بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اسلام كه بيش از 14 قرن از ظهور آن مي گذرند بر اكثر سرزمين هاي نزديك و دور دنيا خصوصاً در آسيا ، اروپا و افريقا نفوذ كرده است و كمتر كشوري در دنيا يافت مي شود كه در آنجا فرهنگ اسلامي بي اثر باشد.دين اسلام با رشد 13 % در سال، افراد جديد الورودي را از اديان و فرقه هاي مذهبي ديگر پذيرفته است. مسلمانان در پهنه وسيعي از كره زمين سكونت دارد و در چهره جغرافيايي آن به نحو بارزي اثر گذارده اند. تعداد مسلمانان و نقش آنها در تركيب جمعيتي و حكومتي آنان به طور يكنواخت نمي باشد، به طوري كه در بعضي ملل تمام جمعيت و در بعضي ديگر بيش ار نيمي و در بعضي ديگر در صد هاي كمتر و يا خيلي كم آن مسلمانند.

اسلاید 2 :

. در ميان اين ممالك، كشورهايي كه اكثر جمعيت آنان مسلمانند( 65 % يا 75 % به بالا ) و مسئولين حكومتي از اين جمعيت باشد و اصول اسلام كم و بيش در تمام شئون قانون گذار ي و قواي سه گانه دخيل باشد و عوامل فرهنگ اسلامي در محدوده آنها كم و بيش مشاهده شود، به عنوان كشورهاي اسلامي شناخته مي شود.

اسلاید 3 :

اما تو زيع جغرافيايي كشورهاي مسلمان داراي شكل خاص و جالبي مي باشد. اغلب ممالك مسلمان در تمام مناطق بياباني و نيمه بياباني آسياي جنوب غربي و افريقاي شمالي قرار دارد (در فاصله عرضهاي جغرافيايي 15 الي 40 درجه شمالي و اقع هستند) كه همين عامل يعني تبخير باران و خشكي شديد و مشكلاتي نظير قحطي و خشكسالي هاي طولاني براي ممالك اسلامي به وجود مي آورد.

اسلاید 4 :

به غير از اندونزي و بنگلادش و گينه و سنگال كه در حوزه هاي مرطوب و گرمسيري قرار دارند (اغلب بين خط استوا الي 15 درجه شمالي قرار دارد) از نظر جغرافيايي بيشترين گسترش اسلام در دو قاره عظيم افريقا و آسيا مي باشد. به طوريكه 53 % مسلمانان جهان در اسيا و 24 % در افريقا و بقيه حدود 23 % در ساير قاره ها پراكنده شده اند ( جدول شماره 1 ) .

اسلاید 5 :

اما توزيع مسلمانان و حاكميت فرهنگ اسلامي اختصاص به اين نواحي ندارد و پراكندگي مسلمانان در سر تا سر جهان به ويژه سرزمينهاي هند، چين، روسيه، شرق دور، اروپاي شرقي و امريكاي لاتين و شمالي به مقياس هاي كم و زياد توزيع شده اند ( جدول شماره 2 )

اسلاید 6 :


مطابق آخرين اطلاعات ارائه شده در جهان تا قبل از شروع قرن 21 (سال 2000 ميلادي) جمعيت دنيا از مرز 6 ميليارد نفر فراتر رفت و جمعيت جهان رقمي بيش از 6 ميليارد نفر در نظر گرفته مي شود در اين بررسي هاي دقيق مجموع جمعيت مسلمانان دنيا رقمي حدود1357553000 نفر سر شماري شده و در حال حاضر با توجه به رشد سريع كه در جمعيت ممالك مسلمان نشين ملاحظه مي شود ، رقمي نزديك به 1 ميليارد و چهارصد ميليون نفر شامل مي شود .

اسلاید 7 :

همانطور كه قبلاً اشاره نموديم حدود 53 % كشورهاي اسلامي در قاره آسيا توزيع گشته است ، كه در اين كشورها حدود 718584000 نفر يا 53 درصد جمعيت مسلمان جهان زندگي مي كنند .
از رقم فوق حدود 239008000 نفر در ناحيه ي خاور ميانه آسيا و مابقي در ممالك اسلامي شبه قاره هند و آسياي جنوب شرقي توزيع گرديده است . كه اكثريت آن در كشور پر جمعيت اندونزي به سر مي برند .

اسلاید 8 :

پرجمعيت ترين كشورمسلمان قاره ي آسيا اندونزي است كه به تنهايي حدود 178350000 نفر( بيش از 8/2 برابر جمعيت ايران) جمعيت مسلمان دارد.البته لازم به ذكر است كه كل جمعيت اين كشور حدود 205 ميليون نفر است .
در جدول زير كشورهاي اسلامي قاره آسيا همراه با ذكر ارقام مساحت ، جمعيت كل ، جمعيت مسلمان ، قرارگيري و مشخصات سياسي آنها نشان داده شده است . ( جدول شماره 3 )

اسلاید 9 :

با يك نگاه به جدول مشاهده مي شود كه ممالك اندونزي ، پاكستان و بنگلادش به ترتيب پرجمعيت ترين ممالك اسلامي آسيا را نشان مي دهند كه روي هم رفته بيش از 6/31 % جمعيت مسلمان دنيا را به خود اختصاص داده اند ( 428668000 نفر ) . علل اين موضوع را مي توان در موارد زير دانست :
1- اقليم مرطوب و گرمسيري با باران كافي
2- موقع جغرافيايي اين كشورها كه در مجاورت اقيانوس ها قرار گرفته اند و ازاثرات دريايي ، اقتصاد ماهيگيري ، كارهاي بندري و ... بهره مند مي گردند.
3- رشد جمعيت و باروري زياد
4- سنتي بودن و عدم توسعه يافتگي اجتماعي در اين سرزمين ها .
5- وجود خاكهاي مرغوب ناشي از مواد آتشفشاني .
6 - وجود رودها و دلتاهاي فراوان ( سند و كنگ و ... ) و .... .
نمودار شماره ي 1 نسبت جمعيت مسلمان كشورهاي آسيايي را نسبت به كل جمعيت آنها نشان مي دهد .

اسلاید 10 :


از نظر تعداد جمعيت ، تعداد مسلمانان آفريقا ، چه در كشورهاي اسلامي واقع در آن و چه در سطح قاره اي ، از كل جمعيت مسلمانان آسيا تجاوز نمي كند .
پرجمعيت ترين كشور اسلامي افريقا مصر است كه تعداد مسلمانان آن از 55 ميليون نفر تجاوز نمي كند . ( رونق اقتصاد كشاورزي در دلتاي پربركت نيل و سواحل مديترانه از طرفي و رشد جمعيت بالاي 1/2 درصد در سال و نرخ باروري 6/3 مصر در اين افزايش سهم تعيين كننده اي را داشته است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید