بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

تعریف

CCHF که به آن " تب خونریزی آسیای میانه " هم گفته   می شود یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که ازطریق گزش دست کم 29 نوع کنه ، تماس با حیوانات آلوده و لاشه آنها و ترشحات بدن افراد آلوده صورت می گیرد و در آسیا، افریقا و اروپا وجود دارد.

 بیماری در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده ، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند.ولی موارد تک گیر و همه گیریهای ناگهانی این بیماری در انسان بصورت یک بیماری خونریزی دهنده تب دار ظاهر می شود و مرگ و میر در مجموع همه گیریها 30% است .

مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت از خانواده هیالوما می باشد ، ویروس در تمام مراحل تکامل کنه در بدن کنه باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعدی منتقل می گردد .

اسلاید 2 :

تاریخچه

اولین سند مکتوب : توسط جرجانی پزشک و دانشمند معروف ایرانی در کتاب گنجینه خوارزمشاه ( حدود سال 1110 میلادی ) . اولین مورد توصیف شده بیماری در منطقه کریمه غربی ( اتحادیه جماهیر شوروی سابق ) در شمال دریای سیاه در سال 1942 یعنی دوسال قبل از اپیدمی کریمه رخ داده است .

درسال 1944 درخلال جنگ جهانی دوم بیماری در شبه جزیره کریمه شایع و باعث مرگ بیش از 200 نفر از روستائیان و سربازان گردید.

شوماکوف روسی : اولین کسی که بیماری و خصوصیات بالینی و نحوه ابتلا افراد را تشریح کرد.

در سال 1956 بیماری در منطقه کنگو ( زئیر) شایع گردید و ویروس عامل بیماری از افراد مبتلا جداسازی شد و بعنوان ویروس کنگو نامگذاری گردید.

اسلاید 3 :

 اولین گزارش بیماری در دام ( گاو )  در همان سال در کنگو گزارش شد.

در سال 1969 معلوم شد که ویروس عامل این بیماری ازنظر آنتی ژنتیکی و بیولوژیکی به ویروس تب کریمه خیلی شبیه است و انجمن ویروس شناسان در سال 1975 با ترکیب نام دو محل آن را ویروس تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو گذاشتند.

اسلاید 4 :

وضعیت بیماری در ایران

1970 : شوماکوف و همکاران حضور CCHF را در ایران ثابت کردند و آنتی بادی CCHF را در سرم 35 گوسفند شناسایی کردند .

1975: سعیدی و همکاران آنتی بادی علیه ویروس را در 48 نفر از 351 نفر در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی جدا کردند

2000-1999: موارد مظنون و قطعی بیماری در ایران گزارش گردید.

اسلاید 5 :

از 75 مورد مثبت قطعی :

22 خانم خانه دار – 13 نفر دامدار و کشاورز – 12 نفر کارگر- 14 نفر قصاب – 8 نفر دانش آموز – 3 نفر پزشک – 3 نفر کارمند.

در سال1387 تعداد  120 مورد تب خونريزي دهنده كريمه كنگو در كشور گزارش شد که از این تعداد متاسفانه 16 مورد منجر به مرگ شده است .  

رييس اداره "زئونوز" مركز مديريت بيماريهاي واگير وزارت بهداشت از وقوع هشت مورد مرگ و مير ناشي از ابتلا به بيماري تب كريمه كنگو در كشور طي سال جاري خبر داد.

اسلاید 6 :

همه گیر شناسی و انتقال بیماری

ویروس اصولا" در طبیعت به وسیله کنه های تحت گونه Hyalomma منتقل می شود ولی بوسیله گونه های Rhipicephalus ، Boophilus  و Amblyomma  نیز منتقل می گردد. ویروس در داخل بدن کنه تکثیر پیدا می کند ( ویروس در این کنه ها به ارث می رسد ) بطوریکه توانایی انتقال از طریق تخم ( انتقال ویروس از کنه ماده آلوده به نوزادان ) ، در مراحل مختلف بلوغ کنه ( انتقال از لارو به نیمف و به فرم بالغ ) و از طریق جفت گیری در بعضی از انواع ناقلین مشاهده شده که شاخصی در نگهداری و چرخش ویروس در طبیعت است .

مهمترین راه آلودگی کنه به ویروس : خونخواری کنه نابالغ از مهره داران کوچک می باشد. یک بار آلودگی موجب می شود کنه در تمام مراحل تکامل آلوده باقی بماند و کنه بالغ ممکن است عفونت را به مهره داران بزرگ نظیر چهارپایان منتقل نماید.

اسلاید 7 :

در اصل اعتقاد بر این است که حیوانات اهلی بطور عمده گاو ، گوسفند ، خرگوش های صحرایی ، پستانداران وحشی بالغ و جوندگان وحشی  عاملین انتشار ویروس به نقاط مختلف دنیا می باشند و پرندگان مهاجر ناقلین کنه آلوده اند. اگر چه پرندگان نسبت به CCHF مقاومند لیکن می توانند کنه های عفونی را در سطح وسیعی در طی مهاجرت پخش نمایند . اما زاغ یک استثنا است چون می تواند علاوه بر انتقال کنه های آلوده خود به عنوان مخزن ویروس عمل نماید. اما شترمرغ حساس است .

اسلاید 8 :

راههای انتقال

گزش کنه بر روی دام یا انسان

دستکاری و له کردن کنه با دست

تماس دام با خون یا ترشحات دامهای مبتلا

از دام به انسان : تماس مستقیم با خون و ترشحات یا بافت های آلوده دام ( بخصوص افرادی که در صنعت دام نقش دارند از جمله دامپزشکان ، دامپروران ، بازرسین بهداشتی کشتارگاه و کارگران کشتارگاه) .

از انسان به انسان : تماس مستقیم با ترشحات آلوده بیمار ، خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی مثل پزشکان ، پرستاران ، بهیاران ، کارکنان آزمایشگاه و ...

توجه : تاکنون موردی مبنی بر انتقال بیماری از راه خوردن گوشت یا لبنیات گزارش نشده است.

اسلاید 9 :

علائم بیماری در دام

پس از دوره کمون 3 تا 12 روزه ، بیماری در حیوانات با یک تب خفیف ( در اثر عفونت خونی ویروسی ) شروع شده ، و به مدت یک هفته دوام می یابد  و پس از آن دام بهبود می یابد. در مدت زمانی که در دام ویرمی وجود دارد به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می کند ، لذا مثبت بودن تیتر آنتی بادی ( IgG ) در غیر از حالت تب فقط نشانگر این است که دام با عامل بیماری در تماس بوده است . به همین خاطر است که وقوع بیماری در دام در حد انتظار نبوده و خیلی پایین است .

اسلاید 10 :

علائم بالینی در انسان

چهار مرحله دارد

.I دوره کمون : بستگی به راه ورود ویروس دارد

پس از گزش کنه= 1 تا 3 روز و حداکثر 9 روز

به دنبال تماس با بافت ها یا خون آلوده = 5 تا 6 روز و حداکثر 13 روز

.II قبل از خونریزی : بیمار به طور ناگهانی دچار تب ، سردرد و درد عضلانی می گردد ، ممکن است درد پشت چشم ، دل درد ، اسهال و استفراغ نیز ایجاد گردد .

.III مرحله خونریزی دهنده : معمولا" در روز 3 تا 5 بیماری شروع می شود و 1 تا 3 روز طول می کشد . بیمار دچار پتشی و خونریزی در مخاط می شود . علاوه بر این ممکن است استفراغ خونی و ملنا که نشان دهنده خونریزی گوارشی است و خلط خونی ، خونریزی از لثه ، خون در ادرار ، خونریزی از گوش و ملتحمه و هپاتیت نیز ایجاد شود . در موارد شدید بیماری نارسائی یک یا چند عضو اتفاق می افتد.

.IVدوره نقاهت : چنانچه بیمار فوت نکند معمولا پس از 10 روز بتدریج با کمرنگ شدن ضایعات پوستی علائم بیماری برطرف شده و بیمار بهبود می یابد.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید