بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مفهوم تعهد سازمانی

     ابعاد تعهد سازمانی

مدل هایی از تعهد سازمانی

پرسشنامه های تعهد سازمانی

تحقیقات انجام شده در خارج

تحقیقات انجام شده در داخل

منابع

 

اسلاید 2 :

 

درتحقیقات انجام شده درباره سازمان، سه نوع نگرش عمده بیشترین توجه را از سوی محققان به خود جلب کرده است. این سه نگرش عبارتند از : ا- رضایت شغلی (job satisfaction) 2- وابستگی شغلی (job invo vement) 3- تعهد سازمانی (organizationa commitment). تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سال های گذشته مورد علاقه بسیاری از محققان رشته های رفتار سازمانی و روانشناسی خصوصا روانشناسی اجتماعی بوده است. (رکنی نژاد،1386)

 

اسلاید 3 :

تعهد در فرهنگ لغت آکسفورد به معنای الزامی که آزادی عمل را محدود می کند آمده است. (فرهنگ لغت آکسفورد،1969)

پورتر و همکارانش (1974)تعهد سازمانی را پذیرش ارزش های سازمان و درگیر شدن در سازمان تعریف کرده اند. به اعتقاد آنها معیارهای اندازه گیری تعهد سازمانی شامل انگیزه بالا، قبول سازمان و پذیرش اهداف آن، آمادگی برای تلاش فراوان و علاقه مندی برای حفظ عضویت در سازمان     می باشد.

اسلاید 4 :

چات من و اورایلی (1986) تعهد سازمانی را به معنی هدایت و پیوستگی عاطفی با اهداف یک سازمان به خاطر خود سازمان و دوری از ارزش های آن تعریف کرده اند. (وسیله ای برای دستیابی به اهداف دیگر)(رنجبریان،1375)

از نظر رابینز (1374): تعهد سازمانی حالتی است که فرد سازمان را معرف خود می داند و آرزوی باقی ماندن در سازمان را دارد.

 

اسلاید 5 :

اتزیونی: 1- تعهد اخلاقی 2- تعهد حسابگرانه یا عقلانی 3- تعهد انتقال پذیر

آلن ومایر : 1- تعهد عاطفی 2- تعهد مستمر 3- تعهد هنجاری

پارسونز:1- تعهد رابطه ای(وفاداری به همکاران) 2- تعهد سازمانی (وفاداری به سازمان) 3- تعهد حرفه ای (وفاداری به حرفه) 4- تعهد کاری (وفاداری به جامعه)

اسلاید 6 :

تعهد اخلاقی : تعهد اخلاقی یا وجدانی بیانگر نوعی نگرش شدید و مثبت به سازمان است که مبتنی بر درونی شدن اهداف، ارزشها و هنجارها و مبتنی بر تعیین هویت با اختیار سازمانی می باشد. از این رو کارکنان به فعالیت های سازمانی متعهد می شوند زیرا احساس می کنند که سازمان اهداف اجتماعی مفیدی را دنبال می کند.

 

اسلاید 7 :

تعهد حسابگرانه یا عقلانی : این بعد از تعهد سازمانی بیانگر رابطه احساسی ضعیف کارکنان با سازمان است. و مبتنی بر رابطه تبادلی است که بین اعضاو سازمان برقرار می گردد. بر اساس این تعریف از تعهد سازمانی کارکنان به خاطر رابطه تبادلی سودمند میان نقش هایی که در سازمان ایفا می کنند و پاداش هایی که به خاطر خدمت خود دریافت می کنندبه سازمان متعهد می شوند. این دیدگاه از تعهد سازمانی با نظریه-نقش های "مارچ و سایمون" هم خوانی دارد. بر اساس این نظریه کارکنان تعادل نقش ها و انگیزه های خودشان و یا پاداش های ارائه شده از سوی سازمان را مد نظر قرار می دهند.

 

اسلاید 8 :

تعهد انتقال پذیر : اتزیونی این شکل از تعهد را نوعی گرایش یا نگرش منفی نسبت به سازمان معرفی می کند و در موقعیت هایی که رفتار فرد به شدت محدود شده است نمود پیدا می کند. وی به هم بندهای زندانی اشاره می کند که زندانیان هم بند در زندان متعهد می شوند. که این تعهد آنها حاصل عمل جمعی است نه انتخاب شخصی خوشان. (مودی، پورتر و استیرز؛1982)

 

اسلاید 9 :

 

تعهد عاطفی‌: بعد عاطفی  به دلبستگی عاطفی کارکنان و تعیین هویت شدن و  مشارکت در سازمان اشاره می کند.و بیشتر تحقیقات انجام شده در بخش تعهد سازمانی روی تعهد عاطفی متمرکز هستند. (Yiing,2009:p56-57)مایر و دیگران (1990) معتقدند که تعهد عاطفی می تواند تجارب مثبت و برخورد های درون سازمان را توسعه دهد، تجاربی که با کارمندانی که سازمان رفتار آنها را پشتیبانی می کند ارتباط برقرار می کند.علاوه بر این کارمندان می توانند مفهومی از توانایی شخصی و خود ارزشی را توسعه دهند .مولر(1992) معتقد است تعهد عاطفی با احساس تعلق ،دلبستگی و  وفاداری کارمندان به سازمان مرتبط است. ( Michae ,2009,p269-270 )

 

اسلاید 10 :

تعهد مستمر: تعهد مستمر مربوط به تمایل به باقی ماندن در سازمان به خاطر هزینه های ترک سازمان یا پاداشهای ناشی از ماندن در سازمان می شود.تعهد

مستمر درک هزینه را توسعه می دهد (سود در مقابل ضرر)،و مستلزم آن است که کارکنان از این سودها و ضررها آگاه باشند ،بنابراین کارکنان متفاوت که با شرایط یکسان روبرو می شوند ممکن است سطوح مختلف تعهد مستمر را تجربه کنند. ( Michae ,2009,p268-270 )

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید