بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

هدف از اجرای تاسیسات آبرسانی

هدف اصلی در اجرای آبرسانی ساختمان تامین آب بهداشتی برای مصارف مختلف ودر دسترس بودن آب برای استفاده می باشد

از جمله موارد مصرف  آب عبارتند از:

آشامیدن – مصارف  بهداشتی وغیره می باشد.

 

اسلاید 2 :

آب های آشامیدنی از دو طریق تامین می شوند :

 از طریق سفره های زیر زمینی

 از طریق آب های سطحی

برای استفاده از سفره های زیر زمینی نیاز به حفر چاه در دل زمین بوده واز طریق پمپ ها وسیستم های لوله کشی آب به مراکز توزیع رسیده سپس مراحل تصفیه را پشت سر گذاشته و وارد شبکه سراسری توزیع می گردد.

برای استفاده از آب های سطحی ما نیاز داریم که این آب هارا ابتدا مهار کنیم که مهار آب های سطحی باایجاد سد میسر می شود که در مسیر آب راه های اصلی احداث شوند  وسپس این آب ها به مراکز تصفیه هدایت شده وبعد از تصفیه وارد شبکه سراسری توزیع می گردد.

سپس به تعداد مورد نیازاز شبکه انشعاب گرفته می شود وبرای هر انشعاب یک کنتور برحسب نوع مصرف نصب می شود که نوع کنتور و قطر آن بستگی به موارد مصرف دارد.

بعداز کنتور آب مصرفی از طریق سیستم لوله کشی به داخل ساختمان رسیده و به نقاط مصرف هدایت می شود.در مجتمع های بزرگ و طبقات بالا باید برای اینکه افت فشاردر شبکه  نداشته باشیم از پمپ ها کمک بگیریم تا  تمامی مصرف کنندها به میزان مصرف آب در اختیارشان قرار گیرد.

نقاطی که  در ساختمان های مسکونی نیاز به آب دارند عبارتند از:

سرویس های بهداشتی

آشپزخانه

حیاط(پارگینگ)

موتورخانه(در صورت وجود)

 

 

اسلاید 3 :

مراحل تعیین قطر لوله ها به روش زیر است :

1-  فشار خروجی در کنتور و یا به عبارتی فشار آب شهر را بدست آورید( با استفاده از سازمان آب وفاضلاب)

2- اختلاف ارتفاع کنتور تا بالاترین مصرف کننده را تعیین کنید(فاصله عمودی)

3- به ازای هر 1 متر اختلاف ارتفاع کنتور و بالاترین مصرف کننده 10KPA از فشار آب شهر کم کنیم سپس با توجه به فشار بدست آمده گروه محدوده فشار مورد استفاده در جدول را تعیین کنید.

4- طول مسیر لوله کشی ( افقی + عمودی ) از کنتور تا دورترین مصرف کننده را بدست آورید.

5 - با مشخص شدن واحد مصرف در ستون انتخاب شده به سمت چپ حرکت کنید و قطر مورد نظر از ستون دوم را پیدا کنید.

-6در ستون انتخاب شده اگر به کل واحد مصرف ساختمان برسیم و به سمت چپ حرکت کنیم در ستون دوم اندازه قطر اصلی ساختمان را بدست می آوریم و از ستون اول اندازه قطر کنتور تعیین می شود.

نکته : برای محاسبه سایز لوله های آبسرد از واحد مصرف آبسرد و برای محاسبه سایز لوله های آبگرم از واحد مصرف آبگرم ازجدول های  مربوطه استفاده کنید.

اسلاید 4 :

شرايط نصب حوضچه کنتور:

فاصله کنتور با کف حوضچه 35 سانتي متر باشد که 20 سانتي متر از کف حوضچه بايد شن دانه بندي شده ريخته شود.

- فاصله لوله انشعاب از داخل حوضچه تا سطح زمين حداقل 35 سانتي متر بايد باشد.

- نسبت به تثبيت حوضچه کنتور با بتن با عيار 200بصورت کاملاً تراز با سطح افق اقدام گردد.

- برای حوضچه درب تعبیه شود.معمولا از درب های چدنی استفاده می شود.

اسلاید 5 :

کنتور آیتین

کنتور آیتین با طراحی بسیار عالی در حجم کم وسازگار با شرایط اقلیمی کشور وقابل  استفاده جهت آب های سخت با املاح زیاد مناسب است.

اسلاید 6 :

                                  کنتور آب نما

کنتور آبنما محصول جدید شرکت آبفر ، با بهره گیری از تجربه و تکنولوژی روز    جهت اندازه گیری آب مصرفی منازل ساخته شده

اسلاید 7 :

لوله ي آب مصرفي پس از كنتور به شير قطع و وصل و شير يك طرفه در ورودي ساختمان متصل مي گردد.از آن پس با توجه به شبكه ي لوله كشي وتجهيزات آبرساني مورد استفاده در ساختمان ها ، بسته به اين كه تك واحدي يا مجموعه اي از چند واحد مسكوني ، تجاري و اداري باشد، ادامه ي مسير لوله كشي مي تواند بسيار متنوع باشد.

اسلاید 8 :

لوله ها را می توان به انواع مختلف از نظر جنس کاربرد و نحوه اتصالات دسته بندی نمود. در آبرسانی  و جمع آوری فاضلاب عمدتا از لوله های آهنی و پلاستیکی استفاده می شود. لوله های آزبست سیمان و لوله های بتونی نیز در جمع آوری فاضلاب کاربرد دارند.

در آبرسانی منازل و اماکن و سیستم های آبرسانی کوچک ازلوله های گالوانیزه استفاده می شود.در لوله کشی آب گرم و سرد مصرفی برای اتصال لوله ها به یکدیگر تغییر جهت دادن لوله ها انشعاب گیری و یا تبدیل قطر لوله از قطعاتی استفاده می کنیم که آنها را اتصالات یا وصاله می نامند.

اسلاید 9 :

 لوله های گالوانیزه
لوله های گالوانیزه خود به دو دسته تقسیم می شوند : لوله های فولادی گالوانیزه و لوله های آهنی گالوانیزه. این دو نوع در بازار به لوله های آهنی سفید معروف اند و عموما بین این دو نوع فرق گذاشته نمی شود در صورتی که لوله های فولادی گالوانیزه در مقایسه با نوع آهنی آن سبک تر و براق تر است.
هر دو نوع لوله های گالوانیزه در شاخه های 6 متری ساخته می شوند و در هر دو سر حدیده شده اند. قطر اسمی این لوله ها از  2اینچ تا 8 اینچ دسته بندی شده اند. برای اتصال لوله های گالوانیزه نمی توان از فرایند جوشکاری استفاده نمود چرا که در اثر حرارت جوشکاری روی موجود در این لوله ها اکسید شده و گاز اکسید روی ایجاد شده برای تنفس خطرناک است.

اسلاید 10 :

لوله های فولادی گالوانیزه

این نوع لوله ها برای آبرسانی و گاهی برای تخلیه فاضلاب به کار برده می شوند ولی مورد استفاده اصلی آنها برای تهویه است. جنس این لوله ها از فولاد نرمی است که در ساختن آن ورقه فولاد را با فشار داخل قالب عبور داده و درز آن را جوش می دهند و سپس آنها را جهت افزایش مقاومت در برابر اسیدها و زنگ زدگی ها روی اندود

( گالوانیزه ) می کنند.این نوع لوله ها نسبت به نوع آهنی در برابر اسیدها مقاومت کمتری دارند. برای گالوانیزه کردن لوله های فولادی از پیل شیمیایی یا پیل گالوانیک استفاده می کنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید