بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدماتی كه منجر به رایانش ابری شدند

یکی از طعنه آمیزترین نکات فناوری اطلاعات این است که با وجود اینکه قدرت کامپیوتر ها بسیار بالا رفته، اما به نظر می رسد کار با کامپیوتر ها کندتر شده و کامپیوتر ها سرعت سابق را ندارد!
دلیل این موضوع روشن است: هر روز، سیستم عامل ها و بسته های نرم افزاری پیچیده تر می شوند و امکانات آنها خیلی از سطح نیازهای متوسط بالاتر می رود و مهم تر آنکه آنها از منابعی بیشتر از منابع یک کامپیوتر معمولی دارند.
در نظر بگیرید برای اجرای ویندوز 95 ، یک پردازنده 160 مگاهرتزی ، 4 مگابایت رم و 40 مگابایت هارد دیسک نیاز داشت

در صورتی که ویندوز سون به یک پردازنده تک پردازنده ۱ گیگاهرتزی، یک گیگابایت رم و میزان ۱۶ گیگابایت فضای خالی و  میزان ۱۲۸ مگابایت حافظه گرافیکی نیاز دارد.

ولی واقعا تجربه کار با ویندوز سون به اندازه ای که از منابع سیستم استفاده می کند بهتر از 95 هست؟
برنامه و سیستم عامل ها هر دو مقصر اند : 10 سال پیش برنامه Excel یک برنامه صفحه گسترده قدرتمند بود که کارش رو به خوبی انجام می داد ولی بعد از سال ها این برنامه صد ها ویژگی جدید و رنگارنگ پیدا کرده که 99 در صد کاربران حتی از وجود آنها هم خبر ندارند چه برسد به این که بدانند به چه دردی می خورد.
Excel تنها نمونه ای از این برنامه هاست که از این مشکل رنج می برند.
که این گونه کارها باعث شده که سرعت کامپیوتر ها به شکل سر سام آوری کاهش یابد. به این قانون Wirth می گویند که طبق آن، میزان کند شدن نرم افزار ها بیشتر از میزان قدرتمند شدن سخت افزار هاست.

اسلاید 2 :


محاسبات ابری

خوشبختانه راهکاری برای این مشکل وجود دارد. تلفیق اینترنت پر سرعت و شرکت هایی که خدمات برنامه ها را به صورت درخواستی ارایه می دهند. دنیای جدیدی ساخته که به آن محاسبات ابری می گویند.

ایده اصلی محاسبات ابری این است که نرم افزارها به جای اینکه روی کامپیوتر کاربران نصب شوند، روی یک سرور آنلاین قرار بگیرند. برنامه ها عموما در مرورگر وب اجرا می شوند و به این ترتیب، از هر کامپیوتری که به اینترنت دسترسی داشته باشید، می توانید برنامه را اجرا کنید.
ابر، تصویری است انتزاعی از شبکه ای عظیم و توده ای که حجم آن مشخص نیست، نمی دانیم از چه میزان منابع پردازشی تشکیل شده است. ابعاد زمانی و مکانی یکایک اجزای آن نیز مشخص نیست، نمی دانیم سخت افزار ها و نرم افزار ها کجای توده قرار دارند اما انچه را که عرضه می کنند، می شناسیم
درست مثل برق! شما برای اینکه از وسایل و تجهیزات برقی در خانه یا محل کارتان استفاده کنید لازم نیست یک ژنراتور یا کارخانه برق در خانه تان داشته باشید. بلکه به ازای هزینه مشخصی برق را اجاره می کنید.

اسلاید 3 :


تاریخچه محاسبات ابری

مفاهیم ابتدایی رایانش ابری به دهه ی 1960 میلادی بر می گردد. این مفهوم که توسط John McCarthy از بنیان گذاران هوش مصنوعی ارائه شد، بعد ها مورد بررسی بیشتر قرار گرفت.
در دهه 1970 یک Mainframe مرکزی پر قدرت وجود داشت و کنسول ها به آن وصل شده و از قدرت پردازش آن استفاده می کردند.
اما رایانش ابری به صورتی که در حال حاضر آن را می شناسیم و در اختیار همگان قرار گرفته است از سال 2006 توسط سایت آمازون انجام شده است. این سایت در سال 2006 امکان دسترسی به سیستم خود را از طریق وب سرویس های آمازون بر پایه ی پردازش ابری ارائه داد.

یک سال بعد یعنی سال 2007، گوگل و IBM پروژه ای در مقیاس بزرگ در زمینه ی رایانش ابری آغاز کردند.


اسلاید 4 :


مزایای محاسبات ابری

هزینه کامپیوتری کم تر
هزینه نرم افزاری کم تر
ارتقای نرم افزاری سریع و دائم و راحت
سازگاری بیشتر فرمت اسناد
ظرفیت نا محدود ذخیره سازی
قابلیت اطمینان بیشتر به داده ها
دسترسی جهانی به اسناد
همکاری گروهی ساده تر
مستقل از سخت افزار


اسلاید 5 :


محاسبات ابری : دوستدار محیط زیست

مطالعات نشان می دهد تغییر ساختار شبکه ها به پردازش ابری میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد.
در این مطالعه میزان گسیل گازهای حاصل از فعالیت سرورها، شبکه و همچنین ابزار ذخیره سازی اطلاعات در شبکه هایی با ابعاد 100، 1000، 10 هزار کاربر محاسبه شدند. نتیجه ها نشان داد هر قدر که ابعاد شبکه کاربران کوچکتر باشد، فواید محیط زیستی تغییر شبکه، به شبکه ابری بیش تر است. این نتایج نشان می دهد وقتی شبکه ای با 100 کاربر به شبکه پردازش ابری تبدیل می شود، کاهش گسیل گازهای گلخانه ای تا 90 درصد کاهش خواهد داشت. در صورتی که این میزان کاهش برای شبکه های بزرگ تر نزدیک به 30 درصد است.
از طرفی سرور ها در شبکه های عادی معمولا با تنها 10 درصد ظرفیت خود کار می کنند. این یعنی، سرورها برای کارکرد 100 درصد انرژی دریافت می کنند ولی تنها 10 درصد کارایی دارند.


این شبکه ها مانند ماشین های تک سرنشین یا اتوبوس های خالی در سطح شهر هستند.


اسلاید 6 :


معایب محاسبات ابری

نیاز به اتصال دائمی به اینترنت دارد
با اتصال های اینترنتی کم سرعت کار نمی کند
می تواند کند باشد
ویژگی ها ممکن است محدود باشد
داده های ذخیره شده ممکن است از امنیت کافی برخوردار نباشند.


اسلاید 7 :


امنیت 

بزرگترین دغدغه محاسبات ابری برای بسیاری از افراد امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی آنهاست. امنیت داده ها بسیار عالی تضمین می شود. مثلاً گوگل به شدت از فایل های شما مراقبت می کند و این مراقبت بسیار بیشتر از حد مورد نیاز برای یک کاربر معمولی است. البته اگر یک کپی از فایل ها را روی کامپیوتر خود نگه دارید، ضرر ندارد، اما احتمال اینکه فایل روی دیسک شما خراب شود، نسبت به اینکه فایل روی سرور گوگل خراب شود، بیشتر است.
اما نگرانی از بابت حریم خصوصی را نمی توان به راحتی رفع کرد. شرکت zoho اعلام کرده که داده های شخصی شما بیرون از دیوارهای این شرکت استفاده نخواهد شد و کارکنان شرکت به آنها دسترسی نخواهند داشت، اما نقاطی خاکستری وجود دارد ممکن است که باعث دردسر شود. عملیات پشتیبان گیری از داده ها در این شرکت به نحوی انجام می شود که حتی پس از حذف فایل ها یا بستن حساب کاربری ، باز هم ممکن است فایل روی این سرورها باقی بمانند!


اسلاید 8 :


معماری پردازش های ابری

وقتی از پردازش به صورت یک ابر حرف می زنیم، بهتر است که یک ابر رایانه ای را دو قسمت فرض کنیم : بخش انتهایی و ابتدایی
که این دو قسمت توسط یک شبکه به هم متصل می شوند. این شبکه معمولاً اینترنت است.

بخش ابتدایی همان قسمتی است که کاربران مشاهده می کنند و اطلاعات و شکل ظاهری نرم افزار ها است. بخش انتهایی همان ابر رایانه ای است که پردازش ها را انجام می دهد. نرم افزاری که برای ارتباط با بخش انتهایی مورد استفاده قرار می گیرد هم جز بخش ابتدایی است.

بخش انتهایی یا همان ابر از چندین کامپیوتر و سرور و واحدهای ذخیره تشکیل شده است.

اسلاید 9 :


نمایی از معماری رایانش ابری

اسلاید 10 :


بازیگران اصلی

شركت‌های مهم و تأثیرگذار

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید