بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  تاریخچه استفاده از بیوایمپلنتها برای رفع نقایص بدن به جنگ جهانی دوم برمی گردد، به طوری که تا آن زمان اغلب افرادی که به اثر جنگ یاحوادث دیگر عضوی از بدنشان را از دست می دانند یا به طور کلی استخوان های آنان خرد می شد. و از بین می رفت، زنده نمی مانند اما از جنگ جهانی دوم به بعد به دلیل مشکلات درمانی حاصل از جنگ در کل جهان، دانشمندان علم پزشکی به این فکر افتادند که تجهیزاتی تولید کنند تا در مواردی که فرد با نقص عضو مواجه می شد و یا یکی از ارگان های وی کارایی خود را ازدست می دهد به این نتیجه رسیدند که ماده اولیه این تجهیزات بایداز یک موجود زنده گرفته شود تا مطابقت آن با بدن بیمار تأثیر بهتری در بدن و رفع مشکل داشته باشد.

  اولین مرکز تحقیقات پیوند اعضاء و نسوج دردانشگاه تهران ایجاد شد. به دنبال آن شرکت همانند ساز بافت برای تولید صنعتی بیوایمپلنت ها در سال 82 ایجاد شده درمان 87 تولید محصولات را آغاز کرد.

  فناوری مهندسی بافت و تولید بیوایمپلنت ها برای دفع نقایص بدن و درمان انواع بیماری ها که بیشترین حجم سرمایه گذاری ها را در عرصه فناوری پزشکی در جهان به خود اختصاص داده «کیمیاگریی عصر نوین» نام گرفته است.

اسلاید 2 :

بیوایمپلنت چیست؟

  فرض کنید در بین حیوانات مادری بمیرد اگر بچه این حیوان دراختیار مادری دیگر از همان نوع و جنس حیوان قرار دهیم قاعدتا شیر نمی دهد و بچه را برمی گرداند.

  ولی اگر کاری کنیم تا این حیوان متوجه نشود این حیوان کوچک بچه خودش نیست او را می پذیرد وشیر می دهد. دانش بیوایمپلنت همین ماجرا را دارد در حوزه انسان! اگر بخشی از استخوان، عروق یا پوشش های درونی و بیرونی بدن انسان دچار ضایعه ای شود و بخشی شبیه ناحیه آسیب دیده از انسان یا حیوان دیگری بخواهیم پیوند بزنیم. توسط بدن برگردانده خواهد شد. در این حالت باید عضو یا قطعه پیوندی را به نحوی تولید کرد که میزان عدم پذیرش توسط بدن به صفر برسد.

اسلاید 3 :

  به عبارتی تولید بافت های پیوندی باید با استفاده از دانش بیوتکنولوژی و مناسب برای ایجاد شرایطی پیوند صورت بگیرد. خلاصه اینکه بیوایمپلنتها یاخته هایی یا اعضایی هستند که طی پروسه هایی – عمدتاً به شیوه بیوتکنولوژی تولید شده و در اختیار جراح قرار می گیرند تا به عنوان عضو پیوند استفاده کرده و پیوند را بر قرار کنند به معنی خلاصه تر و عامیانه تر برای بیوایمپلنتها می تواند «پانسمان بیولوژیک»باشد.

 

اسلاید 4 :

  بیوایمپلنتها 45 نوع مختلف دارند که سه نمونه استخوانی – پوششی و قلب و عروقی آن کاربرد بیشتری دارد که جهت ترسیم نقائص سیستم های مختلف بدن اسنان کاربرد دارند و بدون هیچگونه عوارضی جانبی، هر ساله می توانند موجبات نجات جان و بهبودی زندگی هزاران بیمار را در سراسر کشور فراهم کنند

  به عبارتی بیوایمپلنتها تجیهزات پزشکی کاشتنی هستند که برای رفع نقایص سیستم های مختلف بدن استفاده می شود ولی منشأ بیولوژیک و بازنده دارند بعضی از موجود زنده گرفته می شود و این موجود زنده می تواند حیوان باشد و یا موجودات پستی مانند مرجان و میگو باشد ویا احتی سنوج، اهدایی باشد که انسان اهدا کرده باشد و با این موجودات بیوایمپلنتهای کاشتنی درست میکنیم که منشأ اصلی آنها بیولوژیک است به این دلیل که با ساختاربدن تطابق داشته و درداخل بدن قابل جذب است

اسلاید 5 :

بیوایمپلنتها استخوانی:

  این بیوایمپلنتها در اعمال جراحی متنوعی مانند جراحی های دندانپزشکی ایمپلنتولوژی – پریودنتولوژی، جراحی های فک و صورت، گوش حلق بینی، ارتوپدی، ستون فقرات مغز و اعصاب و نهایتاً هر قسمتی از سیستم اسکلتی بدن که نیاز به ترمیم و یادرمان جراحی دارد به کاربرده می شود. این ترسیم می تواند از نقص های کوچک سیستم اسکلتی بدن مانند حفره حاصل از کشیدن دندان یاضایعات استخوانی پریودونتال در اجراحی های لثه تا نقص های بزرگ حاصل سوانح و تصادفات و تومورها، کیست هاو عفونت های و حتی موارد متعددی که جراح جهت ترمیم یک اختلال مادرزادی در قسمت های مختلف سیستم اسکلتی بدن نیاز به تغییر و تعمیر دارد محصولات تولیدی باروش های تخصصی مهندسی بافت، برای بیمار و سیستم پزشکی کاملاً ایمن بوده و سبب تحریک سیستم ایمنی بدن میزبان (بیمارگیرنده پیوند) نمی شوند ضمناً این محصولات به علت دارا بودن پروتئین های استخوان ساز (Bone morphoyenic proteins) در حال حاضر تنها جایگزین برای استخوان خود بدن می باشد که علاوه بر خاصیت استئوکنداکشیو (خاصیت فیزیک پراکندگی استخوان) واجد خاصیت استئواینداکتیو (خاصیت شیمیایی تحریک استخوان سازی با تبدیل سلولهای مادری جریان خون به سلولهای استخوان ساز در موضع مورد استفاده) نیز می باشد.

  کل پروسه تولید این محصولات در فضاهای کنترل شده خاصی از لحاظ تعداد ذرات معلق در هوا به نامه Clean ROOMS انجام می شود.

  بیوایمپلنتهای استخوانی از 3 منبع اهدایی انسان، استخوان حیوانی و بافتهای مرجانی تولید می شود .

اسلاید 6 :

بیوایمپلنتهای استخوانی انسانی:

  استخوان مورد نیاز بطور اهدایی تهیه می شود یااز فرد مرده گرفته می شود مانند پیوند سایر اعضاء و یااز افرادی که بخشی از استخوان آنها در حادثه ای مانند تصادف قطع شده باشد.

   استخوان اهدایی تا 48 ساعت پس از مرگ فرد یا قطع عضو قابلیت استفاده را دارد و برای تهیه بیوایمپلنت از نظر بیماری و یا عفونت مورد آزمایش قرارمی گیرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

  در مهندسی بافت داربستی تهیه می شود تا وقتی در بدن قرار داده شود توسط خود بدن به بافت اصلی تبدیل می شود. و بدن آن را ترسیم کرده و به عنوان بخشی از خود می پذیرد و پس نمی زند.

اسلاید 7 :

بیوایمپلنتهای قلبی عروقی

  این نوع بیوایمپلنتهای قلبی عروقی برای تولید دریچه های قلب در تهران موقعیت آئورت و بولمونر، میترال، کاندوئی عروق بزرگ، وریو، پچ پریکارد و عروق جهت اعمال جراحی مادرزادی و ترمیم ضایعات عروقی و بافت عضله قلب با منشأ سلولهای عضلانی محیطی و سلولهای بنیادی غیر جنبشی فراهم شود در گذشته از دریچه های قلبی و عروقی به صورت میکانیکی استفاده می شد که در این روش فرد باید از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کرد. اما در روش جدید که تکنولوژی زیستی است نیاز به کاشتن وسیله خارجی نیست و دریچه های حلقی و عروقی تولید شده با بدن سازگار است و نیازی هم به استفاده داروی ضدانعقاد خون نیست و در حال حاضر نمونه خارجی این محصول هفت هزار دلار قیمت دارد که قیمت مشابه ایرانی آن دوهزار و 800 دلار در سطح جهانی است.

  هم کنون در کشور 2 نوع دریچه قلبی و 12 نوع عروق قلبی در جزیره کیش تولید می شود.

اسلاید 8 :

بیوایمپلنت تاندون

  این نوع بیوایمپلنتها برای درمان بیماریهای مفصلی کاربرد دارد. پس از تولید بیوایمپلنتهای استخوانی و بیوایمپلنت دریچه قلبی ایران موفق به ساخت سومین نوع بیوایمپلنتهای را در داخل کشور شد.

  درباره اهمیت بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان باید خاطر نشان کرد: تاندون لایه است که ماهیچه را به استخوان وصل می کند و از همین جهت از اهمیت ویژه ای به ویژه در اسیب دیدگی های ورزشی یاآسیب هایی که در اثر تصادفات ایجاد می شود برخوردار است.

  بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان امکان درمان نارسایی های معضلی، ترمیم رباط های طبیعی زانو و ... را فراهم می کند. که با توجه به کیفیت بالای این نوع بیوایمپلنتها در مقایسه ا نمونه خارجی و همبین ارزان بودن این محصولات بیماران بسیاری از آن استفاده می شد. برای تولید بیوایمپلنتهای تاندون لیگامان که محصولات سلول داراست. ناچاریم بیرای درمان عارضه، سلول به بدن فرد تزریق کنیم زیرا این بافت ها باید به قسمت های خاصی از بدن جوش بخورد. برای تولید این محصولات ما به سلول های فیبر و بلاست نیاز داریم. در این فرآیند باید حداکثر سلول زنده را منتقل کنیم به طوری که در زمان پیوند باید 70 درصد سلول های زنده باشد برای این کار لازم است که این سلول ها ی فرآیند خاصی و در شرایط کنترل شده فریزشود تا آسیب نبیند دراین فرآیند اجازه نمی دهیم که آب موجود در محصول کریستالیزه شود با این روش محصول به مدت 10 سال قابل نگه داری است.

  محصولات تولیدی بیوایمپلنتها برای تمام گروه های خونی و همه گیرندگان مورد استفاده است ضمن اینکه با گذراندن مراحل آزمایشگاهی در بدن میزبان به عنوان جسم خارجی شناسای نمی شود. سبب انتقال عوامل بیماری زا نخواهد نه این محصولات همچنین قابلیت نگهداری در دمای هوای معمولی را داشته دارای تخلخل بافتی اند که باعث تسریع در پذیرش میزبان و پیوند استخوان معیوب
می شود.

اسلاید 9 :

بیوایمپلنت چشمی

  تولید بیوایمپلنتهای چشمی انقلابی در عرصه چشم پزشکی است که باری نخستین بار در جهان و در مقیاس صنعتی در ایران تولید شده و با تولید این محصول تحولی عظیم در درمان بیماریها و جراحت های چشمی ایجاد شد این محصولات چشمی  SMAT نام دارد. این بیوایمپلنتها در درمان بیماریهای مختلف و ضایعاتی همچون زخم قرنیه، پیوند قرنیه – التهاب قرنیه- تبخال چشم – سوختگی های شیمیایی و غیر شیمیایی و جراحی آب مروارید و آب سیاه کاربرد دارد.

  از ویژگیهای کاربرد بیوایمپلنتهای چشمی – عدم نیاز به بیهوشی در اعمال جراحی چشم، عدم نیاز به سوراخ کردن چشم عدم بروز عوارض جانبی اعمال جراحی چشم، جلوگیری از ریسک التهاب خونریزی موضعی و عوارض inflammation و کاهش زمان طول دوره درمان را میتوان نام برد. بااستفاده از بیوایمپلنتها مدت عمل جراحی چشم از 3 ساعت به 15 دقیقه وهزینه عمل به یک چهارم کاهش یافته 

  پرده آمنیون جنین داخلی ترین غشای پیرامون جنین است که عملکرد بی نظیری در التیام زخم وعفونت ناحیه چشم دارد و باداشتن ویژگی های بافتی خاص امروزه در حیطه های تخصصی مختلف به عنوان درمان زخم های ناشی از عمل های جراحی چشم کاربرد دارد.

اسلاید 10 :

بیوایمپلنت پوششی life patch

  بیوایمپلنت پوششی از کیسه جنینی و مایع امینوتیک دور جنین به دست می آِید و چون سلولهای زنده هر فرد برای فرد دیگر خطرناک است این مایع آمینوتیک را «آسلولار» یا بدون سلول زنده می کنند تا بتوان از آن بعنوان یک پوشش حفاظتی استفاده کرد این وسیله پزشکی در واقع نوعی ماده بیولوِژیک است که از مایع دور جنینی که به طور معمول دور ریخته می شود بهتر می شود این ماده بیولوزیک را باید تا قبل از استفاده در دمای بین 24- تا 80- نگهداری کرد و در واقع باید بعداز تولید آن و سفارش مرکز درمانی برای استفاده از آن با استفاده از زنجیره سرد و رعایت اصول Clean room در این بازه ی دمائی آن را به مرکز درمانی منتقل کرد.

  بیوایمپلنت پوشش در درمان سوختگی ها (به عنوان پوشش پوستی جراحی)، ترمیم رحم های دیابتیک ، ترمیم ضایع پوستی پس از خارج کردن تومورها ترمیم لثه دردندان پزشکی جراحی های پلاستیک ترمیم زخم های بستر، آسیب های پوستی با اشعه های یونیزه کننده همچون لیزر جراحی سرطان سینه در خانم ها، تروما و... کاربرد دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید