بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اقدامات شهر سازانه و فضایی این چند دهه، رابطه شهر با منطقه پیرامون، حریم و حوزه شده در اطراف تهران، در طرح جامع و تفصیلی بر روی نقشه، خطی به دور محدوده رسمی و قانونی تهران کشیده شد که داخل این خط، محدوده خدماتی و قانونی شهر نام گرفت و خارج از این خط فرضی و گاها بی برنامه، به تقلید از طرح های شهرسازی کشورهای توسعه یافته، حریم و محدوده استحفاظی نام نهادند.

اسلاید 2 :

با توجه به تعریف یادشده حریم استحفاظی شهر امکانات رفاهی و خدمات شهری ارائه می شود و شهرداری قادر به خدمات رسانی در این نقاط نیست.
از مشکلات که پیشرو ایجاد استاندارد های جدیدی است که در مناطق به وجود می آید و در تناقض با قوانین شهر و شهروندی است.
حریم استحفاظی هم به لحاظ امنیت و هم به لحاظ خدمات شهری تعریف می شود.

اسلاید 3 :

 

ماده 1-محدوده شهر عبارت است از حد کالبدی موجود شهر و توسعه آتی در دوره طرح جامع و تا تهیه طرح مذکور در طرح هادی شهر که ضوابط و مقررات شهرسازی در آن لازم الاجرا می باشد.
شهرداری ها علاوه بر اجرای طرح های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی در چارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث هر گونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را نیز به عهده دارند .

اسلاید 4 :

حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید.
به منظور حفظ اراضی لازم و مناسب برای توسعه موزون شهرها با رعایت اولویت حفظ اراضی کشاورزی، باغات و جنگلها هر گونه استفاده برای احداث ساختمان و تاسیسات در داخل حریم شهر مجاز شناخته شده و حفاظت از حریم به استثنای شهرکهای صنعتی ( که در هر حال از محدوده قانونی و حریم شهرها و قانون شهرداری ها مستثنی می باشند) به عهده شهرداری مربوط می باشد ، هر گونه ساخت و ساز غیرمجاز دراین حریم تخلف محسوب و با متخلفین طبق مقررات رفتار خواهد شد.

اسلاید 5 :

اصلاحات اراضي در آن دوران موجب شد كه ارباب و تمكن مالي وي كه در نظام توليد روستا مؤثر بود از روستا خارج شود و هيچ نهاد يا سازماني جاي اربابان قرار نگرفت و از آن جا كه روستاييان توان مالي كافي را نداشتند و سيستمي نبود كه از آنها حمايت كند و بانكها نيز به آنها وام نمي دادند عملاً گرفتار فقر شديد شدند و از اين رو مجبور به ترك روستا ها و مهاجرت به شهرها شدند.

اسلاید 6 :

از آنجا كه مهاجران فقير توان زندگي در شهرها را ندارند و نمي توانند جذب نظام اقتصادي و اجتماعي شهرها بشوند، به حاشيه بيروني يا دروني شهر رانده شده و در آنجا اسكان مي يابند. حاشيه نشيني درون شهرها نيز وجود دارد و در بافت شهري بافتهايي را مشاهده مي كنيد كه فرسوده و غيراستاندارد و خارج از اصول و ضوابط شهرسازي مدرن است كه اين بافتها نيز از قيمت پاييني برخوردارند و مهاجران به راحتي مي توانند در آنجا اسكان يابند.

اسلاید 7 :

با توجه به مهاجرت قشر فقیر به حاشیه شهر ها و عدم امکانات کافی برای اداره و رسیدگی به آنها قانون گزاران برای مدیریت بهتر شهر مجبور به وضع قوانین و تعاریف پیرامون شهر و نواحی اطراف آن شدند که این واژگان از این برهه زمانی نشات می گیرند.

اسلاید 8 :

سیستم موقعیت یاب جهانی Global Positioning Systems، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.
خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و در هر نقطه از کره زمین در تمام ساعت شبانه روز در دسترس است. پدید آورندگان این سیستم، هیچ حق اشتراکی برای کاربران در نظر نگرفته اند و استفاده از آن رایگان است.

اسلاید 9 :

ماهواره های این سیستم، در مداراتی دقیق هر روز 2 بار بدور زمین می گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می کنند. گیرنده های GPS این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال توسط ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می کند. از اختلاف این دو زمان فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می گردد. حال این عمل را با داده های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با اختلافی ناچیز ، معین می کند

اسلاید 10 :

با توجه موارد استفاده از سیستم استقرار جهانی می توان با کمک این روش تقشه برداری و تصویر برداری از شهر انجام شود تا حدود دقیق شهر مشخص گردد و به تبع آن حدود و حریم شهر نیز نمایان شود.
با استفاده از این روش استعداد های جغرافیایی و همچنین تمرکز جمعیتی در مناطق نمایان شود تا به وسیله آن خدمات ارائه شود.
این سیستم توانایی بالایی در کنترل شهر دارد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید