بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه:

شهر به مصابه نخستین شکل تمدنی و مرکز تقدس،قدرت و ثروت همواره مفهومی ارمانی و مقدس را به همراه داشته است.

تبلور این تصویر در ذهن اندیشمندان از قدیم دو گرایش موازی را به وجود اورده است:

1-تمایل به تبیین و تفسیر فضا در زمان حال که طبعا به نوعی ذهنیت معماری و طراحی شهری تبدیل می شد.

2-تمایل به فرافکنی ارمان های اجتماعی –فلسفی خود به سوی اینده و سرنوشت شهری که منجر به بروز ارمان گرایی های متفاوت می شود.

اسلاید 2 :


انواع نظریه

1-کلاسیک

2-جدید

اسلاید 3 :


دوره های نظریه کلاسیک

اسلاید 4 :


یونان باستان

1-قرار گرفتن شهر در قلب نظام یونانیان.

2-قرار گرفتن اینده شهر و سازمان ان در مرکز تفکر یونانی ها

3-حرکت مهاجرتی برای تشکیل شهرهای مهاجر نشین که انها را گاه شهرهای نوبنیاد نامیده اند و ازقرن 9 میلادی شروع و تا پایان دوره ی کلاسیک ادامه یافت.

4-الگو برداری شهرهای نوبنیاد از مادر شهرهای موجود در یونان

((شهر دختر))

بیشتر نظریه های بیان شده در مورد شهر در قالب اندیشه و نظر درباره ی سیاست و حکومت عنوان شده است.زیرا از ابتدا تا امروز،شهر و حوزه ی سیاسی بر یکدیگر همپوشانی داشته اند.

اسلاید 5 :


افلاطون:

ارائه نظریه ها در دو کتاب با نام ((جمهوری و قوانین))

به نظر وی وجود و یا نبود تجانس در میان مردم شهرباعث به وجود امدن دو شرایط گوناگون در شهر می شود:

1-وجود تجانس باعث می شود که:

-مردم شهر از وحدت بیشتری برخوردار باشند.

-تنش میان انها کمتر باشد.

-اما اطاعت انها از فرمانده شهر کمتر است.

2-عدم تجانس باعث می شود که:

-تنش میان مردم زیاد شود

-بالا رفتن میزان اطاعت از فرمانده شهر

اسلاید 6 :


-افلاطون ازحکومت فیلسوفان درشهر به شدت حمایت می کند.
-افلاطون به ندادن قدرت به اشرافیان و عوام شهر
((گرایشی کاملا ضد دموکرات و ضد اشرافی ))
اعتقاد دارد.

الگوی شهری افلاطون:

تقسیم شدن زمینبه 5ناحیه و 5040قطعه که با عدد ارمانی میزان شهروندان برابر است.

جمعیت شهر باید در حدود 20 تا 30 هزار نفر بماند.

ممنوعیت تملک زر و سیم و اشتغال به هرگونه کسب وپیشه ای که اساس ان دادو ستد است.

ممنوعیت بهره ی پول و عدم رسیدگی دادگاه ها به دعاوی دانیان بر مدیونان

شهر افلاطون یک شهر ارمانی و کاملا سیاسی است و طبعا راهبردهایشهری او عموما سیاسی محسوب می شود.

اسلاید 7 :


ارسطو:

-یکی از سر سخت ترین منتقدان شهر ارمانی افلاطون است.

-شهر از نظر او یکی از تجمع ها یعنی چیزی همچون یک خانواده و روستا یا -ترکیبی از خانواده های همجوار است که برای دفاع گرد هم امده اند.

-از نظر او متفاوت بودن شهر از نظر تجمع با دیگر شهر ها،وجود استقلال اقتصادی است.

-هدف شهر از نظر او رسیدن به زندگی سعادتمند است.

-دولت کمال مطلوب ارسطو نظامی است معتدل که از نظر هرگونه افراط پرهیز کندو همه ی تضاد ها را تعدیل کند.((حکومت طبقه متوسط))

-شهر او مانند شهر افلاطون سیاسی است که در ان مهم ترین عنصر شهروندان است.اصول شهروندی را با اقامت فیزیکی در قلمرو یک حکومت یکی 

نمی داند زیرا بیگانگان و بندگان درنیز مقیم انجا هستند.بلکه انچه می تواند به مثابه شهروندی تلی شود شرکت در تصمیم های دولت و صلاحیت اعمال حاکمیت دولت است.

اسلاید 8 :


اسلام:

-پديد امدن در ميان اعرابي كه باديه نشين بودند و تنها از يك نظام بسيار ابتدايي قبيله اي برخوردار بودند.

-شهرهاي عرب در اغاز اسلام اردوگاه هايي بزرگ به حساب مي امدند كه گاه همچون مكه به دلايل مناسكي ساختارهاي ابتدايي يك شهر را پيدا مي كردند.

-در تمدن اسلام عنصر ايراني چه در قالب ساختارهاي سياسي دولت ساساني و چه در قالب انديشه ها و باورهاي اسلامي جايگاه اصلي و تعيين كننده اي داشت.

-دوگرايش اصلي در بين انديشمندان و نظريه پردازان اسلامي كلاسيك قابل مشاهده اشت:

1-تداوم انديشه ارسطويي در چهار چوب انديشه ي متفكراني همچون فارابي،ابن سينا و ابن رشد.

2-در قالب انديشه پويا و بنيان گذار جامعه شناختي –انسان شناختي و تاريخي

 ابن خلدون

اسلاید 9 :


فارابي:

-فلسفه ي فارابي به شدت تحت تاثير فلسفه ي يوناني و ارسطو بوده است.

-فارابي در تلاش براي تلفيق نظريه هاي ارسطو و يونان با اعتقادات و ارزشهاي اسلامي بوده است.

-داشتن ديدگاهي اندام گرا براي شهر.((بعد ها در نظريه ابن خلدون جلوه پيدا

مي كند)).وي شهر را به جسم ادمي تشبيه مي كند كه بايد كامل ،خوش تركيب و با توزيع مناسب و درست كاركرد ها باشد.

-اعتقاد به وجود سلسله مراتب در شهر

-ديدگاه فارابي كاملا كاركردي است.چنان كه مي گويد :اعضاي هر شهر را بر حسب فطرت هاي گوناگون كه دارند بهر كاري ساخته اند.. اين اجزا كاملا مانند بدن به هم متصل اند وبعضي بر بعضي ديگر مقدم اند. ويا بر بعضي ديگر موخر.

اسلاید 10 :


-مدينه فاضله فارابي در سعادت معنوي وروحي تعريف

مي شود.

-مدينه فاضله فارابي بر خلاف يونانيان كه بر تجربه شهروندي تاكيد داشتند عمدتا ارايي نظري و حاصل تاملات فلسفي است. اين امر او را از انديشمندي چون ابن خلدون كاملا جدا مي كند در حالي كه تداوم اين سنت را مي توان در نزد ابن سينا و ابن رشد مشاهده كرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید