بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

همه می‌دانند که یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی در کشور ما بحث اعتیاد است؛ روزانه اظهارنظرها و تحلیل‌های زیادی پیرامون این معضل خانمانسوز انجام می‌گیرد و تغییر الگوی مصرف موادمخدر، کاهش سن اعتیاد، اعتیاد زنان و کودکان و... موضوعاتی است که روزانه رسانه‌ها به آن می‌پردازند. معمولا در اظهارنظرهایی که انجام می‌شود اعتیاد در کنار بزهکاری قرار می‌گیرد چرا که آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند موادمخدر به صورت‌های مختلف می‌تواند به بزهکاری دامن بزند. در کنار اخباری که پیرامون اعتیاد و موادمخدر منتشرمی شود اعلام شد بیشترین جرم زنان زندانی درمشهد موادمخدر است. به نظر می‌رسد در کل کشور نیز زنان زندانی مواد مخدر بیشتر از سایر گروه‌ها باشند.

اسلاید 2 :

›درحالی که زنان تعداد ناچیزی از زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند آمار جرائم مرتبط با قاچاق موادمخدردر میان آنها از مردان بیشتر است. زندانیان زن تنها حدود 6 درصد از جمعیت زندانی‌‌ها را تشکیل می‌دهند. بر اساس یک تحقیق فردی، احتمال ارتکاب جرم و جنایت از سوی زنان در مقایسه با مردان کمتر است (11% در مقایسه با 26%). زنانی که دستگیر شده و درگیر مشکلات مربوط به موادمخدر بوده‌اند، با احتمال بیشتری نسبت به مردان این مواد را استعمال و برای تهیه آنها هزینه کرده‌اند، مصرف مواد خطرناک‌تر را گزارش کرده و به احتمال بیشتری نیز به مراکز توانبخشی مراجعه کرده‌اند.

›

اسلاید 3 :

اعمال منافی اخلاق

›جرم‌هایی که زنان را در ایران به زندان می‌اندازد با مردان فرق دارد؛ مردانی که به هر جرمی به زندان افتاده باشند، «اعمال منافی عفت و اخلاق» جایی در میان عنوان جرم‌هایشان ندارد، اما داستان برای زنان زندانی فرق می‌کند؛ این را می‌شود از آمارهای رسمی سازمان زندان‌ها فهمید؛ آماری که می‌گوید رتبه اول در جرم‌های ارتکابی زنان و مردان زندانی یکی است: موادمخدر، ولی وقتی نوبت به رتبه دوم می‌رسد، داستان فرق می‌کند. سال گذشته رئیس سازمان زندان‌ها از کاهش یک‌درصدی آمار زندانیان زن مربوط به جرایم موادمخدر نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته بود زنان تنها پنج درصد از کل زندانیان کشوررا تشکیل می‌دهند. فارس نوشت؛ او گفته است: جرم اول در زنان مانند مردان جرم موادمخدر است و جرم دوم اعمال منافی عفت و جرم سوم سرقت است درحالی که در مردان سرقت جرم دوم است و درمجموع آمار زندانیان زن که به جرم موادمخدر در زندان‌ها به‌سر می‌برند نسبت به سال گذشته یک‌درصد کاهش و آمار زندانیان زن که با جرم سرقت در زندان‌ها هستند یک‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

›

اسلاید 4 :

آمار زنان زندانی به‌دلیل قاچاق موادمخدر، از مردان بیشتر است

ماه گذشته درحالی که ابتدای امسال اعلام شده بود زنان، 26 درصد مصرف‌کنندگان مخدرهای صنعتی هستند، رئیس سازمان زندان‌ها اعلام کرد: آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، از مردان بیشتر است. به گزارش روابط عمومی سازمان‌زندان‌ها، اصغر جهانگیر با اشاره به پیشی گرفتن آمار دختران و زنان زندانی به خاطر قاچاق، مصرف، توزیع و فروش موادمخدر، نسبت به مردان گفت: درحال حاضر آمار مجرمان زن نسبت به کل جرائم زنان در قاچاق موادمخدر 54 درصد است درحالی‌که در بین مردان این آمار نسبت به کل جرائم مردان حداکثر 43 درصد است.

اسلاید 5 :

شیوع اعتیاد زنان حتی در روستاها

›ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید: بیشترین زنان معتاد در رده سنی 20 تا 36 هستند و گرایش آنها به استفاده از تریاک، شیشه، الکل و کراک افغانی است هرچند بر اساس آمارها 3/9 درصداز زنان اعتیاد دارند، بالابودن جرائم مرتبط با موادمخدر در میان زنان و پایین آمدن سن مصرف موادمخدر تا 15 سالگی باعث شده است مسئولان هشدارهایی را نه‌تنها در زمینه اعتیاد زنان بلکه در مورد جرائم مرتبط با آن نیز مطرح کنند؛ تا جایی که امسال ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام کرد از 7 هزار و 377 زن زندانی در کشور، 60 درصد آنها به‌دلایل مرتبط با جرائم اعتیاد و مواد مخدر به زندان راه پیدا کردند که بیشتر آنها خود از این موادمخدر استفاده می‌کردند اما، بیشترین سوءاستفاده از زنان در حوزه جابه‌جایی موادمخدر است. از سوی دیگر درحالی که میزان شیوع اعتیاد در شهرها بیشتر از روستاهاست اما با توجه به جمعیت کم روستاها نسبت آن بالاست. در طرح شیوع‌شناسی سال 90 تعداد زنان معتاد شهرها 7/9 درصد و روستاها 41/5 درصد بوده است. البته باید گفت که هر اندازه شهرها کوچک می‌شوند اعتیاد زنان نیز به همان میزان پنهان می‌شود.

›

اسلاید 6 :

زندان مرکزی مشهد
بند نسوان 

›زندان زنان مشهد يا به قولي بند نسوان در زندان مركزي واقع در سه راه زندان قرار دارد، اين مجموعه داراي چهار بند سابقه‌داران، افرادي با اولين سابقه محكوميت، زنان بچه دار و دختران زير 18 سال است

اسلاید 7 :

زن فروشنده‌ي مواد مخدر: همه اعضاي خانواده قرباني من شدند

›از ميان اين جمع زن مسني كه آثار مشكلات زندگي به خوبي درچهره‌اش نمايان است، مي‌گويد: 7 سال است كه به جرم خريد و فروش مواد مخدر در زندان هستم، شوهرم معتاد است و سه بچه كوچك دارم. به خاطر نياز مالي مرتكب اين جرم شدم، به علت بدهي، گاز خانه‌مان قطع بود، مجبور بودم كار كنم ـ از لباسشويي گرفته تا گدايي ـ تا بچه‌هايم زندگي خوبي داشته باشند، ولي با آمدنم به زندان همه قرباني من شدند؛ همين چند وقت پيش يكي از دخترانم را به جرم سرقت به اين‌جا آوردند.

›

اسلاید 8 :

نرگس 16 ساله: شوهرم با مادرم رابطه نامشروع داشت كه كشتمش

›نرگس هم 16 ساله است ولي جرمش متفاوت با حميده است، او به جرم قتل همسر خود در زندان است؛ مصاحبه نمي‌كند. به اصرار مدير داخلي زندان، به خبرنگار ايسنا مي‌گويد: به خاطر اين‌كه شوهرم با مادرم رابطه نامشروع داشت هنگامي كه در خواب بود، روي او بنزين ريختم و او را سوزاندم.

›مي‌گويد: مادرم فوت كرده است و تنها پدرم به ملاقاتم مي‌آيد. اكنون نيز خانواده شوهرم تقاضاي قصاص دارند ولي نمي‌خواهم رضايت آن‌ها را بگيرم، چون اعتقاد دارم كارم درست بوده است و منتظر اجراي حكم هستم

اسلاید 9 :

آمار زندانیان

›شریفی نژاد در خصوص آمار ورود روزانه زندانيان مي‌گويد: تعداد ورودي‌ها روزانه حدود 50 نفر است كه با آمار خروجي برابر است، بنابراين آمار زندان معمولا ثابت است.

›شریفی نژاد درخصوص آمار زندانيان زن مشهدي مي‌گويد: حدود 700 نفر هستند كه عمدتا متاهل‌اند و ميانگين سن آن‌ها 35 تا 40 سال است.

›وی درباره‌ي امكان ادامه تحصيل افراد از طريق زندان مي‌گويد: كساني كه مايل باشند از طريق هماهنگي با ديگر مراجع و پرداخت مبلغي مي‌توانند از داخل بند بيرون آمده و سر كلاس‌هاي دانشگاه حاضر شوند يا در كنكور شركت كنند.

›

اسلاید 10 :

سرپرست زندان زنان مشهد، با بيان اين‌كه اولين كار مشاوره‌اي در زندان مشهد انجام شد و پس از آن فرا‌گير شده و به شكل يك دستورالعمل و قانون درآمد مي‌گويد: از آن زمان در ميزان بازگشت زندانيان كاهش چشمگيري داشتيم.

وي مي‌افزايد: به طور مثال در گذشته، از 50 نفر خروجي، 40 نفر دوباره به زندان بازمي‌گشتند ولي با خدمات مشاوره‌اي ميزان بازگشت به 10 نفر تقليل يافته است.

وي مي‌گويد: چند سال پيش به دستور مدير كل سابق زندان‌هاي خراسان رضويتمام سلول‌هاي انفرادي را خراب كردند و براي تنبيه زندانيان بدرفتار اقدامات ديگر مانند لغو مرخصي صورت مي‌گيرد.

وی درباره‌ي شرايط عفو مشروط عنوان مي‌كند: از جمله اين شرايط اين است كه فرد، شاكي خصوصي نداشته باشد و جرمش از جرايم ممنوعه نبوده و سابقه‌دار نباشد و نيمي از حبس را تحمل كرده باشد و همچنين اخلاق و رفتارش مورد تاييد مسولان زندان باشد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید