بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

——به تازگي پس از يك سمينار عصرانه به خانه باز گشته ايد. کامپيوتر   Notebook تان در كيف تان قرار دارد ، PDA خود را به كمر بسته ايد ، و تلفن همراه تان در جيب جاي دارد. در سمينار امروز يادداشتهايي را در Notebook خود نوشته ايد . همين كه به خانه مي رسيد و از كنار چاپگر جوهر افشان خود عبور مي كنيد ، Notebook ، چاپگر را پيدا مي كند و به طور خودكار يادداشتهاي سمينار را به چاپگر ارسال مي كند و آنها روي كاغذ چاپ مي شوند . درهمين حال ، PDA شما كامپيوتر روميزي را تشخيص مي دهد و درخواست مي كند كه دفتر تلفن و برنامه روزانه شما Update شود . هم چنين همه پيامهاي ايميلي را كه ارجهيت آنها را تعيين كرده ايد درخواست

       مي كند.

اسلاید 2 :

—همه این كارها در زمانی رخ می دهد كه كت خود را در می آورید و برای نوشیدن یك نوشابه به طرف یخچال می روید . در عرض چند دقیقه ، تلفن همراه شما بوق می زند تا به شما اطلاع دهد كه عملیات چاپ یادداشتها تمام شده است . به طرف چاپگر رفته و یادداشتها را می خوانید بلافاصله پس از آن PDA شما بوق می زند تا به شما بگوید كه دفترچه تلفن و برنامه روزانه شما را Update كرده است و شما ایمیل جدید دارید.

—

— بلوتوث یك فناوری بی سیم كوتاه برد است كه به تلفنهای همراه ، PDA ، كامپیوترها ، دستگاههای ضبط و پخش استریو ، لوازم خانگی ، اتومبیلها و همه وسایل دیگری كه می توانید ارتباط آنها را با یكدیگر فكر كنید امكان ارتباط می دهد...در این مقاله قصد داریم تا از ابتدا تا انتهای بلوتوث را به شما معرفی کنیم.

—

اسلاید 3 :

وظیفه بلوتوث چیست ؟

—بلوتوث یك فناوری بی سیم كوتاه برد است كه به تلفنهای همراه ، PDA ، كامپیوترها ، دستگاههای ضبط و پخش استریو ، لوازم خانگی ، اتومبیلها و همه وسایل دیگری كه می توانید ارتباط آنها را با یكدیگر فكر كنید امكان ارتباط می دهد.
در ادامه شما را با تاریخچه و چگونگی شکل گیری و انتخاب نام بلوتوث آشنا خواهیم نمود...

—

اسلاید 4 :

تاریخچه بلوتوث

—فكر اولیه بلوتوث در شركت موبایل اریكسون در سال ۱۹۹۴ شكل گرفت. اریكسون كه یك شركت سوئدی ارتباطات راه دور است – در آن زمان در حال ساخت یك ارتباط رادیویی كم مصرف ، كم هزینه بین تلفن های همراه و یك گوشی بی سیم بود.
كار مهندسی در سال ۱۹۹۵ شروع شد و فكر اولیه به فراتر از تلفنهای همراه و گوشی های آنها توسعه یافت تا شامل همه انواع وسایل همراه شود ، با هدف ساخت شبكه های شخصی كوچك از وسایل مختلف در طول این زمان ، اریكسون نام “بلوتوث” (یك پادشاه دانماركی) گرفت كه بین سالهای ۹۴۰ و ۹۸۱ میلادی می زیست. شاهِ هارالد در دوره حكومت خود كه یك وایكینگ بود – به طور صلح آمیز ، دانمارك ، سوئد جنوبی و نروژ شمالی را متحد كرد. این كار به او شهرت یك پادشاه ماهر در ارتباط و مذاكره را در تاریخ داد.
برای اریكسون ، اسم بلوتوث برای فناوری داده شده كه امیدوار بود بتواند به طور صلح آمیز وسایل مختلف را متحد كند، مناسب بود. اریكسون می دانست كه اگر فقط یك شركت این استاندارد ها را حمایت كند هرگز موفق نخواهد شد.

اسلاید 5 :

—در سال ۱۹۹۸ ، اریكسون یك موافقت نامه با IBM ، اینتل ،نوكیا ، ۳com ، توشیبا و مایكروسافت امضا كرد که بر پایه این موافقت نامه و گروه Bluetooth Special Interest Group را به وجود آورد.

—هدف این گروه نظارت بر پیشرفت بلوتوث و عمومی ساختن آن بود. و پس از آن شركتهای تری كام، Lucent، موتورولا و بیش از ۲۰۰۰ كمپانی دیگر به این سازمان پیوستند.
فرایند صدور جواز و گواهینامه: قبل از اینكه یك كارخانه بتواند محصولی كه از تكنولوژی بی سیم Bluetooth استفاده می كند وارد بازار كند باید جواز آن را از دو جهت دریافت كند. ابتدا محصول مورد نظر استانداردهایی لازم دارد كه بتواند با دستگاههای دیگر كه دارای تكنولوژی بی سیم Bluetooth هستند ارتباط برقرار كند. دیگر اینكه باید مجوزهای لازم برای این سیستم چه در كشور سازنده و چه در كشوری كه محصول به فروش می رود مجوزهای قانونی آنها را دریافت كند.

اسلاید 6 :

توضیح بلوتوث

—تکنولوژی Bluetooth كه بعضی ها در فارسی آن را به دندان آبی ترجمه كرده اند. استانداردی برای امواج رادیویی است كه كه برای ارتباطات بی سیم کامپیوترهای قابل حمل و نقل (مانند lap top ها) و تلفن های همراه و وسایل الكترونیكی رایج استفاده می شوند این امواج برای فاصله های نزدیك استفاده می شوند و برای ارتباطات بی سیم تكنولوژی ارزانی محسوب می شوند. و بوسیله این تكنولوژی می توانید بین دو وسیله كه دارای این تكنولوژی باشند به صورت بی سیم پیغام، عكس یا هر اطلاعات رد و بدل كنید. رادیوی Bluetooth در داخل یك میكرو چیپ قرار دارد و در باند فركانسی ۲.۴ گیگا هرتز عمل می كند.
این تكنولوژی از سیستم "Frequency Hoping Spread Spectrum" استفاده می كند، كه سیگنال آن ۱۶۰۰ بار در ثانیه تغییر می كند كه كمك بزرگی برای جلوگیری از تداخل ناخواسته و غیر مجاز است. علاوه بر این بوسیله نرم افزار كد شناسایی وسیله طرف مقابل چك می شود. بدین ترتیب می توان اطمینان حاصل كرد كه اطلاعات شما فقط به مقصد مورد نظر می رسد. این امواج با دو قدرت وجود دارند. سطح قدرت پایین تر كه محیطهای كوچك را می تواند پوشش دهد ( مثلاً داخل یك اتاق ) یا در نوع با قدرت بالاتر كه رنج متوسطی را می تواند پوشش دهد. ( مثلاً كل یك خانه را متواند پوشش دهد. ) این سیستم هم برای ارتباط نقطه به نقطه و هم برای ارتباط یك نقطه با چند نقطه می تواند استفاده شود.

اسلاید 7 :

—دارای پهنای باند Kbs ۷۲۰و ۱۰ متر قدرت انتقال (در صورت تقویت تا ۱۰۰ متر قابل افزایش است) می باشد. این تكنولوژی كه از سیستم گیرندگی و فرستندگی در جهت مناسب استفاده می كند. قادر است امواج رادیویی را از میان دیوار و دیگر موانع غیر فلزی عبور دهد. اگر امواج مزاحم دستگاه ثالثی باعث تداخل شود انتقال اطلاعات كند می شود ولی متوقف نمی شود.
با سیستمهای امروزی بیش از ۷ دستگاه می توانند برای برقراری ارتباط با تولید كننده امواج در یك دستگاه دیگر فعال شوند. به این شیوه Piconet می گویند چندین piconet را می توان به یكدیگر متصل كرد كه یك scatternet را تشكیل می دهند
بلوتوث یك رشتـه خصوصیت بی سیم است كه ارتباطات كوتاه برد بین وسایل مجهز به تراشه های كوچك و اختصاصی بلوتوث را تعریف می كند. بلوتوث فقط كابلها را حذف نمی كند ، بلكه یك روش بی سیم برای وصل كردن كامپیوتر ها با همه وسایل همراه الكترونیكی فراهم می سازد و شبكه های كامپیوتری كوچك و خصوصی مشهور به PAN (Personal Area Network) یا شبكه شخصی را بوجود می آورد. بلوتوث یك زبان مشترك بین وسایل مختلف می سازد كه به آنها امكان می دهد كه به آسانی با هم ارتباط برقرار كنند و بهم وصل شوند.

اسلاید 8 :

—وسایل مجهز به تراشه های بلوتوث حدود ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر برد دارند و می توانند داده ها در سرعت ۷۲۰ كیلوبایت در ثانیه از طریق دیوار ها ، كیف ها و پوشاك انتقال دهند. هیجان انگیزتر آنكه اتصال دادن بین وسایل بلوتوث می تواند بدون دخالت مستقیم ما انجام بگیرد. وقتی دو وسیله مجهز به تراشه های بلوتوث نزدیك یكدیگر می رسند ، نرم افزار نهاده شده در تراشه های فرستنده / گیرنده (Server / Client) بلوتوث به طور خودكار یك ارتباط را برقرار می سازد و داده ها را نقل و انتقال می دهد.
با این همه برد كوتاه و سرعت محدود بلوتوث باعث شده است كه برای شبكه های محلی (LAN) بی سیم مرسوم كمتر باشد، چون این شبكه های كامپیوتری معمولاً بیش از ۱۰ متری بلوتوث فاصله دارند و برد سرعتی آنها ۱۰ تا ۱۰۰ متر مگابایت در ثانیه است.

اسلاید 9 :

بلوتوث چگونه كار می كند؟

—راه های زیادی برای برقراری ارتباط بین وسایل الکترونیکی با یکدیگر وجود دارد مانند:
▪ رابط های سیمی
▪ دستگاه های رابط الکترونیکی
▪ کابلهای شبکه
 wifi▪
▪ سیگنالهای مادون قرمز

—لوازمی همچون کامپیوترها، سیستم های سرگرمی، تلفن ها و ... لوازمی هستند که در دسته لوازم الکترونیکی جای می گیرند. این وسایل می توانند از طرق مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند مانند استفاده از سیم ها، کابل ها ،سیگنال های رادیویی ، اشعه مادون قرمز و یا حتی انواع پیشرفته تری از رابط ها و پروتکل های ارتباطی.
روش های اتصال دستگاه های الکترونیکی به یکدیگر روز به روز پیچیده تر می شوند، در این مقاله به بررسی بلوتوث خواهیم پرداخت. یک روش ارتباطی نسبتا جدید در لوازم الکترونیکی که دارای ساختاری ساده است و بصورت بدون سیم و اتوماتیک انجام می شود و یکی از خصوصیاتی است که کار با لوازم الکترونیکی را جذاب تر و ساده تر می کند.

اسلاید 10 :

مشکل !

—قبل از اینکه دو وسیله الکترونیکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند باید یک سری از نکات بین آنها مشخص شده باشد. اولین نکته ای که برای ارتباط بین دو وسیله پیش می آید اینست که این ارتباط از لحاظ فیریکی چگونه بر قرار خواهد شد ؟ آیا لازم است که از سیم استفاده شود یا ارتباط بوسیله بعضی از سیگنال ها و بدون سیم برقرار خواهد شد ؟ و اگر لازم است از سیم استفاده شود چند رشته سیم برای برقراری این ارتباط لازم است ؟ یک رشته؟ دو رشته ؟ پنج رشته؟ ۲۵ رشته ؟ تازه هنگامی که روش فیزیکی برقراری ارتباط مشخص شد سوالهای دیگری هم از راه می رسند :
چه مقدار از اطلاعات باید درآن واحد منتقل شود؟ برای مثال پرتهای سریال در آن واحد فقط می توانند ۱bit داده را ارسال کنند اما پرت های موازی در همین زمان می توانند چندین بیت داده را منتقل کنند.
دستگاه ها بر چه اساسی با یکدیگر ارتباط برقرار خواهند کرد؟ تمامی اطلاعات باید تحت دستورات و قوانین خاصی منتقل شوند که این دستورات و قوانین پروتکل نامیده می شوند ، پس بهتر است این سوال را اینگونه مطرح کنیم که: اطلاعات تحت چه پروتکلی منتقل شود؟

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید