بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

نظری اجمالی بر گزیده ای از تئوریهای رشد و توسعه اقتصادی

اسلاید 2 :

تئوری مرحله ای روستو

نظریه مرحله ای دیگری توسط والت روستو مورخ اقتصادی مشهور در دهه 1960 ارائه گردید.

این تئوری دارای پنج مرحله است که به ترتیب عبارتند از:

1- اجتماع سنتی

2- آغاز تحول (آمادگی)

3- خیز

4- حرکت به طرف تکامل (بلوغ)

5- مصرف انبوه 

اسلاید 3 :

بر اساس مشخصه های ذکر شده دو مورد مراحل مختلف پنج گانه روستو، رشد اقتصادی در ابتدا بسیار کند است. کم کم سرعت رشد زیاد می شود و سپس بعد از مرحله رشد شتابان که همان مرحله خیز اقتصادی است، دوباره سرعت رشد کاهش می یابد.

بنابراین در این مراحل پنج گانه، رشد اقتصادی مسیری به شکل تقریبی S را طی می کند. رشد انسان هم تقریباً مسیری شبیه S را طی می کند و شامل مرحله طفولیت، مرحله کودکی، مرحله بلوغ، مرحله جوانی و مرحله کهولت است.

اسلاید 4 :

آیا سرعت رشد حتماً در نقطه حداکثر  S متوقف می شود؟

پاسخ این سوال منفی است.

زیرا در هر نقطه روی این مسیر این امکان وجود دارد که پیشرفتهای عمده تکنولوژیکی موجب پیدایش مسیر جدیدی شود. انقلابات تکنولوژیکی اخیر مؤید این نظر است.

اسلاید 5 :

با وجودی که روستو از جریانات تاریخی به مثابه پشتوانه ای برای مراحل پنج گانه اش استفاده می کند، اما به این مهم تأکید دارد که سیر جریان توسعه اقتصادی ارائه شده توسط وی فقط نظر شخصی اوست و به معنای مطلق صحیح نیست. اما به هر حال نظرات روستو دست مایه ای از فلسفه تأثیر عوامل اقتصادی است.

فلسفه تأثیر عوامل اقتصادی اندیشه ای است که تحولات اجتماعی را زائیده نیروهای اقتصادی می داند.

اسلاید 6 :

تاریخ شروع و ختم مرحله خیز اقتصادی
(یکی از مهمترین مراحل حرکت یک اقتصاد)

اسلاید 7 :

نقاط قوت و ضعف نظریه روستو:

نکته مثبت درباره نظریه روستو این است که وی معتقد است که گذر از مراحل پنج گانه ارتباطی با نظام اقتصادی جوامع مختلف ندارد. به همین دلیل وی پیش بینی می کند که شوروی نیز مانند ایالات متحده آمریکا به مرحله مصرف انبوه خواهد رسید.

تجربه کشورهای در حال توسعه نشان می دهد که به علت وجود عوامل متعدد در جهان واقعی، مخصوصاً انقلابات، بحرانها، پیشرفتهای اقتصادی-اجتماعی- سیاسی و تکنولوژیکی در واقع مراحل توسعه روستو یک ساده نگری به مسأله است.

اسلاید 8 :

تجربه تاریخی نشان می دهد که بعضی از جوامع خیز اقتصادی خود را مدتها قبل شروع کرده اند در دهه های متوالی در آن مرحله باقی مانده اند بدون آنکه به مرحله بعدی صعود کنند. حتی بعضی از مواقع به مرحله قبلی نیز رجعت کرده اند.

آلوین تافلر جامعه شناس معاصر و معروف آمریکایی در اواخر دهه 1970 میلادی با انتشار کتاب موج سوم استدلال نمود که تا کنون سه موج عظیم جامعه بشری را در نوردیده است.

موج اول انقلاب نئولتیک و اختراع کشاورزی، موج دوم انقلاب صنعتی و موج سوم انقلاب انفورماتیک که در دهه 1960 اتفاق افتاد. وی و دیگر دانشمندان اخیراً در خصوص شکل گرفتن موج چهارم که آنرا عصر مجازی می نامند بحث می کنند.

اسلاید 9 :

تئوری دور تسلسل توسعه نیافتگی:

یکی از معروفترین نظریه های بدبینانه ای که چند دهه قبل مطرح شد و امروزه نیز ممکن است طرفدارانی داشته باشد، نظریه معروف دور تسلسل است. این نظریه به تئوری دایره فقر یا دایره خبیثه نیز شهرت دارد.

طبق این نظریه علل اولیه یا اصلی توسعه نیافتگی چنان به یکدیگر مربوط هستند که امکان تمایز علت از معلول وجود ندارد و مجموعه این عوامل توأماً دایره فقر نامیده می شوند.

اسلاید 10 :

 راگنار نوركس یکی از طراحان اولیه این نظريه است. نوركس مشكل كشورهاي در حال گذر را  وجود دورهاي باطل فقر مي داند و مي گويد:  سطح  درآمد هاي پايين در ممالك عقب مانده، بازتاب  بازدهی يا قدرت توليد در سطح پايين است. اما اين نيز خود ناشي از كمبود سرمايه مي باشد و كمبود سرمايه نيز به  نوبه خود معلول محدود بودن ظرفيت پس انداز جامعه است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید