بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بیماری گموز مرکبات

از جمله مهم ترین مسئله ای که باغداران مرکبات شمال در ایران با آن مواجه اند. بیماری گموز مرکبات است که سبب کاهش محصول می گردد.

این بیماری در شمال مخصوصاً در باغاتی که پایه پرتقال می کارند بشدت شیوع دارد. بعلاوه گیاهان مختلفی مانند پسته، موز، انجیر و گیاهان زراعی مانند سیب زمینی، خربزه و غیره نیز مبتلا به این بیماری می شود.

اسلاید 2 :

علائم بیماری

روی پوست مرده محل طوقه لیمو (citrus limonia) که یکی از حساس ترین واریته مرکبات است مقدار زیادی صمغ ترشح می شود. آلودگی گیاه اغلب از طوقه و قاعده تنه شروع شده و به طرف بالا و اطراف گسترش می یابد. پوست بطور طولی شکاف بداشته و تا موقع خشک شدن همچنان سخت بوده و به چوب چسبیده است.

اسلاید 3 :

قسمتی از تنه آلوده که در زیر خاک قرار دارد، در اثر آلودگی بوسیله سایر عوامل پوسیدگی مرطوب نشان می دهد. صمع همیشه از شکافها ترشح نمی شود و در صورت ترشح هم ممکن است بوسیله آب بارات شسته شده باشد. پوست به تدریج مرده و پوسیده می شود و بالاخره نسج زیر پوست ظاهر می شود.

اسلاید 4 :

عامل بیماری

عامل بیماری گموز مرکبات را در اثر حمله چند گونه قارچ از جنس phytophthoraمانند leonianنسبت داده اند.

عوامل دیگری علاوه بر حمله قارچها مانند تغییرات آب و هوایی، مواد شیمیایی، حمله حشرات و زخمهایی که در اثر کاربرد وسائل کشاورزی ایجاد می شود ممکن است سبب این بیماری شود.

اسلاید 5 :

ارشاد در سال 1348 قارچ diplodianatalensis Pole- Evans  را از اکثر نمونه های بیمار مرکبات استان خوزستان جدا نمود.

اسلاید 6 :

این قارچ روی میوه مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش) سبب پوسیدگی سیاه رنگ می شود.

هیف های این قارچ ابتدا بیرنگ و سپس برنگ زیتونی در می آید و روی اغلب محیط های کشت رشد نموده و تولید محفظه های اسپورزا بنام پیکنید می کند که به حالت مجتمع اند. پیکنید ها روی میزبان بصورت محفظه ای با جدار سیاه رنگ کروی بوده و داخل اپیدرم تشکیل می شود و بوسیله دهانه ای بخارج راه می یابد. اسپورها بیضوی یا استوانه ای و در دو انتها گرد و برنگ قهوه ای و دو یاخته ای مساوی هستند.

اسلاید 7 :

گونه های ذکر شده ژانر phytophthoraرا می توان روی محیط های کشت و یا روی میوه های سیب، لیمو و پرتقال کشت داد. در جنس فیتوفترا در مرحله غیرجنسی کیسه (vesicle) مانند آنچه در پیتیوم گفته شد تشکیل نمی شود و اگر در مواردی بوجود آید زئوسپورها در اسپورانژ تولید شده و بداخل کیسه میریزد و رشد هیف آن سریعتر از پیتیوم است.

اسلاید 8 :

در مرحله جنسی این قارچ که منتهی به ایجاد ائوسپور می شود از تلقیح ائوگن بوسیله آنتریدی حاصل می گردد. ائوسپور باعث دوام قارچ شده و زمستان گذرانی آنرا به عهده دارد. طبق مطالعات Hatmannدر 1969 در لبنان عامل پوسیدگی طوقه مرکبات دو قارچ فیتوفترا و دیپلودیا می باشد. قارچ فیتوفترا بیشتر در ماههای بهار و پاییز قابل جدا شدن است در صورتی که دیپلودیا بیشتر در تابستان خسارت می زند و در زمستان خسارت آن کم است.

اسلاید 9 :

زخمهایی که در اثر فیتوفترا حاصل می شود طولی بوده و به رنگ قهوه ای روشن تا زرد کهربایی می باشد و حاشیه غیر واضح دارند.

در حالی که زخم های حاصل از حمله دیپلودیا اغلب گرد و قهوه ای تیره است و حاشیه خاکستری دارد. برای شناسایی حمله نوع قارچ زخم ها را با چاقو بریده تا حاشیه آنها هویدا شود

اسلاید 10 :

كنترل: شامل پيشگيري ومعالجه مي‌باشد.

پيشگيري :

1- انتخاب پايه مقاوم : انواع پرتقال، انواع نارنگي، ليموترش، ليموشيرين، بكرائي و ترنج از جمله ارقام حساس مي‌باشد. نارنج (به تريستيزا حساس) ونارنج پونسيروس تريفولياتا (به اگزوكورتيس حساس) به بيماري گموز مقاومند.

2- محل پيوندك بايد 30-15 سانتيمتر از خاك فاصله داشته باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید