بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

 

اسلاید 1 :

حضرت روح الله (ره):

قیام کنید برای خدا، نهضت کنید برای خدا، اگر چنان چه نهضت، نهضت الهی باشد، این پیروزی در آن هست، چه به حسب ظاهر ما شکست بخوریم، باز پیروزیم و اگر شکست نخوریم هم پیروزیم، برای این که برای خدا کارکرده ایم.

صحیفه نور، ج 5،  ص 61

حضرت آقا (حفظه الله):      همه ما بايد به خداي متعال توکل کنيم و از او کمک بخواهيم و به هدايت او اميدوار باشيم و وارد ميدان کار شويم. هيچ کس نبايد به خود اجازه دهد که از نيرو و توانش چيزي کم بگذارد. همه‏ي تلاش و نيرو را بايد گذاشت.

اسلاید 2 :

امام صادق ( علیه السلام ) :

من اعطی ثلاثاً لم یمنع ثلاثاً : من اُعطی  الدعاء اُعطی الاجابه و من اُعطی الشکر اُعطی الزیاده و من اُعطی التوکل اُعطی الکفایه.                                                          [ اصول کافی ، ج2 ، ص565]

اگر به کسی سه چیز عطا شد از سه چیز دیگر ممنوع نمی شود : کسی که توفیق دعا یافت ، اجابت دعا را دریافت می کند و جواب مثبت به او داده می شود ، کسی که توفیق شکرگذاری بهره ی او شد ، زیادی نعمت و افزونی کمال وجودی  نصیب او می گردد و کسی که توکل بر خدا به او داده شد ، کفایت امور به او عطا می شود .

اصل قوه القلب التوکل علی الله .                            [ غررالحکم ، ص 197 ]

اصل قدرت روحی توکل بر خدا است .

اسلاید 3 :

امام رضا ( علیه السلام ) :

... لا تخاف مع الله ...

توکل آن است که با اتکای بر خدا از هیچ کس نترسی.

خداوند متعال فرد متوکل را با امداد غیبی ” ... من حیث لا یحتسب ...“ از آنجا که به گمانش نمی رسد ، کمک می کند و این امداد مافوق اسباب مادی و طبیعی است.

اسلاید 4 :

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿توبه : 51﴾

بگو هیچ حادثه ای برای ما رخ نمی دهد مگر آنچه خداوند برای ما نوشته است، او مولی (سرپرست) ما است و تنها به خدا توکل می کنند.

فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴿توبه : 130﴾

اگر آنها روی از حق بگردانند (نگران مباش) بگو خداوند مرا کفایت می کند، هیچ معبودی جز او نیست بر اوتوکل کردم و او پروردگار عرش بزرگ است.

اسلاید 5 :

وَمَنَْتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا ﴿طلاق : 3﴾

و هر کس (در هر امری) بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که امرش (بر همه ی عالم) نافذ و رواست و بر همه چیز اندازه ای مقرر داشته است.

اسلاید 6 :

از پیامبراعظم (صلی الله علیه و آله) نقل شده :

لوانکم تتوکلون علی الله حق توکله لرزقکم کما یرزق الطیر تغدواخماصا و تروح بطانا.  [بحارالانوار /جلد 68 / صفحه 151]

اگر شما به معنای صحیح و کامل به خدا توکل کنید، خدا روزی شما را می رساند چنانکه پرنده ای صبح با شکم خالی برمی خیزد ولی شب با شکم سیر برمی گردد.

امام علی( علیه السلام ) :

در تمام کارها خودت را به خدا بسپار که در این صورت خود را به پناهگاهی مطمئن و نیرومند سپرده ای .  [ نهج البلاغه ، نامه 31]

اسلاید 7 :

از امیرالمومنین علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود :

الایمان له ارکان اربعه ؛ التوکل علی الله و تفویض الا مر الی الله و الرضابقضاء الله و التسلیم لاامرالله عزوجل.

 [اصول کافی ، ج2 ،ص47 ،خصائل المومن...]

ایمان دارای چهار رکن است؛ توکل بر خدا، واگذارنمودن امور به خدا، راضی بودن به قضای الهی و تسلیم فرامین الهی.

اسلاید 8 :

درجات و مراتب توکل بر سه دسته اند:

نخست این که اعتماد و اطمینان انسان نسبت به خداوند مانند کسی باشد که وکیل لایق و دلسوزی دارد و این ضعیف ترین درجات توکل است.

دوم این که حال او در وابستگی به لطف پروردگار مانند حال کودک نسبت به مادر باشد. او در ابتدای طفولیت فقط مادر را می شناسد و به دیگری اعتماد ندارد.

سوم، از این ها هم بالاتر است که در آن انسان در برابر هیچ گونه اراده ای از خود نداشته باشد، هرچه پروردگار بخواهد مطلوب اوست و هرچه او نخواهد مورد بی اعتنایی اوست.

اسلاید 9 :

خداوند در مذمت کسانی که چشم به غیر او دارند می فرمایند :

 وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّماوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لاَ يَفْقَهُونَ ﴿منافقون: 7

 خزاين آسمانها و زمين از آن خداست، ولي منافقان نميفهمند.

و نیز می فرمایند:

ان الذینتدعون من دون الله عباد امثالکم .﴿اعراف:194

به درستی آنچنان که کسانی را می خوانید غیر از خدا، جماعتی هستند مانند شما عاجز و بی دست و پا.

حضرت رسول اکرم (صل الله علیه و آله) فرمودند :

هرکه طلب عزت کند به واسطه بندگان، خدا او را ذلیل می سازد.

منقول است که "در تورات نوشته اند: ملعون است هر که اعتماد او به انسانی مثل خودش باشد."

اسلاید 10 :

  برخی گمان می کنند جایی که اسباب و عوامل کار فراهم است نیازی به توکل نیست و تنها در جایی که اسباب فراهم نیست باید بر خدا توکل نمود.

  این نظریه درواقع جداسازی استفاده از عوامل و اسباب توکل برخداست، برای نیل به اهداف . هرگاه رسیدن به هدف مشکل باشد نیازی به توکل نیست و هرگاه ممکن نباشد اسباب رها شود و فقط باید توکل کرد.

 

               توکل و توسل در تمام فعل های آدمی حضور و ظهور دارند ، همان گونه که گلاب در برگ گل مفروش است .

 انسان حتی در تهیه ی اسباب و ابزار و استفاده ازآن ها باید اهل توکل باشد که خداوند " سبب ساز " است و ممکن است بر اثر علل خاصی همان خدای سبب ساز ، " سبب سوز " هم شود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید