بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

برنامه رفتاری مداخله ای

بیوفیدبک 

 بیوفیدبک شامل هر گونه استراتژی دیداری،‌ شنیداری، لامسه ای که به بیمار برای شناسایی و مجزا کردن، منقبض کردن و آرام سازی عضلات کف لگن کمک کند،‌ می باشد. وجود بیوفیدبک مناسب در طی انجام ورزش های کف لگن مهم است زیرا بسیاری از بیماران قادر به شناسایی و جداسازی این عضلات تنها با آموزش شفاهی نمی باشند. یکی از این استراتژی ها این است که از بیمار بخواهیم در طی معاینه اول لگنی،‌ عضلات کف لگن را منقبض کنند

اسلاید 2 :

در مورد بعضی از زنان می توانیم به آنها توصیه کنیم, هنگامی که به آرامی یک انگشت خود را وارد مهبل می کند،‌ عضلات کف لگن را منقبض کنند تا مطمئن شوند که عضله درست را منقبض می کنند و همچنین از بیمار خواسته می شود, هنگامی که به صورت مستقیم روی سطح صندلی سخت نشسته است ورزش های کف لگن را انجام دهد، این گونه فرض شده است این تکنیک ها به بیمار کمک می کند که بزرگترین عضله کف لگن، عضله U شکل بالا برنده مقعد را در تماس با سطح صندلی منقبض کند .بالاخره بعضی از پزشکان توصیه می کنند که به بیمار آموزش داده شود که چند ثانیه بعد از شروع ادرار عضلات کف لگن را منقبض کنند و جلوی جریان ادرار را بگیرند، به این وسیله عضله درست را شناسایی کنند .

 

اسلاید 3 :

ورزش های عضلات کف لگن

ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن به صورت انجام تمرینات در وضعیت های متفاوت (خوابیده، ایستاده، نیمه خوابیده، نشسته، چهار دست و پا) و تشویق افراد به انقباض عضلات کف لگن به تعداد 35 بار یا بیشتر در هر وضعیت می باشد.

ورزشهای تقویت کننده عضلات کف لگن ورزشهایی هستند که باعث افزایش قدرت عضلات کف لگن می شوند. عضلات کف لگن نظیر محافظی برای اجزاء داخل لگن بوده و ضعف آنها باعث علائمی نظیر کمردرد, احساس فشار در داخل لگن و بی اختیاری ادرار در مواردی نظیر خندیدن، عطسه کردن یا بلند کردن اجسام سنگین می شود. جهت درمان بی اختیاری استرسی ادرار استفاده از ورزش به عنوان روشی ارزان, ساده و غیر تهاجمی می تواند بسیار مفید باشد.

 

اسلاید 4 :

- برای اینکه ورزشها بتوانند حداکثر نتیجه درمانی خود را داشته باشند, باید نکات زیر را در هنگام انجام تمرینات به دقت رعایت نمایند :

. در ابتدا باید بطور صحیح عضلات کف لگن را شناسایی کنید

- یکی از روشهای شناسایی عضلات، این است که تلاش کنید که جریان ادراررا هنگامی که در توالت نشسته اید، قطع کنید اگر توانستید چنین کاری را انجام دهید, مشخص می شود که شما عضلات کف لگن را به درستی سفت کرده اید.

در هنگام نشستن روی صندلی یا جسم سخت در حالی که به راحتی نفس می کشید سعی کنید عضلات کف لگن خود را منقبض کنید به صورتی که می خواهید از جریان ادرار یا گاز جلوگیری کنید

اسلاید 5 :

ورزشها را باید هر روز 2 بار، یکبار صبح و یکبار عصر هر بار به مدت 20-15 دقیقه انجام دهید.

حرکات ورزشی زیر را به دنبال هم انجام دهید :

الف) به پشت دراز بکشید در حالی که پاهایتان کمی از هم جدا بوده و کاملاً راحت باشید, عضلات کف لگن را منقبض نموده برای 10 ثانیه انقباض را نگه دارید, سپس دوباره عضلات را به مدت 10 ثانیه آزاد کرده و راحت نمایید و با دست عضلات زیر شکم را لمس نمایید تا مطمئن شوید در حالت استراحت و عدم انقباض می باشند, سپس تمرین را 20-15بار تکرار کنید.

اسلاید 6 :

ب) تمرین را به صورت بالا در حالی که پاها کمی جمع شده و به طرف شکم متمایل است, تکرار نمایید.

ج) تمرین را در حالت ایستاده در حالیکه پاها کمی از هم جدا هستند و دستها به میز تکیه داده شده 20-15 بار انجام دهید, وقتی احساس کردید انقباضات قویتر شده اند تا 25 بار تعداد را افزایش دهید.

د) تمرین را در حالی که کف دستها و زانوهایتان روی زمین قرار دارد، انجام دهید عضلات را به مدت 10 ثانیه منقبض و 10 ثانیه شل کنید و این عمل را 20-15 بار تکرار کنید.

 

اسلاید 7 :

. سعی کنید دقیقاً حرکات را به صورتی که گفته شده و پشت سر هم انجام دهید.

5. سعی کنید تعداد انقباضات عضله را در هر موقعیت از 20-15 بار به 35 بار برسانید.

6. هر بار که احساس ادرار کردن داشتید, قبل از رفتن به توالت همراه با نفس کشیدن آرام وعمیق، عضلات کف لگن را به مدت 4-3 ثانیه، چندین بار منقبض کنید.

7. در مواقع استرس زا (خنده،‌ عطسه، سرفه، ورزش، پریدن، بلند کردن اشیاء سنگین) به طور ارادی قبل و حین موقعیت عضلات کف لگن را سفت نگه دارید.

8. در طی دوران عادت ماهیانه ورزشها را قطع نموده و پس از پاک شدن درمان را ادامه دهید.

 

اسلاید 8 :

بازآموزی نوروماسکولار

بازآموزی نوروماسکولار شامل آموزش استراتژی استرس و استراتژی فوریت و تمرینات مثانه می باشد،‌ به این صورت که به بیماران آموزش داده می شد که قبل از موارد استرس زا مثل خنده، سرفه، عطسه، پریدن از جایی، بلند کردن اشیاء‌ سنگین و . . . . عضلات کف لگن را به طور ارادی 4-3 بار به طور سریع (12-6) ثانیه منقبض کنند و در مواردی که احساس فوریت در ادرار کردن دارند، به بیماران توصیه شده به جای اینکه بلافاصله به توالت بروند، بایستند و یا بنشینند و تمام بدن را شل ساخته و نفس عمیق بکشند و عضلات کف لگن را منقبض کنند و این عمل را آنقدر تکرار کنند که احساس فوریت از بین رود و سپس بدون احساس فوریت به توالت بروند، همچنین آموزش تمرین مثانه داده می شود.

 

اسلاید 9 :

آموزش مثانه

به عنوان تعدیل رفتار بصورت تجزیه و تحلیل و تغییر در ارتباط بین علائم بیمار و محیط وی جهت الگوهای ناسازگار دفع ادرار تعریف می گردد. از آنجا که اغلب زنان برای اجتناب از نشت ادرار مصرف مایعات خود را کاهش می دهند و یا دفعات ادرار کردن خود را افزایش می دهند،‌ تعدیل رفتاری برای هر بیمار مبتلا به بی اختیاری ادراری کمک کننده است. تکنیک های ساده ای شامل تنظیم نوع و حجم مایعات مصرفی پس از مرور یادداشت های ادراری بیمار ممکن است مورد بحث قرار گیرد. زنان باید راهنمایی شوند تا برحسب رنگ ادرار خود و دفعات ادرار کردن دریافت را تنظیم کنند. بطور کلی رنگ ادرار باید زرد روشن بوده و 7-6 نوبت ادرار کردن در 24 ساعت مناسب می باشد. به بیمار آموزش داده می شود تا فواصل زمانی مشخصی در طی ساعات بیداری ادرار کند.

 

اسلاید 10 :

 حذف عوامل محرک

از مصرف مواد محرک خصوصاً (کافئین، شکلات کاکائویی، الکل، چای،‌ آبمیوه جات و شیرین کننده های مصنوعی) خودداری شود و در مقابل آب و شیر بیشتر استفاده شوند.

 

کاهش وزن

داروهای شیمیایی

روشهای جراحی

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید