بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اهداف اجرایی طرح:

1- زمینه ایجاد اشتغال
2- توسعه در نقش اقتصاد و صادرات و واردات
3- عرضه

اسلاید 2 :

مقدمه
روغن نباتي به عنوان يكي از كالاهاي اساسي در الگوي مصرف غذايي ، اهميت و نقشي ويرژه دارد . روغن هاي خوراكي و بطور كلي چربي ها ، يكي از سه مواد اصلي غذايي مورد نياز بشر را تشكيل مي دهند كه به لحاظ ميزان توليد انرژي در بدن به ازاي واحد وزن ، از ارزش بيشتري نسبت به پروتئينها و هيدروكربونها برخوردار است . هر گرم چربي حدود 9 كالري انرژي توليد كرده ، حال آن كه به ازاي هر گرم پروتئين يا هيدروكربور ، انرژي توليد شده حدود 4 كالري مي باشد . چربيها علاوه بر تامين انرژي لازم براي بدن انسان ، در ساخت و ساز و ترميم بافتها نيز نقش مهمي را بر عهده داشته و افزون بر آن ، سرشار از ويتامينها  نيز مي ياشد .
مصرف سرانه روغنها و چربيها براساس برنامه توسعه كشور در سال 1368 به مرز حدود 11 كيلوگرم و در سال 1373 به 5/14 كيلوگرم افزايش يافته است . روغنها و چربيهاي مصرف شده در طول همان سال به ترتيب چربيهاي هيدروژنه 76 درصد ، كرده 14 درصد و روغن مايع 10 درصد بوده است ، يعني با توجه به تامين 86 درصد از نياز به چربي از طريق مصرف روغن هيدروژنه و مايع ، مصرف سرانه روغن نباتي (هيدروژنه و مايع) در سال 1373 ، حدود 5/12 كيلوگرم بوده است .
رشد توسعه صنايع غذايي همگام با رشد جمعيت كشور و درآمد خانوار و تغيير الگوي مصرف ، ضرورتي اجتناب ناپذير است . ضرورت توسعه كشت دانه هاي روغني و افزايش ظرفيت كارخانه هاي صنايع تبديلي و چربيها و روغنها در كشور براي تامين روغن به عنوان يكي از اصلي ترين اجزاء تشكيل دهنده غذاي انسان ، از جايگاه ويژه اي برخوردار است .

اسلاید 3 :

بخش اول : كليات

1-1)صنعت روغن و اهميت آن در تغذيه

اجزاي روغن ها و چربي ها كه براي تغذيه مفيد و مناسب هستند تركيبات نسبتا ساده گليسيريدها مي باشند از آنجائيكه در تركيب روغن ها اجزاء زيادي مانند اسيدهاي چرب ، پروتئين ها ، كربوئيدراتها ، ويتامين ها و تركيبات معدني مانند كلسيم و فسفر موجود مي باشند لذا صنعت روغن را به صنعتي استراتژيك در زمنيه هاي غذايي ، رنگ ، شوينده ها و ... تبديل كرده كه به جاي تحقيق و بررسي زيادي در جهان خصوصا در كشور ما دارد .

پايه صنعت روغن در كشور ما براساس دانه هاي روغني سويا ، پنبه تخم و آفتابگردان مي باشد كه ماده اوليه فرآورده هاي غذايي زيادي مانند روغن هاي سالاد ، طباخي ، شورتنينگ ، مارگارين ، لستن ، شير ، ماست ، پنير مي باشد . تحقيقات نشان داده است كه براساس امكان تغييرات زياد هم در تري گليسيريدها (تغيير استري شدن) و هم در اسيدهاي چرب (ايزومره شده) كه موجب تغيير خواص فيزيكي و شيميايي چربي ها مي شود كه هنوز زمينه وسيعي براي تحقيقات مختلف بخصوص در زمينه فيزيولوژيك وجود ندارد نقش استرين ، فسفاتيدها و ساير مواد همراه چربي ونقش تري گليسيريدها در تبديل مواد (متابوليسم) داراي اهميت است . اغلب يك گرايش دو جانبه براي مصرف چربي ها در رژيم غذايي افراد ديده مي شود كه از يك طرف مصرف چربي بالا با افزايش چاقي و ناراحتي هاي قلبي  ارتباط داشته و از يك سو چربي ها باعث خوشمزگي غذاها مي گردد

اسلاید 4 :

ضريب قابليت هضم در روغن هاي نباتي حدود 5/97 درصد مي باشد كه مصرف متعادل آن از بروز كلسترول و رسوب آن در شريانهاي قلب ممانعت مي كند بررسي هاي به عمل آمده براي روغنهايي مانند روغن سويا در غذاها از نظر مشكل طعم برگشتي ، ئيدروژناسيون و عدم ثبات طعم ، استفاده از روغن را در شورتنينگ ها و مارگارين امكان پذير كرده است .

گاهي اوقات واكنش هاي آنزيمي (ليپوكسي آناژ) كيفيت روغن را كم مي كند كه بايد از انجام آنها ممانعت به عمل آورد فرآورده هاي روغني را مي توان يك منبع غني از ويتامين ها در رژيم غذايي دانست كه نقش مهمي در حفظ سلامت ايفاء مي نمايد .

كالري بر گرم چربي 25/2 برابر كربوهيدارتها (شكر و نشاسته و پروتئين هاست كه از كربوهيدراتها و پروتئين ها بيش از نياز بدن استفاده شود اين كربنهاي انتخابي موجود با تبديل به اسيدهاي چرب به عنوان تري گليسرول به فرم چربي ذخيره مي شوند .

وجود چربي هضم اين ويتامين ها مي باشد . روغن هاي نباتي منبع مهم توكوفرول شامل ويتامين E  كاروتين ويتامين Aكه منبع مهم آنتي اكسيدانت طبيعي در بدن به شمار مي رود بوده در حالي كه روغن ماهي وحيواني منبع ويتامين D بوده و اغلب شامل ميزان بالاتري اسيد چرب اشباع نسبت به روغن گياهي است . بچه ها و نوجوانان نياز قوي به چربي و كلسترول براي رشد و تضميم سلامتي خود دارند در سنين بالا خصوصا چربي اشباع وكلسترول مرتبط با افزايش امراض قلبي مي باشد . اسيدهاي چرب 12 ، 14 ، 16 سطوح چرخش پلاسما كه عامل مهم تصلي شريان است را افزايش مي دهند برعكس مصرف n-3 , n-6 اسيد چرب چند غير اشباع با كاهش فشار خود مرتبط مي باشد .

گونه هايي از اسيدهاي چرب مخصوص كه آنها را اسيدهاي چرب اساسي مي نامند به منظور سنتز از نو انزيم هاي بدن در رژيم غذايي ضروري است . دو نمونه كه براي انسانها مهم هستند عبارتند از اسيد لينولئيك و اسيد a لينولئيك كه اولي داراي عضو n-6 (امگا 6) و دومي n-3 (امگا 3) مي باشند اسيدهاي چرب با زنجيره طولاني n-3 براي مغز و شبكه چشم مهم بوده و مشخص شده كه از منابع موجود به خوبي جذب و هضم مي شوند .

از آنجايي كه چربي ها اغلب بخش هايي از غذاهاي روزمره را شامل مي شوند لذا بررسي تغذيه اي غذاهاي چربي دار مي تواند اهميت چربي ها را در تغذيه بيش از پيش مشخص نمايد :

اسلاید 5 :

 نكاني كه در مورد اسيدهاي چرب يادآور مي شويم عبارتند از :

1-از همه چربي ها ممانعت نشود بعضي اسيدهاي چرب در سلامتي نقش اساسي داشته و برخي در مقابل بيماري پوشش دهنده هستند .

2-برخي چربي هاي خاص براي يك نوع بيماري پوشش دهنده ولي در بيماري ديگر ممكن است شركت كند .

3- ويتامين هايآنتي اكسيدانت بدون چربي در رژيم غذايي در بدن منتقل نمي شوند .

و لذا اين سوال مطرح مي شود كه آيا رژيم غذايي با چربي كم از جذب اين عوامل تغذيه اي مهم مي كاهد . خوشبختانه اخيرا بانك اطلاعات تحقيقاتي ، اطلاعات تغذيه اي غذاها را ارائه كرده است . لذا در سال

1990 سرويس هاي سلامتي انساني را ملزم به تنظيم برچسب هاي تغذيه اي بر محصولات غذايي شامل موارد ذيل نمود :

1-كل كالري                         

2-كالري حاصل از چربي   

3-كل چربي

يك غير اشباع

4-چربي اشباع

چند غير اشباع

اسلاید 6 :

5-كلسترول

6-سديم (پتاسيم)

7-فيبر پرهيز غذايي (قابل حل و غير قابل حل)

8-كل كربوهيدراتها

9-شكرها (الكي يا ساير كربوهيدارتها)

10-پروتئين

C , A 11-ويتامين

 12-كلسيم و آهن

13-ساير ويتامين هاي اصلي و مواد معدني

براساس تحقيقات انجام شده ويتامين هاي روغن هاي نباتي مي تواند كمبود ويتامين B كمپلكس ، ويتامين A و كاروتين در پلاسماي خون ، ويتامين K , E را با توجه به منبع گياهي آن جبران نمايد . از سوي ديگر تحقيقات زيادي بر دانه هاي روغني به عنوان يك منبع غني پروتئني انجام شده كه باعث مطرح شدن براي كشورهاي در حال توسعه با قيمت ارزان گشته است . اوايل عرضه روغن هاي نياتي مشكل طعم باعث عدم توسعه آن گرديده اما بعدها با جدا كردن عوامل طعم و بو توسعه آن رونق بسيار خوبي پيدا كرد .

اسلاید 7 :

اسيد فتيك منبع اصلي ذخيره فسفر در دانه غلات مي باشد كه مهمترين اثر آن در تغذيه انسان تاثير در جذب روي مي باشد كه ثبات ترين كمپلكي فتيات مي باشد . از آنجايي كه عنصر فسفر در بسط و توسعه استخوان كودك موثر است لذا نقش اسيد فتيك روشن تر مي گردد . بهر حال بررسي جوانب مختلف صنعت روغن و فرآورده هاي متعدد آن در تغذيه نياز به تحقيقات وسيعتري داشته تا استفاده روزافزون و تنوع بيشتر اين فرآورده ها را به توان دنبال كرد .

از آنجايي كه انرژي حاصل از هر گرم چربي حدود 2/9 كالري مي باشد لذا به نظر متخصصين جنبه هاي تغذيه اي مواد از دو ديدگاه قابل بررسي است :

1-چه نوع مواد مغذي بايد در كل مواد غذايي وجود داشته باشد و ميزان نياز انسان به آنها مشخص گردد .

2-اثرات فيزيولوژيكي و بيوشيميايي مواد غذايي و تاثير آنها بر سلامتي انسان مشخص گردد .

طبق آمار ارائه شده ميزان مصرف در سال 73 حدود 5/14 كيلوگرم براي هر نفر بوده است كه اين ميزان مصرف شامل 76% روغن هيدروژنه ، 14% كرده و 10% روغن مايع بوده است و با توجه به رشد جمعيت ميزان مصرف روغن ها دائم در حال افزايش است كه تنگناهايي در سيستم خريد و توليد و تامين نياز مردم وجود دارد كه به اختصار عبارتند از :

1-عدم امكان تخليه و ذخيره سازي در بنادر جنوبي

2-عدم امكان ذخيره سازي دانه هاي روغني

3-مشكلات توزيع دانه هاي روغني و نوسانات قيمت و توليد ناچيز آن در داخل .

2-1) ويژگي هاي روغن هاي خوراكي

اسلاید 8 :

1-2-1) روغن خام

از آنجايي كه مهمترين روغن هاي خام مورد استفاده در صنعت فعلي روغن عبارتند از :

روغن پنبه دانه ، سويا ، آفتابگردان ، لذا به ويژگي هاي اين روغن ها اشاره مي شود :

الف)روغن پنيه دانه :

   -قابليت استخراج روغن 16%

-انديس يد 114-106

-اسيد چرب ها 25% اشباع و 75^ اشباع نشده

ب-روغن سويا :

-قابليت استخراج روغن 18%

-انديس يد 138-124

-اسيد چرب ها (15-12)% اشباع شده و % (88-85) اشباع نشده

-تري گليسيريدها %2 يك غير اشباعي %(85-55) دو غير اشباعي %(43-42) سه غير اشباعي

ج)روغن آفتابگردان :

-قابليت استخراج روغن %35

-انديس يد 135-120

-اسيد چرب ها %(14-6) اشباع شده

-تري گليسيريدها %2 يك غير اشباعي %(45-35) دو غير اشباعي و %(63-56) سه غير اشباعي

2-2-1) روغن جامد تصفيه شده :

-اسيديته :         برحسب اسيداولئيك %1/0 - %4/0

-انديس يد :      85-65

اسلاید 9 :

3-1 : تشكيل شركت سهامي روغن نباتي جهان ( سهامي عام) و به ثبت رساندن آن :

اولين قدم در تشكيل شركت سهامي و به ثبت رساندن آن روجوع به اداره ثبت محل و به ثبت رساندن شركت است . نوشتن تقاضانامه ثبت شركت كه حاوي نام چهار شركت كه بايد يكي از آنها توسط مراجع بالا در تهران انتخاب شود است . نامهاي ارائه شده در تقاضا نامه براي انتخاب نام شركت عبارت بودند از : جهان ، قو ، لادن و آفتابگردان كه از ميان آنها نام جهان مورد تصويب مراجع بالا قرار گرفت . در طي ارائه تقاضانامه فيشي به مبلغ 40000 ريال به شماره حساب 90569 نزد بانك ملي شعبه دارائي به نام سازمانثبت اسناد و املاك كشور به عنوان هزينه به ثبت رساندن شركت واريز شد . بعد از اين مراحل دو برگ شركت نامه از قسمت حسابداري اداره اخذ و بعد از پركردن آن به پرونده مورد نظر ضميمه شد .

فتوكپي شناسنامه كليه اعضاي شركت كه آنها هم بايد در پرونده ضميمه شود تحويل اداره ثبت شد . اداره ثبت آگهي مورد نظر را در روزنامه اي درج كرد و بدين ترتيب شركت روغن نباتي جهان به شماره ثبت 390 در اداره ثبت اسناد و املاك كل به ثبت رسيد . موارد مربوط به وظايف هيأت مديره و مديرعامل ديگر نياز به توضيح نيست .

تبديل شدن سرمايه به سهام مساوي و فروش آن در بازار :

كل سرمايه شركت به مبلغ 172055753000 به سهام مساوي تقسيم شد. سرمايه اين شركت به سهام 10000 ريالي تقسيم شد كه 17205573 سهم شد كه مي يابد در بازار به فروش برسد . هيئت مديره شركت مي بايد 20% كل سهام را تعهد و حداقل 35% مبلغ تعهد شده را به حساب شركت در شرف تأسيس واريز مي كردند . كه اين كار هم صورت گرفت . در اين قسمت به روش سهام در بازار به قيمت بيشتر از ارزش اسمي و يا كمتر از آن كاري نداريم و اين مربوط به بازار مي باشد . در ضمن كل سهام فوق در بازار به فروش رسيد و سرمايه موردنظر شركت تأمين شد

اسلاید 10 :

4-1)بازار مصرف روغن هاي خوراكي

آمار نشان مي دهد كه علي رغم بالا رفتن ميزان مصرف روغن در كشور درصد توليدات داخلي آن محدود مي باشد . جدول زير مقادير روغن وارداتي و توليدي كشور را نشان مي دهد .

مقادير روغن خام وارداتي و توليد داخلي 1370-1346

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید