بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

شهرهای پایدار شهرهایی هستندکه برای حفظ سلامتی در دراز مدت اقداماتی انجام داده اند. این شهرها چشم اندازی دارند که توسط تمام بخش های جامعه پذیرفته شده می باشد.این شهرها منابع را به شکل صحیح و به اندازه مصرف می کنند. برای رسیدن به پایداری توجه به نقش مردم و شهروندان و آموزش آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

بنا بر تعریف پیتر هال:”توسعه پایدار شهری، شکلی از توسعه امروزی است که توان توسعه مداوم شهرها و جوامع شهری نسل های آینده را تضمین می کند.”

از نظر کالبدی توسعه پایدار شهری یعنی تغییراتی که در کاربری زمین و تراکم و حمل و نقل و اوقات فراغت به عمل می آید تا در طول زمان، شهر را از نظر زیست محیطی قابل سکونت و از نظر اقتصادی بادوام و از نظر اجتماعی همبسته نگه دارد.

نقطه مرکزی و کانون این سیستم ها و پایداریشان جمعیت انسانی است، به دلیل اینکه سلطه انسانها و فعالیتهایشان است که به طور قابل ملاحظه ای محیط جهانی را متاثر ساخته است.

الگوی شهری پایدار می تواند در شکل های مختلف و بیشماری بسته به تاریخ منطقه، فرهنگ، پایه اقتصادی، اقلیم و محیط و سیاست ها نمود پیدا کند.

اسلاید 2 :

عوامل اثر گذار بر توسعه پایدار شهری

  • موضوعات متعامل
  • پذیرش محلی
  • عدالت اجتماعی
  • مناطق متراکم
  • گوناگونی شهرهای دارای نقاط پرتراکم
  • حد و مرز افزایش تراکم

اسلاید 3 :

توسعه پایدار شهری بر مبنای 3 مولفه اصلی:زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی تعریف می گردد.

 از آنجایی که پایداری 3 مولفه اصلی فوق به عنوان اهداف اصلی نیز تعریف گردیده است، لذا جهت نیل به این اهداف کلی، سیاستهای اجرایی مورد نظر عبارتند از:

  • برنامه ریزی فعالیتهای توسعه ای
  • تعیین عدالت بین نسلی و درون نسلی
  • تعیین تراکم مناسب شهری
  • تلفیق و هماهنگی پذیرش توسعه پایدار بین مقامات محلی (شهرداری ها) و مردم (منتفع شوندگان)
  • هماهنگی بین سطوح توسعه پایدار در شهر، منطقه، سطح ملی و جهانی
  • تعیین نقش سیستم های حمل و نقل شهری در توسعه پایدار

اسلاید 4 :

سیستم حمل و نقل به دو دسته تقسیم می شود:

سیستم حمل و نقل خصوصی که شامل خودروی شخصی و دوچرخه می باشد

و سیستم حمل و نقل عمومی که شامل مترو، اتوبوس، تاکسی و ... می باشد.

اسلاید 5 :

در بحث حمل و نقل خصوصی، استفاده از خودروی شخصی یکی از عوامل تاثیر گذار بر ناپایدار بودن شهرها می باشد و استفاده از دوچرخه یکی از عوامل پایدار نمودن شهرها می باشد.

به عنوان نمونه موردی شهرهایی که از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، شهر بناب در آذربایجان غربی بررسی شد که در این شهر همکاری مسوولان در زمینه آموزش شهروندان و ایجاد پارکینگ و مسیرهای استفاده از دوچرخه به عنوان عامل مهم استفاده از دوچرخه عنوان شد.

اسلاید 6 :

حمل و نقل پایدار شهري در واقع حرکت روان وسایل نقلیه مردم و کالاهاست که مستلزم آسایش مردم و پایداري محیط با مطلوبترین هزینه و تلاش است .یک شهر مدرن باید داراي یک سیستم حمل و نقل کارآمد و گسترده براي ایجاد ارتباطات ,دسترسی و ارتباط مابین  مناطق مختلف آن باشد0

اسلاید 7 :

بهبود سیستم های حمل و نقل عمومی تأثیر مستقیمی بر توسعه پایدار شهری داشته و موجب افزایش بهره وری در الگوی استفاده از زمین میگردد.

 

راههای مختلف تحقق اهداف توسعه پایدار شهری در نتیجه اجرای برنامه استراتژیک حمل و نقل همگانی:

  • مقرون به صرفه بودن:

حمل و نقل همگانی شهری، از بعد کلان، مقرون بصرفه ترین و اقتصادی ترین روش برای کاهش مشکلات ترافیک در شهرهای بزرگ میباشد.

  • منافع مصرف کنندگان:

بهبود شیوه های حمل ونقل همگانی و الگوی استفاده از زمین، باعث افزایش رفاه مصرف کنندگان و قدرت خرید و قدرت انتخاب آنها شده و تأمین منافع شهروندانی که از نظر اقتصادی، اجتماعی و یا فیزیکی ناتوان هستند، مصداق افزایش سطح عدالت اجتماعی میباشد.

اسلاید 8 :

  • افزایش بهره وری در الگوی استفاده از زمین:

سیستم های حمل و نقل عمومی در مقایسه با اتومبیل و وسایط نقلیه شخصی زمین کمتری را برای احداث خیابان و بزرگراه و پارکینگ طلب میکند. استفاده از حمل و نقل عمومی، بخصوص سیستم های ریلی، شیوه مناسبی برای رسیدن به اهداف توسعه ای شهری حمل و نقل محور (TOD) میباشند.

  • توسعه اقتصادی:

حمل و نقل همگانی از راههای مختلف بر توسعه اقتصادی تأثیرگذار است. هزینه های ترافیکی را کاهش می دهد، الگوی استفاده از زمین را بهبود بخشیده و باعث افزایش بهره وری اقتصادی میگردد. کاهش هزینه های مربوط به وسایط نقلیه و سوخت مصرف کنندگان باعث جهت گیری این مبالغ صرفه جویی شده به سوی حوزه های دیگر اقتصادی و اشتغال زایی بیشتر در زمینه های مولد میشود. بعنوان مثال این سرمایه ها می تواند جذب صنایع غیر مضر محیط زیست نظیر توریسم، آموزش، تولید نرم افزار، خدمات بهداشتی و ... شده و در یک پروسه درازمدت موجب تحقق بیشتر اهداف توسعه پایدار در جامعه می شوند.

اسلاید 9 :

ارکان حمل و نقل شهری پایدار

 

  • رکن اقتصادي ومالی :

شامل مناسب بودن ساختار سازمانی، اقدامات و سرمایه گذاری  براي زیرساخت های  حمل و نقل می باشد.

  • رکن زیست محیطی و اکولوژیکی:

شامل بررسی چگونگی سرمایه گذاري براي حمل و نقل و انتخاب اشکال مختلف حمل و نقل که بر روي کاهش مصرف انرژي و انتشار آلایند هاه اثر می گذارد ،می باشد.

  • رکن اجتماعی:

بر کافی بودن دسترسی به خدمات حمل و نقل براي همۀ اقشار جامعه تأکید دارد.

اسلاید 10 :

چالش های بخش حمل ونقل در کشور های درحال توسعه

 

در کشور های در حال توسعه رشد سریع در فعالیعت های حمل ونقل که عمدتا بر پایه وسایل حمل ونقل موتوری شخصی است،هزینه های اقتصادی ،اجتماعی وزیست محیطی  زیادی را متحمل می شود حمل ونقل در حال حاضر بیش از نیمی از  سوخت فسیلی مایع جهان را مصرف ونزدیک به یک چهارم گازهای گلخانه ای موجود در جو(دی اکسید کربن)را تولید می کند.

در صورت ادامه روند موجود،پیش بینی می شود انتشار گاز های گل خانه ای مربوط به بخش حمل ونقلبه 57%بین سال های 2005  و2030 برسدکه عمدتا در نتیجه موتوریزه شدن سریع کشور های در حال توسعه است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید