بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 

اسلاید 1 :

این قارچ از رده آسکومیست است که مرحله جنسی آنUncinulanecator   و شکل کنیدی دار(شکل غیر جنسی) آن به نام Oidiumtuckeri   نامیده میشود.

نام این قارچ اخیرا به Erysiphe necator اصلاح شده است.

عامل سفیدک پودری مو یک انگل اجباری است.

اسلاید 2 :

تاریخچه پیدایش:

سالها تصور می‌کردند که اصل و مبدا سفیدک حقیقی مو از آمریکا است ولی طبق بعضی از شواهد و مدارک موجود مبدا آن از سرزمین ژاپن است. این بیماری برای اولین بار در تاریخ 1834 توسط

 شوای نیتس در امریکای شمالی گزارش شده است . سپس در سال 1845 توسط Tucker  باغبان انگلیسی توصیف شده بطور کلی این بیماری از لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین بیماری قارچی است.

تاریخچه پیدایش بیماری در ایران:

 در ایران برای اولین بار در فاصله سالهای 1251-1250 در ارومیه  توسط حسنعلی نواب گزارش  شده است. همچنین طبق اطلاعات کسب شده ابتدا در نواحی مرکزی ارومیه بروز کرده و بعدا به سایر نقاط شمالی و غربی و جنوبی و بعضی نقاط دیگر سرایت کرده است

اسلاید 3 :

در ایران بیماری سفیدک مو در نقاط آذربایجان ، خراسان و اطراف تهران ، زنجان ، اراک ، قزوین ، اصفهان ، ارومیه ، فارس ، کاشان ، کرمانشاه ، گلپایگان ، خرم آباد ، محلات و بطور کلی در کلیه استانهای ایران در تمام نقاط انگور خیز ایران به چشم می‌خورد.

اين بيماري درنقاط مختلف ايران به نامهاي سياه بور (در اصفهان) ، آق (در اروميه), چور (در مراغه) ، قاريا (در قزوين) و باد زدگي(در شهريار) ناميده مي شود.

اسلاید 4 :

پاتوژن بصورت میسلیوم روی شاخه ها و همچنین بصورت اندامهای جنسی در برگ های ریخته شده پای درختان زمستان گذرانی می کنند. در فصل بهار آلودگی توسط میسلیوم شروع می شود. از میسلیوم های  موجود در سطح میزبان کنیدیوفور های حامل کنیدی ها منشا می گیرند و کنیدی ها پس از جدا شدن از کنیدیوفور ها توسط باد و دیگر ناقلین جابجا شده و آلودگی بدین صورت در فصل بهار و تابستان انتشار می یابد. آلودگی در دمای ۳۵-۵ درجه سانتی گراد و در رطوبت بالای ٪۳۰ امکان پذیر است. دمای اپتیمم برای آلودگی ۲۵ درجه سانتی گراد است. باران سبب توقف فعالیت پاتوژن می شود.

اسلاید 5 :

کلیستوتست در آغاز سفید رنگ هستند و به تدریج به زردی می گرایند و سرانجام در موقع بلوغ به رنگ قهوه ای تیره در می آیند .

اسلاید 6 :

قارچ عامل بیماری می توانند روی تمام قسمت ها ی جوان و سبز مو  اعم از برگ ، ساقه ، پیچک ، گل و میوه ظاهر شود .ولی مشخص ترین علائم روی سطح فوقانی برگ ظاهر میشود . پودر سفید در دو طرف برگهای جوان ایجاد میشود و در موقعی  که برگ ها به شدت مورد حمله باشد در شرایط گرم و خشک به  طرف بالا لوله  میشوند.(دلیل آن رشد نکردن پوست ولی رشد اندام های زیرین است )

برگها مبتلا در تابستان  قهوه ای  شده و نابهنگام خزان می کند . نظیر همین لکه ها و نقاط  روی ساقه  های جوان ، نیز تشکیل شده  و بعدا" لکه ها تغییر رنگ داده و سرانجام در پاییز به رنگ قهوه ای متمایل به سیاه در  می آید این شاخه ها را در موقع زمستان به سهولت میتوان از ساقه های سالم تمیز داد.

اگر به خوشه  های گل حمله کند ، گلها بدون تلقیح مانده و می ریزند و این نوع آلودگی اولیه کمتر اتفاق می افتد. میوه نیز مورد حمله واقع میشود و یک گرد سفید خاکستری  رنگی تمام حبه را در بر میگیرد.

اگر میوه قبل از رسیدن مبتلا گردد به رشد طبیعی خود نرسیده ترش مانده و بعد نیز می ترکد ، غوره ها را پودری سفید در بر میگیرد و بعد میریزد و اگر باقی بماند ترک طولی و عرضی می خورد و دانه به خارج راه میابد.

اسلاید 7 :

مبارزه زراعی:

عملیات زراعی از قبیل هرس شاخه ها و سوزاندن آنها و بیل زدن پس از ریزش برگ ها و مدفون نمودن برگ ها ی آلوده در خاک و کاشت مو به طریقی که امکان تهویه برای بوته ها وجود داشته باشد از شدت بیماری می کاهد .

مبارزه زراعی عبارت است از انتخاب پایه‌های مقاوم به بیماری. رسپس های آمریکایی به این بیماری نسبتا مقاوم بوده و خیلی بندرت آثار بیماری را نشان می‌دهند. خاصیت ابتلا به بیماری سفیدک در گونه‌های آمریکایی تقریبا صفر است. بنابراین می‌توان با استفاده از این گونه‌ها و واریته‌های مشتق از آنها کاملا از بیماری جلوگیری کرد. امروزه در بیشتر بنگاههای کشاورزی آمریکا و فرانسه مشغول ایجاد و تهیه گونه‌های هیبرید مقاوم به این بیماری هستند و تاکنون قدمهای موثری در این راه برداشته شده است.

اسلاید 8 :

مبارزه شیمیایی:

شدت خسارتی که به وسیله بیماری سفیدک مو بوجود می‌آید موجب شده است که یک سلسله تحقیقات موثر دامنه‌داری از نظر مبارزه عملی و اطمینان‌بخش انجام می‌گیرد. برای این کار از ترکیبات و مواد شیمیایی مختلفی استفاده به عمل آمده است که می‌توان به گوگرد ، الوزال ، کاراتان اشاره کرد.

 مبارزه با گوگرد در 3 نوبت انجام می‌شود. نوبت اول در 7- 6 برگی جوانه‌ها به میزان 15-10 كیلوگرم. نوبت دوم بعد از ریختن گلبرگها و بسته شدن دانه به میزان 30-20 كیلوگرم و نوبت سوم 20-15 روز بعد به میزان 40-30 كیلو، در صورت انبوهی تاكستان تا 60 كیلوگرم قابل افزایش است.


توصیه‌ها: دینوكاپ در نوبت اول كه هوا خنكتر است مصرف شود و سولفور در نوبتهای بعدی كه هوا گرمتر است. هرس سبز درختان مو و از بین بردن علفهای هرز ، جهت كاهش رطوبت و تهویه باغ در كاهش بیماری موثراست.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید