بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

الف : وضعیت عمومی
ب :  روند شکل گیری بیداری
ج : ساختارهای قدرت موجود
1- دولت موقت
2- شورای حفاظت از انقلاب (هیئت علیا)
3- جریان های موجود
    1/3- اسلامی ها
    2/3- غیر اسلامی ها
د : نفوذ کشورهای خارجی
  1- کشورهای اسلامی
  2- غیر اسلامی
ه : روند آینده

اسلاید 2 :

الف: وضعیت عمومی

جرقه انقلاب به دست مردم زده شد و با حضور گسترده مردمی از بازار سبزی فروشی به همه میادین شهری گسترش پیدا کرد.

بدلیل استبداد و دیکتاتوری حاکم و شیوه سرکوب، نیروهای سیاسی در سایه فعالیت های عمومی سیاسی نتوانستند مستقیماً مانع اقدامات سرکوبگرانه نظام تونس شوند.

مردم در این قیام، آشکارا از احزاب سبقت گرفته و از هر قشر و طیفی بدون سازماندهی و رهبری معارضین و با عزم اخذ حقوق خود از طغیانگران وارد میدان شدند.

در طول دو هفته گذشته نیروهای انقلاب بصورت منظم و یکپارچه، بدون برنامه ریزی یا رهبری حزبی از احزاب و گروه های معارض در صحنه حاضر شدند.

اعتراضات با ماهیت اجتماعی و درخواست ها بسرعت به یک انقلاب مردمی با خط مشی سیاسی روشن تبدیل شد و شعار اصلی آن تغییر نظام حکومتی به ریاست زین العابدین بن علی بود.

اعطای آزادی های عمومی، مدنی، سیاسی و محاکمه مفسدین.

اصرار بر تداوم تظاهرات خیابانی و گسترش آن به تمام سرزمین تونس و ناتوان شدن دستگاه حاکم در بکارگیری خشونت و سرکوب توسط گروه های مرگ (قناصه زن) بر علیه تظاهرکنندگان.

جامعه تونس در معرکه با دستگاه حاکم وحدت خود را از دست نخواهد داد.

اسلاید 3 :

ب: روند شکل گیری بیداری:

دانشجوی جوان تونسی که از طریق سبزی فروشی دوره گرد ارتزاق می کرد مورد اهانت عوامل نظام مستبد قرارگرفته و بدلیل نداشتن جواز کسب، وسیله و چرخ دستی وی را مصادره می کنند درنتیجه او خود را آتش می زند. در عرض چهارهفته اعتراضات مردمی در تونس، حکومت 23 ساله بن علی سرنگون می شود. با این سرنگونی باب تغیرات ریشه ای و کامل بر صفحه سیاسیِ کشوری گشوده   می شود که در دوران حکومت بن علی به فضای بسته کامل موصوف بوده است بطوریکه معارضین واقعی، در حاشیه قرارداشته و رأی و سلطه فردی حاکم بوده است.

اسلاید 4 :

ج: ساختارهای قدرت موجود

1- دولت موقت:

پس از به ثمر نشستن انقلاب مردمی در تونس دولت موقت به ریاست محمد الغنوشی تشکیل شد و لی بدلیل نگرانی مردم انقلابی تونس از مصادره انقلاب توسط بقایای بجا مانده از دولت بن علی پس از چند هفته مقاومت در برابر خواسته های مردمی ، سقوط و الغنوشی استعفای خود را ارائه کرد . بدنبال استعفای محمد الغنوشی ، فواد المبزع رئیس جمهور موقت این کشور آقای الباجی قائد السبسی مامور تشکیل کابینه موقت گردانید.

 

اسلاید 5 :

2- شورای حفاظت از انقلاب (هیئت علیا)

28 حزب ، سازمان ، هیئت و جمعیتهایی از جریانهای مختلف فکری شورای ملی حفاظت از انقلاب ملی تونس را تاسیس کردند.

شورای عالی تحقق اهداف انقلاب و اصلاحات سیاسی و انتقال دموکراتیک تونس هیئتی عالی و مستقل انتخابات متشکل از 12 عضو برای نظارت بر انتخابات  شورای عالی موسسان تشکیل داده که مرکز این شورا در تونس قرار دارد.

این هیئت برگزاری انتخابات دموکراتیک ، شفاف و سالم را تضمین می کند.

اسلاید 6 :

3- جریانهای موجود:

1/3- اسلامی ها:

فعالیت جریان های اسلامگرایی با جنبش النهضه به رهبری راشد الغنوشی شروع می شود. در حال حاضر ، این جنبش و مطرح شدن دوباره آن در صحنه تونس از دهه 80 در قرن گذشته مورد توجه قرار گرفته و در کنار این جنبش ، جمعیت ها و گزوه هایی نیز وجود دارند که در سایه تغییرات سیاسی کنونی ،ممکن است دارای تاثیر باشند.

جنبش النهضه

جنبش سلفیت

حزب اسلامگرای التحریر

گروه التبلیغ

شیعیان

اسلامگرایان ترقیخواه

حزب العدل و التنمیه (عدالت و توسعه )

صوفیه

 

اسلاید 7 :

2/3- غیر اسلامی ها:

جنبش التجدید و التکتل (حزب کمونیست سابق)

حزب دموکرات ترقی خواه

تشکل دموکراسی برای کار و آزادی ها

اتحادیه کل کار تونس

انجمن دفاع از حقوق بشر

حزب تقدمی دموکراتیک:

حزب کارگران کمونیست:

حزب وحدت مردمی:

اسلاید 8 :

د: مواضع کشورهای خارجی:

1- کشورهای اسلامی :

-  تهران : خواستار بازگشت امنیت و آرامش در نزدیکترین زمان ممکن و برآورده ساختن درخواستهای مردم تونس از طریق کانالهای قانونی و صلح آمیز شده است.

-  آنکارا : ابراز دغدغه وقلق از حوادث کنونی کرده و خواستار تأمل بیشترجهت ممانعت از توسعه تیرگی شده است.

لیبی : تونس هرگز بهتر از بن علی پیدا نخواهد کرد و تظاهرکنندگان با دست خود، کشور خودشان را خراب کردند.

جامعه کشورهای عربی : قیام مردمی تونس بر جهان عرب تاثیر خواهد گذاشت و آنچه که در تونس اتفاق می افتد بر همه تاثیر می گذارد. زمان دوره فعلی در تونس به پایان رسیده و زمان دوره دیگری در تونس فرا رسیده است.

قطر : به خواست مردم تونس و گزینه های آن احترام می گذاریم.

مصر : به خواست مردم تونس احترام می گذاریم و به حکمت برادران تونسی در تثبیت اوضاع و اجتناب از سقوط تونس در هرج و مرج، اعتماد داریم.

عربستان سعودی : به بن علی در این شرایط استثنایی مردم تونس، خیر مقدم می گوییم و امیدواریم که خیر و نیکی به مردم برادر تونس باز گردد.

حزب الله لبنان : از انتفاضه مردم تونس با افتخار و سربلندی، یاد کرده و از حاکمان خواسته که از حوادث تونس عبرت بگیرند.

جنبش جهاد اسلامی : با تنظیم راهپیمایی و با مشارکت صدها فلسطینی از قیام مردم تونس حمایت کرده است.

اسلاید 9 :

جنبش حماس : خواست مردم تونس را محترم می شماریم و این حق مردم تونس است که رهبران خود را از طریق اقدامی دموکراتیک و به دور از دخالت بیگانگان انتخاب کنند.

مصر : گروهی از فرهنگیان ، نویسندگان ، روزنامه نگاران و شخصیتها، اظهار همراهی با قیام مردم تونس بر علیه استبداد، ظلم ، فساد ، شکنجه و فقدان کرامت کرده اند.

یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان : خواستار تکمیل روند انقلاب و سقوط بقیه شخصیت های وابسته به نظام پس از سقوط طاغوت شده است.

معارضه یمن : از نظام رئیس جمهور علی عبدالله خواسته که  از حوادث تونس پند و اندرز گرفته و از خشم و غضب مردمی که هر لحظه به دنبال باز پس گیری حقوق و حفاظت از وحدت کشور هستند بترسد.

حزب اسلامگرای تجمع ملی برای اصلاح و توسعه ( تواصل) : این حزب اقدام به تنظیم تجمع مردمی در حمایت از انتفاضه تونس کرده و همراهی خود با مردم تونس که در این راه زیاد صبر کرده و اذیت های زیادی دیده و فرزندانش تبعید، بازداشت و شکنجه شده اند ، اعلام حمایت کرد.

گروه اخوان المسلمین در اردن : سقوط نظام رئیس جمهور مخلوع زین العابدین بن علی را تبریک گفته و به روح شهدای این قیام درود فرستاده و خاطر نشان شده که زیانکارتر و جاهل تر از حاکمی که خود را قوی تر از مردم یا قوی تر از اسلام و ایمان مردم می پندارد ، نیست.

جبهه نیروی سوسیالیست و مخالف الجزایر : پیروزی مردم تونس را تبریک گفته است.

 

 

اسلاید 10 :

2- کشورهای غیر اسلامی:

فرانسه :

فرانسه همچنان بیشترین تأثیر و نفوذ را در بین نیروهای بیگانه بر صحنه تونس دارد چون تونس و عموما کشورهای مغرب عربی برای مدت های مدید مستعمره و و همسایه جغرافیایی فرانسه بودند . لذا دولت سارکوزی تا آخرین لحظه از رژیم بن علی حمایت کرد و فرار او به این سرعت از تونس برای فرانسه غیرمنتظره بود . اما با این حال وجود فرانسه همچنان تاثیر گذاری خود را چه در درون دستگاه های حکومتی و چه در بین اپوزسیون و فعالان جامعه مدنی حفظ نموده است.

آمریکا:

آمریکا نیز مثل دیگر همکاران اروپایی خود تحولات تونس برایش غیر منتظره بود اما آمریکایی ها با رفتن بن علی و جایگزینی او با چهره ای دیگر از داخل رژیم تونس برایش غیر منتظره بود. اما آمریکایی ها با رفتن بن علی و جایگزینی او با چهره ای دیگر از داخل رژیم تونس مخالفت تمام نداشتند . آمریکایی ها امید داشتند که کمال مرجان وزیر خارجه سابق ریاست دولت انتقالی را بر عهده گیرد اما قدرت مخالفت ها و ممانعت ها بر این تمایل آمریکایی ها و اروپایی ها فایق شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید