بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

زبان       

زبان مجموعه‌اي از نشانه‌ها و دلالتهاي وصفي است كه از روي قصد ميان افراد بشر براي القاي انديشه يا فرماني يا خبري از ذهني به ذهن ديگر به كار برود

زبان وسیله ای است که برای رابط، تفاهم و انتقال پیام بین آدمیان به وجود آمده است .

خط

خط عبارتست از نشانه ها واشکالی از حروف که این شکلها کلمات شنیدنی را نشان میدهد و دلالت برنیات درونی انسان دارد

نوع ديگر از وسايل ارتباط ذهني ميان افراد بشر خط يا نوشتن است

اسلاید 2 :

نعمت داشتن " زبان واندیشه "و به دنبال این دو،دستیابی انسان به «خط وکتابت» بارزترین ویژگی برتری انسان نسبت به سایرموجودات است.خط ونوشته را شاید بتوان مهمترین اختراع بشر در طول تاریخ دانست چراکه نوشته ها، مجرای انتقال اطلاعات،ثبت وضبط تاریخ هستند

زبان نقش اساسی در تکامل فرهنگ داشته است زبان در اثر روابط اجتماعی به وجود آمده و سپس بوسیله آن آداب و روسوم از نسلی به نسل دیگر منتقل گردیده است

نگاه کوتاهی به نقشی که خط در فرهنگ و هنر بشر دارد ارج و ارزش آن را بر ما روشن میکند زیرا اگر خط نبود چگونه بشر میتوانست دانشها و دانستنیها را به وسیله آن بنویسد و از دستبرد زمان نگاه دارد بدین گونه پیدایش خط را باید یکی از بزرگترین رویداد های تمدن بشر دانست رویدادی که هر چه زمان بیشتر از آن بگذرد ارزش و اهمیت آن روشنتر میگردد خط با فرهنگ بشر در آمیخته و جز جدایی نا پذ یر آن شده است.

اسلاید 3 :

حرف های الفبا علائم صوتی هستند. الفبای انگلیسی از الفبای رومی گرفته شده که 2500 سال از پیدایش آن می گذرد. حروف بزرگ در زبان انگلیسی عیناً همان حروفی است که در سنگ نبشته های رومی در سه قرن پیش از میلاد حک گردیده بود.

پیش از اختراع الفبا، بشر برای ثبت وقایع یا رساندن مطالب خود از کشیدن تصویر استفاده می کرد

تصویر نگاری که خود نوعی نوشتن بود به وسیله ی بابلیان، مصریان و چینی ها بسیار گسترش و تکامل یافت.

پس از مدتی تصویر نگاری دستخوش تغییر شد یعنی به جای آن که تصویر یا شکل دلالت بر همان چیزی بکند که شکل از آن اوست، دلالت بر معنایی می نمود که با آن شکل رابطه ای داشت. مثلاً شکل پا را می کشیدند و از آن معنای راه رفتن را منظور می داشتند.

این مرحله از نگارش «تصویرنگاری» نام دارد. اشکال این گونه نگارش آن بود که یک پیام را افراد مختلف به راه های گوناگونی تعبیر می کردند و این عمل مردم را در تصویر خوانی، بسیار سرگردان می نمود. از این رو، این شیوه نیز رفته رفته تغییر یافت. یعنی کم کم علایمی درست شد که نشان دهنده ی ترکیب صداها بود. مثلاً اگر به بازو "با" می گفتند، تصویر بازو دلالت بر هر چیزی می کرد که در تلفظش صدای "با" وجود داشت. مانند: بابل. این مرحله را می توان مرحله ی «هجا نگاری» نام نهاد.

اسلاید 4 :

بابلیان و مصریان و چینی ها بیش از این مرحله دیگر پیشرفتی نکردند. مصریان در میان تصویرهای خود بیست و چهار علامت نیز گنجاندند که کار حروف بی صدا را می کردند. اما آن ها نمی دانستند که این اختراعشان دارای چه ارزش مهمی بود.

حدود 3500 سال پیش مردمی که در ساحل شرقی دریای مدیترانه می زیستند گام مهمی برای رسیدن به الفبای امروزی ما برداشتند. آن ها متوجه شدند که یک علامت را می توان برای صدایی معین در همه ی موارد به کار برد. از این رو علائمی چند را درست کرده و با به کار بردن آن ها الفبا را به وجود آوردند. آنگاه عبریان و اندکب بعد فینیقیان استفاده از این الفبا را توسعه بخشیدند. فینیقیان الفبای خود را به یونان بردند. سپس رومیان نیز الفبای یونانی را پذیرفته و پس از تغییر و اضافاتی چند آن را به صورت الفبای لاتین به مردم اروپای غربی عرضه کردند.

الفبایی که امروزه انگلیسی زبان ها به کار می برند از الفبای لاتین گرفته شده است

 

اسلاید 5 :

خط مسلمآ بعد از تکلم و زبان بوجود آمده است و سیر تکاملی آن را میتوان بطور خلاصه چنین بیان کرد.

خط تصویری ـ انسان ها در ابتدا برای ثبت وقایع از قبایل خویش یا انتقال پیام تصاویری میکشید مثلآ تصویر آفتاب به معنی روز و مهتاب به معنی شب بود.

اسلاید 6 :

خط هجایی یا خط صورت نگار که برای هر صدایی علامتی را با کشیدن تصویر یا علامتی یا نقوش خاصی بکار گرفته در واقع هجی کردن کلمات صوت شروع شد.

 

اسلاید 7 :

خط الفبایی ـ مرحله تکامل خط است که امروزه با تغیراتی مورد استفاده قرار گرفته است مصری ها بابلی ها مخترعان این کتابت میباشند که بعدآ توسط یونانی ها تکمیل و رواج یافته است و در واقع ریشه خط لاتین را تشکیل میدهد

 

اسلاید 8 :

۱ـ خط میخی

۲ـ خط آرامی

۳ـ خط پهلوی

۴ـ خط اوستایی

۵ـ خط سغدی

۶ـ خط عربی

۷ـ خط مانی

۸ـ خط سریانی

۹ـ خط کوفی

10 خط فارسی

 

اسلاید 9 :

خط میخی در نزد ایرانیان قدیم معمول بوده و آنرا از کلدانیان و قوم آرامی گرفته تغیراتی به آن داده اند

کتیبه های هخامنشی به خط میخی است. ایرانیان این خط را از قوم کلده و آشور گرفتند و در آن تغییراتی دادند و آن را به صورت الفبایی در آوردند. این خط که از چپ به راست نوشته می شده دارای ۳٦ حرف بوده و در کنده کاری و نوشتن روی سنگ و اجسام سخت به کار می رفته است. نخستین خط میخی که به دست آمده است از زمان آریار منه و آخرین خط میخی از روزگار پادشاهی اردشیر سوم است. این خط به سبب دشواری نگارش، از دوران اشکانیان رو به زوال نهاد و به تدریج منسوخ گردید.

 

اسلاید 10 :

در کتیبه ها پنج کلمه به خط میخی و به صورت پندار نگاری باقی مانده است. پندار نگاری مرحله ی پس از  تصویر نگاری در تاریخچه ی خط را گویند که تصویر در آن کم کم ساده شده و به صورت علامت و نشانه در آمده است. همچنین برای اسامی معنی نیز علایمی ایجاد گردیده است. علایم ریاضی نیز که اکنون به صورت خط بین المللی در آمده از نمونه های پندارنگاری است. این پنج کلمه عبارت است از: اورامزدا – اهورامزدا، خشایثیه – شاهنشاه، دهیو – کشور، بغا – خدا، بوم – سرزمین.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید