بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حفاظت از سلامت (از 1300 تا 1830 ميلادي)- كنترل دم مسموم(از 1840 تا 1870 ميلادي)- كنترل سرايت (از 1880 تا 1930 ميلادي)- طب پيشگيري (از 1940 تا 1960 ميلادي)

مراقبت بهداشتي اوليه (از 1970 تا 1980 ميلادی)

ارتقاي سلامت (از 1980 تا كنون)

ارتقاي سلامت فرايند قادرسازي مردم براي افزايش      کنترل شان بر سلامت و بهبود سلامت است. تمرکز ارتقاي سلامت بر روي دستيابي عادلانه به سلامت است.

 منشور اوتاوا-1986

اسلاید 2 :

سلامت تابع عوامل فردي،فرآيندهاي بين فردی،عوامل ساختاری،عوامل اجتماعي و سياست‌های همگانياست.

چهار عامل از پنج  عامل مذکور، خارج از حیطه فردی و درمحيط است که نشان دهندة برتری مداخلات اجتماعی نسبت به مداخلات فردي است.

تدوین قوانین جامعی برای  بهبود شاخص‌های اجتماعی سلامت،با هدف اصلاح شرایط اجتماعی و ایجاد بستر لازم برای اتخاذ شیوه زندگی فردی و جمعی سالم توسط مردم، ضروري است. 

اسلاید 3 :

وضعيت سلامت هر فرد هم ارز با مجموعه شرايطي است كه به او اين توانايي را مي دهد تا از فرصتهاي واقعي خود استفاده كرده و از پتانسيل بيولوژيكي خود بهره  برد.

شرايط اصلي سلامت داراي بيشترين اهميتبراي تمام مردم است.

شرايط فرعي سلامت بستگي به توانايي هاي فردي و وضعيت موجود افراد دارد.براي مثال شرايط سلامت یک زن باردار با يك فرد معتاد يا يك فوتباليست ملي متفاوت است.

اسلاید 4 :

qنيازهاي ابتدايي به غذا، آب، سرپناه و مسكن؛  

qدستيابي عادلانه به اطلاعاتممكن و قابل حصول در مورد تمامي عوامل تأثيرگذار بر زندگی؛

qسواد سلامتبه معناي برخورداري از مهارت، توانايي و اعتماد به نفس براي جذب و درك و استفاده از اطلاعات بهداشتي؛  

qوابستگي يا تفهيم اين مطلب به مردم كه هيچ گاه يك فرد        نمي تواند از محيط اطراف خود و سایر مردم، به طور كامل خود را جدا سازد و در قبال جامعه ای كه در آن زندگيمي كند داراي حق و نیز وظيفه است؛ و

qقدرت و اميد. 

 

اسلاید 5 :

به جاي تنها دويدن به دنبال بيماري، براي ارتقاي واقعي سلامتمردم تلاش كنيم و به جاي تنها افزودن سال به زندگي براي افزودن زندگي به سال مبارزه كنيم؟

اسلاید 6 :

qساختار قدرت،درتمامي سطوح بر زندگي مردم اثر دارد. ارتقاي سلامت  نيازمند تعريف شفاف ارتباط بين سلامت، سياست و قدرت است.

qتحلیل تأثير قدرت برتوانمندسازي مردم و افزایش ظرفيت جامعه  برای ارتقای سلامت نیازمند تحلیل تاثیر قدرت بر مشارکت مردمی است.

qارتقای سلامت، علاوه بر توانمندسازي مردم برای كنترل قدرتمندانه زندگي خود، نیازمند تلاش برای تقویت مردم سالاري است.

qقدرت تساوي خواه، دستيابي به توافق نظر مشترك بين دولت و ملت  در زمينه موضوعاتي هم چون آب سالم، مسكن، غذا و ساير عوامل مؤثر بر زندگي  مردم را تسهيل مي كند.

 

اسلاید 7 :

سلامت را سرنوشت همه مردم بدانيم و نه  بيماري  را و به عنوان بخش سلامت براي نوشتن چنين سرنوشتي، تلاش كنيم و نه تنها براي درمان بيماران؟

 

اسلاید 8 :

شيوه زندگي راهي است براي زندگي بر اساس الگوهاي قابل تشخیص رفتار كه در واکنش متقابل ويژگي هاي فردي، تعاملات اجتماعي و شرايط اقتصادي اجتماعي و محيطي زندگي افراد انتخاب مي شود.

شيوه زندگي سالمباید در برگیرنده رفتار مردمدرسه بعد فردی، اجتماعي و رابطه بين فرد و جامعه باشدچراکه زندگي سالم مردم نیازمند تامين تعادلی منطقي وخردمندانه میان سلامت شخص، سلامت وتندرستي ديگران و سلامت جامعه است.

تامین،حفظ وارتقای سلامت مردم، سازمان ها و جوامع نیازمند خلق و پرورش احساس وابستگي متقابل مردم به یکدیگر و به جامعه‌ای است که در آن زندگی می کنند.جامعه‌ باید کانونی باشد برای وابستگي متقابل مردم به یکدیگرو به ارزش‌ها و تمدنی که به آن تعلق دارند،جايي كه احساس كنند که بخشي ازيك جامعه توسعه‌دهندهسلامت وجزیی از اجزای حیات و رشد آن جامعه هستند.

 

 

 

اسلاید 9 :

نداشتن دردي به جز رنج بيماريرا وظيفه خود بدانيم اما هنرمان را كاهش رنج بيماريوكاهش شمار مردمي بدانيم كه دچار بيماري          مي شوند؟

 

 

اسلاید 10 :

به جاي جدال ناتمام براي آن كه چه كسي هزينه هاي بيماري را بپردازد(دولت يا مردم)، براي تامين منابع لازم به منظور توانمندسازي مردم براي سالم بودن، سالم ماندن و ارتقاي سلامت بجنگيم؟

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید