بخشی از پاورپوینت


اسلاید 1 :


روانشناسی شخصیت :

        تعاریف مختلفی از شخصیت ارائه شده است.شخصیت (Perso ality) از ریشه لاتین (Perso a) که به معنی «نقاب و ماسک» است گرفته شده است و اشاره به ماسک ونقابی دارد که بازیگران یونان و روم قدیم بر چهره می‌گذاشتند واین تعبیر تلویحا به این موضوع اشاره دارد که »شخصیت هر فرد ماسکی است که او بر چهره خود می‌زند تا وجه تمایز (تفاوت) او از دیگران باشد«.

اسلاید 2 :


شخصیت یک «مفهوم انتزاعی» است، یعنی آن چیزی مثل انرژی در فیزیک است که قابل مشاهده نیست، بلکه آن از طریق ترکیب رفتار (Behavior) ، افکار (Thoughts) ،انگیزش (Motivatio ) ، هیجان (Emotio ) و … استنباط می‌شود. شخصیت باعث تفاوت (Differe ce) کل افراد (انسانها) از همدیگر می‌شود. اما این تفاوتها فقط در بعضی «ویژگیها و خصوصیات» است.

اسلاید 3 :


از طرف دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی از زمانهای قدیم برای شناخت آن کوششهای فراوانی شده است که برخی از آنها «غیرعملی» ، بعضی دیگر         « خرافاتی» و تعداد کمی «علمی و معتبر» هستند.

اسلاید 4 :


نظریه های شخصیت:

     سوال اصلی در مطالعه شخصیت (Perso ality) و نظریه‌های شخصیت این است که شخصیت چیست؟ با وجود مطالعات و تحقیقات زیاد به دلیل پیچیدگی شخصیت که ناشی از پیچیدگی آن گرفته است که می‌توان آنها را در هشترویکرد اصلی روانکاوی ،تیپ شناسی، رفتاری ،یادگیری اجتماعی، تحلیل عاملی ، شناختی ،انسان گرایی و رویکرد حیطه محدود مورد بررسی قرار داد. در کنار این رویکردها که رسمی هستند یک رویکرد شخصی نسبت به انسان وشخصیت در اکثر ما انسانها وجود دارد که اگر بخواهیم می‌توانیم با مطالعه و تحقیق دراین باره ، آن را به یک نظریه رسمی تبدیل کنیم

اسلاید 5 :


وجوه اشتراک و افتراق نظریه‌های شخصیت

در بعضی از این نظریه‌ها اهمیت فراوان به ضمیر ناخودآگاه داده شده است و پیروان آن معتقدند که آدمی از انگیزه‌های واقعی رفتار و اعمال خود بی اطلاع است، زیرا آنها درشعور باطن یا ناخودآگاه هستند. در نظریه‌های دیگر ، ناخودآگاه مورد انکار است، یاکم اهمیت است و یا این که تاثیرش فقط در افراد نابهنجار مورد قبول است. در این نظریه‌ها خود آگاه حاکم بر رفتار آدمی دانسته شده است.

اسلاید 6 :


نظریات فروید و یونگ و ماری جزو دسته اول و نظریه آسپرت متعلق به دسته دوم است. نظریه‌هایی هستند که اهمیت فراوان به تاریخ زندگی و به دوران کودکی می‌دهند و هر کس را بنده و اسیر گذشته خود می‌پندارند و نظریه‌های دیگر آدمی را از قید گذشته آزاد ساخته، حال و آینده و گرایش به سوی غایت و غرض را در رفتار او موثر می‌دانند، یا این که چگونگی هر عمل راوابسته به محیط خارجی و میدانی می‌پندارند که شخص در موقع اجرای آن عمل در آن محیط یا میدان قرار گرفته است.


اسلاید 7 :


رویکردها در نظریه‌های رسمی:

رویکرد روانکاوی

رویکرد تیپ شناسی

رویکرد رفتاری

رویکرد یادگیری اجتماعی

رویکرد تحلیل عاملی

رویکرد شناختی

رویکرد انسان گرایی

رویکرد حیطه محدود

اسلاید 8 :


رویکرد روانکاوی:

نخستین رویکرد درباره شخصیت در واپسین سالهای قرن نوزده توسط فروید مطرح شد. نظریه پردازهای فروید چنان با اهمیت و گسترده بود که نه تنها در روانشناسی بلکه در فرهنگ ،جامعه نیز نفوذ پیدا کرد، بگونه‌ای که آن را یک انقلاب شبیه آنچه داروین با نظریه تکامل ارائه کرد دانسته‌اند

اسلاید 9 :


رویکردتیپ شناسی:


صاحب نظران قدیمی‌ترین طبقه بندی تیپ شناختی را به بقراط وجالینوس از حکمای یونان باستان نسبت داده‌اند. بقراط جسم را دارای چهار نوع خلط خون،بلغم،صفرا وسودا تصور می‌کرد و برای هر یک از آنها ویژگی‌هایی را تصور می‌کرد .

اسلاید 10 :


رویکرد رفتاری :

رویکرد رفتاری که در کارهای بی.اف.اسکینر        (B.F.Ski er) و به تبعیت از بنیان گذار آن جان.بی.واتسون منعکس شده است بازتابی است از شکل و صورت اصلی رفتارگرایی افراطی که هر نوع نیرو یا فرآیند منتسب به درون و ناهوشیار را نامربوط دانسته و بشدت رد می‌کند و در عوض توجه خود را با رفتار عینی قابل مشاهده و محرک بیرونی معطوف می‌دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید