بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

تربيت چيست ؟

معني و مفهوم تربيت / ماهيت تربيت / آيا تربيت فن است يا علم – آيا تربيت علم است  نتيجه گيري عوامل و عناصر تربيت ، محتتواي تربيت ، روش تربيت – اصول تربيت – مراحل تربيت

اسلاید 2 :

تربيت چيست ؟

معني و مفعوم تربيت 

تربيت (education ) در جريان زندگي انسان نقش اساسي دارد و هر كس به مقدار كم و بيش از آن بهره مند است و مورد توجع قيلسوفان و روشنفكران و شعر او بوده است و هر يك به جنبه خاصي مي پردازند آغاز تربيت از بدو تولد است تربيت او براي زندگي است و به تربيت نياز دارد و زندگي انسان ابعاد گوناگون جسمي و رواني ، احتماعي ، احتماعي اقتصادي سايسي و سراتجان فرهنگي . و بنابراين دادن يك تعريف جامعه وجود ندارد و بيشتر با مصاديق كار دارد . گروهي هم در اين مورد تعريف تربيت را ممكن مي دانند و مي گويند براي هماهنگي تربيت نظري و تربيت علمي بايد تعريف روشني باشد انسان گراها تربيت را وسيله تحقق انسان واقعي مي دانند و عمل گراها آن را اخذ و بازسازي تجربه مي دانند نظر پيترز تربيت را فرانيد مي داند براي انتقال معرفت ئو ارزش است . ما در اين كتاب بيشتر به جنبه نداري تا حمل بحث مي شود و مشكل عمده در تعريف تربيت مشخص و معين و طبيعي نبودن آن است و نظر و پيچيده است شبيه عمل هنرمند . و در جنبه نظري هم تربيت به مثابه علم يا دانش مودون مورد قبول واقع نشده 1- تعليم و آموزش ( instruion ) در لغت به معني آموختن آگاهانيدن ... است ( آموزش تلاش معلم براي انتقال دانش)

اسلاید 3 :

2- تربيت يا پرورش :

در لغت پرورانيدن و آموختن و پروردن ... است و هر دو افعال مصدري است تعليمن و تربيت هر براي انسان و هم براي حوان است وحتي براي گياهان ، شرط تعليم براي يادگيرنده آگاهانه بودن و از روي شعور است ولي حيوانات و گياهان يادگيرشان به صورت ناآگاهانه است و از روي انتخاب و شعور نيست و كاربرد تعليم و آموزش باراي حيوانات و گياهان درست نيست .

اسلاید 4 :

و در تربيت و پرورش اين كار مستلزم رو به كمال بردن و رشد است همانند باغبان براي رشد دانه ها  و رسيدن به كمال و فرق كمال حيوانات و گياهان به انسان گياهان و حيوان تنها با معياري زيست شناسي ارزشيابي مي شود دو با هنجارهاي نظام و ارزشي و اخلاقي كه خاص انسان است سنجيده نمي شود . در مفهوم لغوي تربيت از پرورش عضلات بدن تا كمالات معنوي شامل مي شود و شامل بعدهاي معنوي در زمينه هاي مختلف مي شود تربيت ، ايجاد كردن يا فعليت ، بخشيدن هر نوع كمالي و انسان مي شود مطلوبيت و ارزش داشته باشد در واقع در اينجا مطلوبيت و ارزش كمال مورد تاكيد است . اين كمال گاهي جنبه شناختي دارد كه به دانش و شناخت انسان مورد است گاهي نيز كنش يا حركتي دارد كه به رفتار عيني و جسماني انسان مربوط است و جنبه گرايشي كه با نگرش ، اعتقاد و علايق و احساسات انسان مرتبط است و اين جنبه ها جدا نيستند و بر هم تأثير مي گذارند و نتيجه مي گيرم .

اسلاید 5 :

كه تعليم و تربيت براي انسان و براي حيوان دست آموزي بدون اراده گاهي است و براي گياهان بار آوردن استفاده مي شود.

3- تعليم و تربيت يا آموزش و پرورش . اين اصطلاح در قرن اخير در كشور مات رواج پيدا كرده است استفاده واژه مركب تعليم و تربيت مشكلي را حل نمي كند بلكه باث توهم و دوگانگي ما هرگاه از واژه مركب تعليم و تربيت استفاده مي كنيم منظور همان مفهوم واحد تربيت است 4- تدريس : فعاليتي است توسط معلم براي يادگيري مطالب براي دانش آموز روش هر معلمي ممكن است شخصي باشد كه در هر جاي دنيا يك موقعيت ياددهي ياگيري را منعكس مي كند .

اسلاید 6 :

و چون تدريس در موقعيت آموزشي صورت مي گيرد همانند تعليم نيز يك جريان پيوستاه و مداوم است . تدريس وسيله اي براي تربيت است نه خود تربيت.  5- مهارتا آموزي يا كاروري (training ) . اين عمل به معني فراگيري تخصص ها ، مهارت ها و نيز به دست آوردن شناخت و آگاهي از طريق عمل است به عبارت ديگر معارت آموزي فعاليتي است كه سازمان ها با هدف ايجاد رفتار و يا تغيير رفتار انجام مي دهند.

ماهيت تربيت . آيا تربيت فن است يا هنر . هنر تلقي كردن تربيت دنيز بيشتر تعبيري ااديبيانه اتست يك تعبير دقيق و قابل قبول . ميان كار مربي هنرمند  تشابهاتي وجود دارد او صرف وجود چنين تشابهاتي نمي تواند تربيت را جريان هنري دانست .

اسلاید 7 :

آيا تربيت علم است ؟

علوم انساني به طور كلي به رفتارهاي فردي و جمعي ... را بررسي مي كند يك عالم تربيتي از روشهاي علوم انساني كه به نوعي هم احساسي و همدلي (empty ) با موضوع تحقيق انسان مورد مطالعه همراه است سود مي جويد تفاوت محقق تربيتي 1- توجه به ارزشها در كار محقق تربيتي است 2-ديگري ترديد در كار محقق ترين روانشناسي تربيتي در فرايند تربيت به همان صورت است بسياري از علما تربيتي به علت استفاده فراواني كه از تحقيقات و يافته هاي علوم ديگر فلسفه مي برند اين رشته از دانش بشري را به جاي علم تربيت شناسي با اصطلاح آشنا علوم تربيتي نامند.

نتيجه گيري اولين بار الكساندرين اسكاتلندي اصطلاح علم تربيت را مطرح كرد و سلريه در كتاب وقايع و قوانين تربيت موضوع علم بودن تربيت را مطرح كرد.

اسلاید 8 :

فلسفه در علوم تربيتي 2- نقش دارد 1- به طور مستقيم و غير مستقيم در اتوسعه و تعميق تفكرات تربيتي تأثير مي گذارد 2- نقش صافي در تعيين چگونگي استفاده از يافته هاي علوم و به كارگيري فناوري تربيتي عمل مي كند. تربيت با آرمان پرورش كامل فرد يابه كمال رساندن انسان پيوند خورده است علوم تربيتي غير از فلسفه با علوم ديگر سرو كار دارد 1- اول علوم زيست شناختي دوم علوم روانشناختي سوم علوم جامعه شناختي . چهارم علوم كه مديريت ، برنامه ريزي و ساختار سازماني آموزش و پرورش را مطالعه مي كنند. علماي تربيت ساختار آموزش و رورش را مطالعه و غايت آن را تعين مي كنند عوامل و عناصر تربيت در تربيت دو عامل مربي و متربي وجود دارد تربيت به دليل بلوغ ناكافي در سنين پايين اجباري نيست هنر مبربي در اين است كه حتي به طور مقدماتي و نيمه گاه هم كه شده فرصت انتخاب و تصمكيم گيري براي او فراهم شود محتواي تربيت  در مجموع هر تربيت حتي تربيت و كودك – محور افراطي داراي نوعي محتواي تربيتي است كه با رغبتها و علايق شاگردان منطق است

اسلاید 9 :

هدف تربيت : سه عنصر اصلي آموزش و پرورش عبارتند از معلم شاگرد و محتوا است و غايت تربيت انسان رسيدن به كمال و سعادت است روش تربيت : ملاك هاي انتخاب روش مناسب براي هدف نوع دانش مهارت و ارزش است و انطباق آن يائيزها و علايق و شخصيت يادگيرده است قسمتي از تربيت رسمي است و برعهده نهاد رسمي است و قسمتي غير رسمي و مداوم كه در زندگي رخ مي  دهد . اصول تربيت: پيروي از اصول تربيت به معناي سلب اختيار به ويژه نادديه گرفتن خهلاقيت و ابتكار مكربي نيست بلكه اصول فقط چهارچوب كلي فعاليت تربيتي را معين مي كند . به نظر نكارند اصول موضوعي تربيت از دو منشه سرچشمه مي گيرد . اول اصول كه از جهانبيني و ايدولوژي اخذ مي شوند دوم اصولي كه از علوم و معارف ديگر استخراج مي شوند.

اسلاید 10 :

موضوع تربيت :

موضوع تربيت به طور اخص انسان كمال پذيري است كهخ درصدد تغيير مطلوب حيات و زندگي خود است . تربيت مراقبت از رشد در مسير طبيعي انسان به سوي كمال

مراحل تربيت :

 1- مرحله پرستاري كه زمان انعقاد نطفه آغاز مي شود 2- مرحله تأديب كه طي آن طبيعت حيواني آدمي به طبيعت انسان تبديل مي شود 3- مرجله تعليم كه بعد شناختي تربيت را در برمي گيرد 4- مرحله خود سازي يا مرحله اي كه شخصص خود بر روي خويشتن تأثير مي گذارد كه بعد خودسازي شكل دادن به خود است خلاصه آنچه كه تاكنون خوانده ايم 1- انسان موضوع تربيت داراي استعداد هاي بالقوه اي است كه بايد به فعليت برسند 2- براي رشد انسان در ابعاد گوناگون عقلاني عاطفي اجتماعي بجسمي زمينه مساعد لازم است 3- تربيت هميشه داراي جهت و هدفي است كه مطلوبيت دارد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید