بخشی از پاورپوینت

 


اسلاید 1 :


هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون

می توان پذیرفت که آگاهی از وجود تفاوتهای فردی بین انسان ها چه کودکان و چه بزرگ سالان به اندازه ی خلقت انسان قدمت دارد.زیرا انسانه های اولیه زمانی که در غارها و یا جنگل ها زندگی می کردند از متفاوت بودن یکدیگر کاملا آگاهی داشتند بدین صورت که وقتی بهم می رسیدند بلافاصله زور بازوی یکدیگر را تخمین می زدند اگر طرف مقابل را ضعیف تر از خود می یافتند فورا طعمه اش را از دستش می گرفتند برعکس اگر در می یافتند که حریف پنجه ی پر زور تر دارد  به اصطلاح امروزی به خود می گفتند (با این نمی شود شوخی کرد) و فورا از سر راهش کنار می کشیدند

اسلاید 2 :


اگر تاریخ را ورق بزنیم ،در هیچ دوره ای نخواهیم دید که انسان ها  خواه به صورت رسمی و خواه به صورت غیر رسمی اعضای جامعه ی خود را گروه بندی نکنند و برای هر گروه ویژگی های خاصی قایل نشوند.مثلا قوم اریایی ایرانی،یعنی اجداد قدیمی ما ،که در حدود هشت قرن قبل از میلاد،بر این سرزمین تسلط داشتند به سه گروه تقسیم می شدند:

جنگاوران،برزگران،مغان.

جنگاوران : حفاظت مملکت در برابر دشمنان خارجی را برعهده داشتند،ب

رزگران : مشغول تهیه آذوقه برای خود و دیگران بودند

 مغان: که از روحانیان بودند مسئول قربانی،حفاظت آتش و ادای مراسم دینی بودند.

اسلاید 3 :


وقتی ادبیات کهن و واقعا غنی سرزمین خود را مرور می کنیم،باز می بینیم که موضوع  تفاوت های فردی در هر دوره ای مورد توجه بوده است. هر کاری را به هر کسی نمی دادند و از همه کس نیز انتظارات یکسانی را نداشتند.در تایید این گفته کافی است به نوشته های تعدادی از بزرگان فرهنگ و ادب خود توجه کنیم

مولوی با بیانی ساده و روان وجود تفاوت های فردی را اینگونه بیان می کند:

هر  دو   گر یک نام دارد    در سخن                                           لیک فرق است این حسن  با  آن حسن

اسلاید 4 :


اگر بخواهیم از سعدی بزرگترین نویسنده و گوینده قرن هفتم مثال بیاوریم  باید داستان های زیادی از گلستان را عینا نقل کنیم اما برای اینکه سخن به درازا نکشد به آوردن چند داستان کوتاه قناعت می کنیم:

لقمان را گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد از آن پرهیز کردم

 نگویند از سر          بازیچه حرفی                                                     کز آن پندی نگیرد صاحب هوش

پادشاهی به دیده حقارت در طایفه درویشان نظر کرد. یکی از آن میان به فراست به جای آورد  و گفت : ای ملک،ما در این دنیا به جیش او تو کمتریم،به عیش از تو خوشتر،به مرگ با تو برابر و قیامت بهتر

اسلاید 5 :


در سایر سرزمین ها وضع به همین منوال بوده است.

بقراط ،حکیم یونانی،که بین سال های 460 تا 377 قبل از میلاد زندگی می کرد،معتقد بود انسان ها، بر حسب اینکه کدام یک از مزاجها بر آنها تسلط داشته باشد به گروه های ،سودایی،صفرایی،دموی و بلغمی تقسیم می شوند.

او برای هر یک از این گروه ها صفات جسمی و روانی مشخصی را قایل بود . به نظر او افراد سودایی افسرده،صفرایی مزاجها تند خو و خشمگین،جاه طلب،خود بزرگ بین ،حسود و ثابت قدم هستند.دموی ها خوش گذران ،خوش بین،جدی وفعال هستنداما از نظر اعمال ذهنی عمق زیاد ندارند. بلغمی ها زود آشنا،اجتماعی،کم فعالیت،بی قید و کند ذهن هستند.

اسلاید 6 :


گروه بندی انسان ها بر اساس ساختمان بدنی و اعتقاد به وجود تفاوتهای اخلاقی بر اساس ساختمان بدنی،ریشه تاریخی دارد.در کتاب کلیله و دمنه که مجموعه ی داستان هایی است از زبان حیوانات اعتقاد به وجود ارتباط بین بدن و خلق و خوی را آشکارا می بینیم.کلیله و دمنه از هندوستان به ایران آورده شده،ابتدا از زبان سنسکریت به ربان پهلوی،بعد به عربی و آنگاه به فارسی برگرداندهشده است.در این کتاب بابی تحت عنوان (شیروگاو) وجود دارد.خلاصه داستان ایناست که شیر،پادشاه جنگل،باوساطت شغالی به نام دمنه ،با گاوی به نام شنزبه دوست می شود.این دوستی آن قدر پیش می رود که حسادت دمنه را بر می انگیزد.دمنه به این فکر می فتد که نظر شیر را نسبت به گاو برگرداند و در این کار موفق می شود.شیر گاو را می کشد و پس از مدتی از کرده خود پشیمان می شود.در باب دیگری از کتاب دمنه را به محاکمه می کشند. در دادگاه یکی از حاضران ، در مخالفت با دمنه ،اظهار می دارد (علما گویند که ((هر گشاده ابرو))،که چشم راست او از چپ  خردتر باشد با اختلاج دایم،و بینی او به جانب راست میل دارد،و در هر منبتی از اندام او سه موی روید،و نظر او همیشه سوی زمین افتد،ذات ناپاک او مجمع فساد و مکر و منبع فجور و غدر باشد) و این علامات در وی موجود است.

اسلاید 7 :


افلاطون ،فیلسوف یونانی،در کتاب جمهوریت خود،که در آن اصول کشور داری ،نظام اساسی کشور،شکل حکومت،شرایط حقوق و زندگی را مورد بحث قرار می دهد،مردم را از لحاظ استعدادبه سه گروه تقسیم می کند. در این تقسیم بندی گروه اول به طلا تشبیه می شوند،که می توانند زمام حکومت را به دست گیرندگروه دوم به نقره تشبیه می شوند که باید دستیاران گروه رهبری باشند.گرو سوم به ترکیبی از مس و آهن تشبیه می شوند که توده مردم را تشکیل می دهند. به علاوه افلاطون توصیه می کند که حکومت باید در مورد هر فرد ،به شیوه مختلف و بر اساس طبیعت عمل کند

اسلاید 8 :


بدیهی است که این نوع طبقه بندی ها و این نوع تقسیم بندی ها نمی توانست دقیق  باشد،زیرا معیار عینی نداشت. به تدریج که اجتماعات بشری پیشرفت حاصل کرد و احتیاجات انسان ها متعدد شد،چاره ای جز این نبود که توانایی ها را بصورت علمی اندازه بگیرند،تفاوتهای فردی را به دقت تعیین کنند و برای هر کاری فرد مناسبی بگمارند. اینجا بود که تعدادی از انسان ها،که در واقع نبوغ داشتند و کاملا متفاوت از دیگران بودند،به پا خاستند و با تهیه ابزار و شیوه های دقیق،توانستند همنوعان خود را از جنبه های مختلف مورد آزمایش قرار دهند و تفاوتهای آنها را آشکار سازند. در این میان افراد دیگری نیز پیدا شدند که با ارایه نظرات جدید ،افکار مردم را درباره ی شیوه تعلیم و تربیت انسان ها به کلی تغییر دادند.می توان گفت که در مورد اخیر نقش ژان ژاک روسو چشمگیر بوده است.

اسلاید 9 :


ژان ژاک روسو،نویسنده و فیلسوف فرانسوی،که به محض تولد از مادر یتیم شده بود،در اثر وجود یک پدر نالایق،غیر مسوول و متزلزل،دوران کودکی بسیار بدی را گذراند.دوران جوانی را نیز با ماجرا های متعدد و توام با ولگردی پشت سر گذاشت و به همه کاری دست زد.این جوان ولگرد،با نوشتن کتاب های متعدد،ناگهان به اوج رسید و حتی برنده جایزه شد.مشهور ترین کتاب او ،که بصورت یک رمان ترتیبی نوشته شده است،امیل نام دارد.

اسلاید 10 :


نامگذاری کتاب از این جهت است که او کودکی را به نام فرضی امیل در نظر می گیرد و او را مطابق اصول و قواعدی که به آنها معتقد است پرورش می دهد. در این کتاب روسو می خواهد بگوید که(هر چه طبیعی است خوب است،وقتی به دست انسان می افتد ضایع می شود)بنابراین،تعلیم و تربیت باید بر توانایی های طبیعی کودک،علایق و امکانات سن او منطبق شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید