بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

در گذشته مردم بسیار مشتاق بودند که بتوانند فلزهایی ارزان را به فلزی گرانبها همچون طلا تبدیل کنند. به اعتقاد آنان ماده‌ای که می‌توانست چنین کاری انجام دهد، سنگ فلاسفه بود. همین موضوع سبب شد که علمی به نام کیمیا پدید آید

اسلاید 2 :

lکیمیا تنها به دنبال تبدیل فلزهای ارزان به فلزهای گرانبها نبود. آن زمان این امید وجود داشت که کیمیا بتواند کمکی کند تا دارویی ساخته‌شود که منجر به بهبودی مردم شود. مردم امیدوار بودند که کیمیاگران بتوانند ماده‌ای به نام آب حیات یا اکسیر زندگی به وجود بیاورند تا به کمک آن مرگ انسان‌ها را به تأخیر بیندازند. اما هرگز سنگ جادو و آب حیات به وجود نیامد.

اسلاید 3 :

lعلوم خفیه یکی از دو شاخهٔ "علوم" در تقسیمات قدیمی دانش‌ها در نظام آموزش مدارس اسلامی بوده‌است. شاخهٔ دیگر، یعنی علوم جَلیّه، به طب و منطق و هندسه و غیره مربوط است قوانین مشخصی داشت و در کتاب‌ها نوشته و در مکاتب تدریس می‌شد، ولی علوم خفیه - که علوم غریبه نیز نامیده می‌شوند - به نیروهای مافوق طبیعت می‌پردازد و اسرار آن در نزد عالمانش پنهان می‌ماند.

اسلاید 4 :

lکیمیا: کوشش در دگرش (تبدیل) کانی‌ها و فلزات، علم اکسیر.

lلیمیا: تبدیل قوای فاعل به مفعول یا بالعکس، علم طلسمات.

lهیمیا: احوال ستارگان و حیوانات مرتبط با آنها، علم تسخیرات.

lسیمیا: راز و رمز اعداد ، دیدن و تصرف موجودات تخیلی، علم خیالات.

lریمیا: تردستی یا علم شعبدات.

lپنج حرف اول نام این شاخه‌ها که «خمسهٔ مُحتجبه» نامیده می‌شدند، عبارت «کُلَه سِر» را می‌سازد که به معنی مجموعهٔ اسرار است.

اسلاید 5 :

lخواص اسماءالله ·خواص آیات و سوره‌ها ·خواص ادعیه ·اَحراز ·خواص اوراد و اذکار و ختمات ·خواص تعاویذ و رُقی ·خواص حروف و جُمَل و اشکال ·خواص الاشیاء ·خواص طبع ها ،جفر ·رمل ·علم اعداد ·علم اوفاق ·تفأل ·استخاره ·علم الاعضاء ·علم الاکتاف ·وهم و دم ·قیافه‌شناسی ·کف‌بینی ·علم احکام نجوم ·ملاحم ·تعبیر خواب ·هیپنوتیزم ·مانیتیزم ·تلقین به نفس ·تله‌پاتی ·تخلیه روح ·روشن‌بینی

اسلاید 6 :

lدر قرن هشتم میلادی، جابر بن حیان که او را پدر علم شیمی نیز می‌نامند، یک رویکرد منظم و همراه با آزمایش را معرفی کرد. تحقیقات او بر خلاف کیمیاگران یونانی و مصری که بیشتر تنها در ذهن خود به تفکر می‌پرداختند، در آزمایشگاه صورت می‌گرفت. او وسیله‌ای به نام عنبیق اختراع کرد و با آن مواد شیمیایی را بررسی می‌کرد. عنبیق وسیله‌ای ساده برای تقطیر مواد بود. این ظرف برای گرم کردن مخلوط‌ها و جمع‌آوری و هدایت بخارهای حاصل به کار می‌رفت.از کارهای جابر بن حیان تفاوت قائل شدن میان اسید و باز، و ساخت صدها دارو بود.

اسلاید 7 :

lسایر شیمی‌دانان مؤثر مسلمان از قبیل ابن سینا، ابویوسف کندی و ابوریحان بیرونی برخی نظریه‌های کیمیا از جمله داستان سنگ فلاسفه را رد کردند.خواجه نصیر طوسی نیز به گونه‌ای پایستگی جرم را ارائه کرد. او اشاره کرد که یک ماده تنها می‌تواند تغییر کند اما نمی‌تواند ناپدید شود.

اسلاید 8 :

lمحمد زکریای رازی نیز نظریهٔ عناصر چهارگانهٔ ارسطو را برای اولین بار رد کرد. او با به‌کارگیری آزمایشگاه مدرن و طراحی و توصیف بیش از بیست ابزار آزمایشگاهی که برخی از آن‌ها هم‌اکنون نیز کاربرد دارند، یک بنیان مستحکم برای شیمی مدرن بنا کرد.

اسلاید 9 :

lدر سال ۱۶۰۵، فرانسیس بیکن کتاب مهارت و پیشرفت فراگیری را منتشر کرد که حاوی توضیحاتی بود که بعدها به روش علمی معروف شد. در سال ۱۶۱۵ ژان بگن برای اولین بار از معادله شیمیایی استفاده کرد. رابرت بویل، دانشمند بریتانیایی در سال ۱۶۶۱ در کتاب شیمی‌دان شکاک، شیمی را علمی تجربی خواند.

اسلاید 10 :

lبویل عقیده ارسطو را که جهان از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش تشکیل شده‌است را رد کرد و به جای آن سه عنصر نمک، گوگرد و جیوه را عناصر سازندهٔ جهان دانست. در عوض او مفهومی جدید ارائه کرد که ذرات اولیه با ایجاد پیوند با یکدیگر ترکیب‌های جدید می‌سازند.  پس از آن برای توجیه پدیده‌های طبیعی به جای نظریهٔ ارسطو از نظریهٔ بویل استفاده‌شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید