بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


سرچشمه هاي هنر و انديشه­ يونان

تمدن امروز جهان در يونان آغاز شد. يونانيان اصول و مباني فرهنگ خود را از مصر، كلده، آشور، بابل و ايران وام گرفته بودند؛ اما در اندك مدتي، چنان عظمتي به آن بخشيدند كه هنوز بعد از گذشت چند هزار سال، جهان امروز از آن بهره مي­گيرند. هنوز نظريات ارسطو درباره­ هنر و ادبيات همچنان نو و قابل استفاده است و هومر بزرگترين حماسه سراي جهان است و آرشيلو سوفوكل و اوريپيد در نمايش نامه نويسي بي­مانند هستند. تمامي علوم مختلف نخست در اين سرزمين مورد پژوهش و بررسي قرار گرفته است


اسلاید 2 :


آثار جاودان دوران یونان باستان

كتاب بوطيقا (فن شعر) اثر جاودانه ي ارسطو، اطلّاعات ارزشمندي درباره ی شعر و نمايش نامه هاي منظوم يونان به ما مي رساند.

قديمترين آثاري كه از يونان باستان برجاي مانده دو اثر حماسي منظوم به نام­هاي ايلياد و اوديسه است كه تصنيف آنها را به هومر نسبت داده اند.
مهمترين واقعه اي كه در ايلياد به نظم كشيده شده است جنگ يونان با تِرُواست.


اسلاید 3 :


ادبيّات اروپا و مكتبهاي ادبي

مكتبهاي مختلف ادبي در غرب، از قرن پانزدهم به بعد ظهور كرده­اند و از اين قرن، نهضتي نو در ادبيات غرب آغاز شد. اين نهضت را از لحاظ ماهيت و مشخصات به دو دوره مي­توان تقسيم كرد:
  1- اومانيسم: كه سه چهارم قرن پانزدهم را فرا مي گيرد.


2-رنسانس: كه در ربع آخر قرن چهاردهم شروع شد و تا سال 1959 م. ادامه داشت.


اسلاید 4 :


اومانيسم-رنسانس

اومانيسم (انسان گرايي يا فرهنگ دوستي)، جامعه ی خردگرايانه را بنياد نهاد و مهد اين حركت تازه ايتاليا بود. رنسانس (احيا، تجديد) در حقيقت، نوعي بازگشت به دوران ادب و هنر گذشته است. شهر فلورانس، مهد رنسانس ايتاليا قلمداد مي­شود و با داشتن بزرگان و نوابغي چون پترارك، ميكل آنژ، لئوناردو داوينچي، رافائل و ديگران مي­توان آن را روح رنسانس ناميد. مهمترين رخداد جهان يعني انقلاب صنعتي، دستاورد انديشه­ فلورانسيها و سپس اومانيستهاي عصر رنسانس است.  


اسلاید 5 :


  دانته (دورانت) آليگيري

دانته، بزرگترين شاعر ايتاليا در عصر اومانيسم و زمينه­ساز رنسانس است. اثر مشهور او كمدي الهي، نام دارد اين منظومه­ عظيم، تمثيلي است از سفر روح انسان به سه جايگاه آخرت يعني دورخ، برزخ (اعراف) و بهشت و يك نوع حماسه­ ادبي – ديني است كه كاملاً‌ آفريده­ ذهن و تصور دانته است و آنچه به اين اثر ارزش ادبي مي­بخشد تخيل شگفت انگيز نويسنده در تصوير عالم آخرت است. بوكاچير (قصه پرداز ايتاليايي)، پترارك (شاعر ايتاليايي) جان ميلتون (شاعر مشهور انگليسي) از افرادي هستند كه بيشترين تأثير را از وي پذيرفته­اند.  


اسلاید 6 :


دكامرون چيست؟

اثر بوكاچيو، قصه پرداز ايتاليايي است كه شامل مجموعه اي از داستانهاي كوتاه است كه بوكاچيو در آنـها از جامعه ی روزگار خود انتقاد مي كند.  


اسلاید 7 :


كلاسيك سيسم

اين مكتب در آغاز قرن هفدهم ميلادي آغاز گرديد و تعريف چندان روشن و دقيقي ندارد، امّا مي توان اين مكتب را مكتب سنت گرايي در ادبيّات و هنر به ويژه تقليد از نويسندگان باستان دانست.
استاد بزرگ اين مكتب در فرانسه بوالو بود.

 

اسلاید 8 :


اصول و قواعد عمده مكتب كلاسيك سيسم عبارتند از:

تقليد از طبيعت
اين اصل به طور دقيق، كه چه معنايي دارد توضيح داده نشده اما بوالو، اديب و منتقد فرانسوي، گفته است: «حتي يك لحظه از طبيعت غافل نشويد.» شايد مقصود او اين بوده است كه بايد همانند قدما، طبيعت را محور كار هنري خود قرار داد.
ارسطو، هنر را تقليد از طبيعت مي­داند و معتقد است كه تفاوت هنرها در نوع تقليد است بنا بر اعتقاد كلاسيك اين است كه همه چيز گفته شده است.  

 

اسلاید 9 :


اصل عقل
نظر بوالو، «در اين اصل مي­گويد:« عقل و منطق را دوست بداريد و پيوسته بزرگترين زينت و ارزش اثر خود را از آن كسب كنيد.» به گمان كلاسيكها پيروي از عقل اين است كه اثر هنري از عقلي كه هنرمندان باستان در آثار هنري خود بر آن تأكيد كرده­اند پيروي كند.  


اسلاید 10 :


اصول و قواعد عمده مكتب كلاسيك سيسم عبارتند از:

  نزاكت ادبي

از نظر اين مكتب، اثر ادبي بايد از لحاظ اخلاقي و تاريخي آن چه را كه با عرف و عادت عمومي موافق باشد، مطرح كند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید