بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :


 
مقدمه :

lتهیه نانوکامپیوزیت‌های منیزیم با دو روش اسياب کردن مکانیکی و استفاده  از امواج التراسونیک با شدت بالا مورد مطالعه قرار گرفته است. در روش اول از پودرهای فلزی آلومینیوم، منیزم و  تیتانیم استفاده  شده است که با تشکیل TiH2  توسط پلی اتیلن گلیکول نانو کامپیوزیتی با بازده استحکامی بالا و قابلیت کشیدگی مطلوب به دست می‌آید.  در روش دوم تقویت‌کنندگی نانو ذرات SiC برای کامپیوزیت های منیزیم  AZ910  و میزان پخش آن مورد بررسی قرار گرفته است.

اسلاید 2 :

  1. l. نانو کامپیوزیت‌های حاوی SiC دارای توزیع یکنواخت تروپخش بهتر ذرات هستند و از میزان سختی بیشتری برخوردارند. در این روش میزان جاذبه بین SiC و بست کامپیوزیت و همچنین بر همکنش امواج اولتراسونیگ با نانو ذرات مورد مطالعه قرار گرفته است.

lکامپیوزیت های با بستر فلزی کم وزن و سبک بوده و به علت قدرت استحکام و سختی بالا کاربردهای وسعی در صنایع خودرو و هوا فضا پیدا کرده است . لیکن این کاربردها به لحاظ کم بودن قابلیت کشیده شدن در این کامپیوزیت ها محدود شده است

اسلاید 3 :

lتبدیل کامپیوزیت به نانو کامپیوزیت سبب افزایش بازده استحکامی و رفع محدودیت مذکور می‌شود. از میان راه‌های متعددی که برای ساخت نانو کامپیوزیت پیشنهاد شده است دو روش اسياب کردن مکانیکی و استفاده  از روش امواج اولتراسونیک در اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

lروش آسیاب کردن مکانیکی اقتصادی‌تر است و روش امواج التراسونیک خواص بهتری را تامین می‌کند. نانو کامپیوزیت‌های به دست آمده از روش‌های مذکور  دارای خواص بهینه‌ای نظیر دانسیته کم، قدرت استحکام بالا ، مقاومت خزشی عالی، ظرفیت میرایی بالا و پایداری ابعاد خوبی هستند

اسلاید 4 :

  1. l. همچنین با کاهش آلودگی و زیست سازگاری نسبی خود سبب کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه می شوند.

lدر این مقاله به بررسی کامپیوزیت‌های Ti , A%  Mg5wt , AZ910  می‌پردازیم

اسلاید 5 :

1- روش اسیاب مکانیکی

lدر روش آسیاب کردن مکانیکی از پودرهای فلزی نظیر آلومینیوم، تیتانیم و با سایر پودرهای سرامیکی مانند TiC , SiC استفاده  می‌کنند. این پودرهای فلزی بایستی دارای درصد خلوص بالا و به میزان بیشتر از %5/ 98 برای منیزیم % 99/5 برای آلومینیوم . % 98 باشند. پس از اختلاط این پودرهای در یک مخلوط کن  7 شکل با سرعت rpm 45  و به مدت 2 ساعت، آنها را از مرحله آسیاب کردن می‌‌گذرانند. آسیاب توسط دستگاه توپی فریتش با rpm 250  انجام می‌گیرد. پلی اتیلن گلیکول ( به عنوان یک عامل کنترل کننده‌ی فرایند به مخلوط پودری اضافه می‌شود.

اسلاید 6 :

lاین عامل نظیر عوامل دیگر که به عنوان کنترل‌ کننده‌ی فرایند استفاده  می‌شود  ناپایدار بوده و با تخریب خود سبب تولید TiH2  تولید می‌شود. از طرف دیگر  فرایند تشکیل TiH2 منفی بوده و به راحتی پیش می‌رود.

lمخلوط پودرها را با گاز نیتروژن با هیدروژن به منظور تولید نیترید یا هیدرید  به عنوان فاز دوم مخلوط کرده و تحت فشار به صورت سرد قرار می‌دهند.  سپس در450درجه سانتیگراد به مدت 2 ساعت در یک کوره‌ی تخلیه قرار گرفته و پس از آن در 450درجه سانتیگراد و با کمک گرافیک به عنوان روان‌کننده آنرا قالب گیری می‌کنند.

اسلاید 7 :

این عامل نظیر عوامل دیگر که به عنوان کنترل‌ کننده‌ی فرایند استفاده  می‌شود  ناپایدار بوده و با تخریب خود سبب تولید TiH2  تولید می‌شود. از طرف دیگر  فرایند تشکیل TiH2 منفی بوده و به راحتی پیش می‌رود. مخلوط پودرها را با گاز نیتروژن با هیدروژن به منظور تولید نیترید یا هیدرید  به عنوان فاز دوم مخلوط کرده و تحت فشار به صورت سرد قرار می‌دهند.  سپس در C0450 به مدت 2 ساعت در یک کوره‌ی تخلیه قرار گرفته و پس از آن در C0400 و با کمک گرافیک به عنوان روان‌کننده آنرا قالب گیری می‌کنند. میکروسکوپ الکترونیکی انتقال به بررسی تعین فاز و ارزیابی اندازه ذرات می‌پردازیم.

اسلاید 8 :

2) روش اولتراسونیک

lدر این روش از یک الیاژ منیزیم به نام AZ 91D  همچنین عنوان بستر کامپیوزیت استفاده  می‌شود که اگر شامل 5 درصد وزنی SiC باشد به صورت AZ91D / 55iC  درمی‌آید.  همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است توسط نفوذ امواج اولتراسونیک با شدت بالا به عمق آلیاژ عمل ذوب انجام می‌گیرد که در یک بوته گرافیتی رخ می‌دهد.  در جدول 1 نیز ترکیب شیمیایی AZ 91D آمده است. برای تهیه AZ91D / 55iC   نیز از SiC به عنوان یک تقویت‌کننده استفاده  می‌شود که ترکیب شیمیایی آن درجدول 3 آمده است. مذاب منیزیم به دست آمده را با مخلوط گازهای

اسلاید 9 :

lCo2/ SF6  حفاظت کرده و سپس نانو ذرات SiC را به بوته و از سطح مذاب در دمای کنترل شده‌ی C0620 اضافه می‌کنیم . و خود نانو ذرات SiCدر مذاب ویسکوزیته آن بیشتر شده و با اعمال دمایی تا C0700 میزان جاری شدن رضایت بخشی به دست می‌آید.

lسپس نمونه‌ها با محلول اسسید نیتریک در اتانول برای 5 ثانیه در دمای اتاق سیاه قلم کرده و گاهی برای هدایت حرارتی و قابلیت هدایت بهتر آنها را با Au مخلوط می‌کند.

اسلاید 10 :

lدر این روش نیز برای تعیین ریز ساختار کامپیوزیت AZ91D / 55iC  و تعیین فاز آن از XRD و برای بررسی میزان پخش نانو ذرات از SEM و جاذبه بین ذرات SiC و بستر منیزیم از XPS استفاده  می کنیم.

lبحث و نتایج

l1-روش آسیاب مکانیکی به طور کلی در این روش از طریق واکنش‌های TiH2 و در دو مرحله آلیاژسازی و گرم کرددن انجام می‌شود. در مرحله اول با تخریب بخشی از مولکول پلی اتیلن گلیکول واکنش زیر رخ می‌دهد.                     که اگر n=1  فرض شود 3Ti + H(OCH 2CH2)  n Oh ( 1+2 n ) TiH2 + ( 1+n) CO +(n+1) C

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید