بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

  عمر هنر در ایران به قدمت تاریخ است و معماری از كهن ترین هنرها است. رونق و اعتلای معماری در ایران از دوران باستان گواه آن است كه این سرزمین از كانون های نخستین شهرسازی و نیزسدسازی و مهندسی بوده است كه نمونه آن بناهای مختلف و سدهای باستانی و دهكده های متعدد در جای جای خاك این كشور است. آثاری كه جسته و گریخته از میان نوشته های باستان شناسی و شرق شناسان به دست می آید روشنگر آن است كه هنر و معماری از ۵۰۰۰سال قبل در این مرز و بوم ریشه دوانده است.

اسلاید 2 :

معماری ایرانی

  نظری اجمالی به معماری ایران در عهد باستان این ویژگی را آشكار می سازد كه معماری ایرانی بر سه اصل استحكام، آسایش و انبساط پایه گذاری شده است. معماری ایرانی در طی تاریخ خود دارای اصالت طرح و سادگی توام با آرایش و تزیین بوده است.تمامی گستره ایران به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی آن چون كتاب زنده اما فرسوده ای از تاریخ معماری و هنر است كه هر برگ از این كتاب در لحظه ای كوتاه دروازه چندین هزار سال تاریخ را بر روی تماشاگر می گشاید.

اسلاید 3 :

اولین بار ایرانی ها بودند كه آجر را درست كرده

  شاید به جرات بتوان گفت برای اولین بار ایرانی ها بودند كه آجر را درست كرده و از آن در معماری استفاده كردند كه نمونه بسیار قدیمی آن در معبد چغازنبیل واقع در شوش است كه شاید بتوان با آن قدمت معماری بشر سنجیده شود و همچنین نشانه استعمال نخستین آجرها را در تپه سیلك كاشان، مناره ها و سدهای باستانی و بازمانده ساختمان های كهن در مرو، خرابه قصر هاتره در سـاحل دجـله

  و ویرانه های معبد كنگاور،یادگارخسروپرویز

  در قـصرشـیـرین و طاق بستان كـرمانشـاه

  مشاهده كرد.

اسلاید 4 :

معماران و هنرپروران شهرساز ایرانی

  معماران و هنرپروران شهرساز ایرانی از زمان های باستان از برجسته ترین كارشناسان عصر خود بوده اند تاریخ نام بسیاری از معماران برگزیده را به یاد ندارد، اگرچه آثار گرانقدر آنها بهترین شناسنامه در شناسایی خصایل هنری و اندیشه آنها است.

    نمونه هایی از خدمات معماری این چنین معماران و مهندسانی   در كتاب «فارس نامه» ابن بلخی و «آثار عجم» فرصت شیرازی   و «مرآت البلدان» و فارس نامه ناصری «حاج میرزاحسن فسایی» و سایر كتب قدیمی آمده است.

اسلاید 5 :

سیر تكاملی هنر ایرانی

  سیر تكاملی هنر ایرانی از جمله معماری ریشه در حوادث تاریخی كشورمان و همچنین طبیعت اقلیمی ایران دارد.

 

  دهكده ها و آتشكده ها كه در گذشته در سراسر این خطه وجود داشته اند

گنجینه ای از فرهنگ معماری ایران باستان را در خویـش نهفــته اند از این معابد «میتـرا» كه قبل اززرتشت در ایران رواج داشته نمونه های چندی باقی است. معبد «مصــیصرا» در شـمال غربی ایران كه در كوه تراشیده                                   شده است و همچنین صخره «بی فخریكا» در جنوب دریاچه ارومیه از جمله این نمونه ها                                هستند. مهرپرستان باستانی قبل از ورود به معبد در جایی دست خود را به آب می زدند و                         آن را «مهراب» می نامیدند، كه شاید لغت محراب دوره اسلامی از آن سرچشمه گرفته باشد.

 

به طور كلی تاریخ معماری ایران را می توان به چندین دوره تقسیم كرد:

  ۱)۵۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان كه زمستان ها و تابستان ها كوچ

   می كردند.

۲)در طی ۴۰۰۰سال قبل از میلاد، ساكنان زاگرس دهكده ها را ساختند و به تدریج به

                                                         صورت متراكم زندگی كردند و معماری  ایجاد

                                                          شد.

    ۳)در ۳۰۰۰ سـال قـبل از میلاد مسیـح ، سنگ

                                                             سفیـد، قیر وانواع دیگرسنگ ها برایساخت وساز

                                                            استفاده می شد.

    ۴)در ۲۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، آمدن آریایی ها به

  فلات ایران مهمترین اتفاق بوده كه در آن زمان هنر معماری به اوج اهمیت خود رسید، ساخت سفال های نازك در نواحی البرز و همسایگانش گسترش یافت و ساختمان های مجللی با دیوارهای آجری با نقاشی هایی با طرح هایی از انسان ها در برج های فلكی درختان و سایر شكل ها تزیین گشت.

  ۵)۱۰۰۰سال قبل از میلاد مسیح، به دلیل عدم دسترسی به اسناد باستان شناسی، دوران سیاه پیشینه تاریخی نامیده می شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید