وجود می آید که هر کدام از صفات سند را توصیف می کند.

اسلاید 4 :

نشر رومیزی

اساس زبان های برنامه نویسی که در این کتاب مطرح میشوند، مفاهیم زبان برنامه نویسی قدیمی است که در آن، برنامه های منبع توسط ماشین مجازی کامپایل می شوند تا به اجرا در آیند. داده ها تحت کنترل این ماشین مجازی خوانده شده ، پردازش می شوند و نتایج به چاپ می رسند. در این مدل برنامه نویسی ، برنامه ها پیاده سازی می شوند و سپس مستنداتی نوشته می شود تا برنامه ها را توصیف کند.

مستندات شکل دیگری از داده ها است و نوشتن مستندات شامل مفاهیمی شبیه نوشتن برنامه است. به عنوان مثال این کتاب دارای یک طراحی سطح بالا بر حسب موضوعات فصل ها و موضوعات بخش ها در داخل فصل هاست. وقتی متن کتاب نوشته شد ، ارجاع به محل هایی از کتاب تعریف شدند و به جاهای دیگری ارجاع شده است. این کتاب سبک هایی بر حسب اندازه هر صفحه ، محل شماره صفحه و عنوان هر صفحه ، فونت متن ، جای شکل ها ، جدول و غیره دارد. گرچه این متن قبلا با استفاده از ماشین های ساده ای مثل ماشین تحریر آماده شده است ، رشد بازار محاسبات شخصی منجر به نشر رومیزی شد.

اسلاید 5 :

 آماده سازی سند لاتکس

در نشر رومیزی، کاربر مسئول ایجاد تمام جنبه های آماده سازی متن است. برای سهولت این فرایند ، زبان های پردازش متن به وجود آمدند.

TEX خیلی شبیه به کامپایلر معمولی اجرا می شود. گذر اول TEX جدول نمادی را ایجاد می کند تا شماره بخشها، شماره صفحات و شماره شکل ها را نگهداری کند. در گذر دوم یک فرمت خروجی تولید می شود که مقادیر صحیح در سند گنجانده شده اند.TEX توسط ماکروهای LATEX ایجاد شده است.

اما برخلاف مفاهیم کامپایل معمولی مثل ذخیره سازی داده ها ، فراخوانی زیر برنامه و انواع ، برنامه نشر با طرح صفحه و فضای آن سروکار دارد.

LATEX محیط هایی را به وجود می آورد که کاربرد TEX را آسان می کند.

اسلاید 6 :

پیاده سازی:

سیستم هایی مثل LATEX سند را کامپایل می کنند تا در ماشین مجازی یک واژه پرداز اجرا شود. یک فرمت متداول ، پست اسکریپت است که در ادامه بحث می شود. پس از کامپایل کردن سند، فایل خروجی در ماشین مجازی پست اسکریپت اجرا می شود تا مشاهده یا چاپ گردد. امتیاز این روش این است که سند اصلی، متن اسکی است و توسط هر ویراستاری قابل مشاهده است.

LATEX از سبکی استفاده می کند تا کامپایل کردن سند انجام شود، بدین ترتیب، سبک سند و متن می تواند به طور جداگانه نگهداری شود.

اسلاید 7 :

 ویراستارهای WYSIWYG

راهبرد دیگر، ویراستار WYSIWYG است. در این حالت، فایل همانند نمایش خروجی نهایی فرمت بندی می شود. تمام فونت ها ، شکلها، جداول، و شماره بخش ها در جای مناسبی قرار می گیرند. بدین ترتیب، عمل ویرایش ساده می شود ولی تغییر سبک دشوار خواهد شد. این نوع نشر رومیزی در سیستمهای ویراستاری PC مرسوم است، مثل word مایکروسافت.

پیاده سازی: در این حالت، سند با فرمانهای ویرایشی و فرمت بندی مناسبی تلفیق می شود و برنامه واژه پرداز یک ماشین مجازی است که برای نمایش آن فرمانها طراحی شده است. مشکل این روش این است که هر برنامه واژه پردازWYSIWYG ، ساختار ماشین مجازی خودش را تعریف کرده است. لذا ، فایلی که توسط یک برنامه واژه پرداز، برای اجرا آماده شد، توسط برنامه واژه پرداز دیگر قابل مشاهده نیست.

البته نشانه گذاری هایی مثل فرمت RTF این مسئله را تا حدی حل کرده اند.

اسلاید 8 :

زبان های توصیف صفحه

سیستم هایی مثل TEX برای نوشتن اسناد طراحی شدند. دسته دیگری از زبان متنی ، زبان توصیف صفحه است، مثل پست اسکریپت یا HTML . در این حالت ، پست اسکریپت زبان خروجی حاصل از سیستمی مثل TEX است و برای رسم متن در صفحه به کار می رود.اغلب چاپگرهای پست اسکریپت، در داخل خودشان دارای مفسرهای پست اسکریپت هستند و یک سند پست اسکریپت توسط چابگر اجرا می شود.

اسلاید 9 :

پست اسکریپت

پست اسکریپت در اوایل دهه 1980 ایجاد شد و ابتدا به عنوان موتور چاپ برای کامپیوتر های اپل مورد استفاده قرار گرفت، ولی به زودی به عنوان استاندارد پر استفاده ایی برای اغلب سیستم های کامپیوتری در آمده است.

هر برنامه پست اسکریپت از چهار قطعه تشکیل شده است:

1- مفسری برای انجام محاسبات. از یک پشته اجرایی پسوند(postfix) استفاده می شود.

2- نحو زبان. بر اساس نحو زبان فورث است.

3- بسط های ترمیم. بسط فورث با فرمانهای ترسیم است که فرآیند متن ترسیمی و تصویر را بر روی صفحه کاغذ مدیریت می کند.

4- قراردادها. مجموعه ایی از قراردادها است که چاپگرهای گوناگون برای سازگاری در عمل چاپ، استفاده می کنند و به عنوان بخشی از زبان پست اسکریپت رسمی نیست.

اسلاید 10 :

ماشین مجازی پست اسکریپت

برنامه پست اسکریپت متشکل از دنباله ایی از فرمان هاست که پسوند الگوریتم مورد نیاز برای ترسیم سند را نمایش می دهد. این دنباله، پشته ایی را دستکاری می کند. اجرای پست اسکریپت با دو ورودی در پشته شروع می شود که برنامه ممکن است آنها را حذف نکند:

  • Systemdic دیکشنری سیستم است که انقیاد اولیه اشیای پست اسکریپت به نمایش داخلی آنها را نمایش می دهد.
  • Userdict دیکشنری کاربر است که تعریف های جدید موجود در اجرای فعلی برنامه پست اسکریپت را نمایش می دهد. ممکن است شامل تعریف اشیای اولیه ای باشد که قبلا در systemdict تعریف شده اند.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید