بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

آشنايي با جنگل ابر

 

جنگل ابر يكي از دست نخورده ترين و همينطور يكي از جنگل‌های زیبا و خوش‌آب و هوای استان سمنان است که در ۵۰ کیلومتری شمال شرق شاهرود و با مختصات جغرافیایی 57 و 54 تا 12 و 55 شرقی و 42و 36 تا 50 و 36 عرض شمالي در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر استان گلستان و در روستای ابر قرار دارد.

این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور است و از آنجا که فضای این جنگل را پوششی از ابر فرا گرفته به همین دلیل این جنگل را جنگل ابر می‌نامند

از طرف شمال محدود است به جنگلهای استان گلستان و از طرف شرق به منطقه اولنگ، از طرف جنوب به كوه قاسم و كوه ابر و قطری و از طرف غرب محدود به كوه یخام و تكیانو است.

 میزان بارندگی دراین ناحیه بیش از 400 میلیمتر بوده و متوسط دما 20 درجه سانتیگراد است.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا (800متر)، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از شاخصه‌های این جنگل است.

اسلاید 2 :

این جنگل در استان سمنان و در نزدیکی روستای ابر واقع شده و تقریباً مرز استان سمنان و استان گلستان است.

جایی که از ضخامت کوه‌های البرز کاسته می‌شود و ابرهای گرفتار در پشت این دیواره از لابه‌لای دره‌ها به سمت جنوب سرازیر می‌شوند؛ به همین خاطر تقریباً از بعدازظهر تا نیمه‌های شب با سرد شدن هوا چنان می‌نماید که جنگل به روی ابرها سوار شده است.

این اتفاق منطقه ابر را دگرگون کرده و آب و هوایی متفاوت از سراسر سمنان به آن داده است. در قسمت‌های جنوبی جنگل، یعنی قسمتی که به تمدن نزدیک‌تر است پوشش گیاهی تنک دیده می‌شود. در عمق جنگلٰ تپه‌های پرشیبی وجود دارد که سراسر پوشیده از درختان بلند است.

مشهورترین درخت منطقه اورس است. درختی با ریشه‌های بلند که روی زمین می‌خزد.

مناطق ابتدایی جنگل ابر ییلاق چوپانان گلستانی است، اما در عمق جنگل اثری از انسان دیده نمی‌شود.

اسلاید 3 :

جنگل ابر شاهرود با ۳۵ هزار هکتار وسعت به سه دلیل برای دنیا اهمیت دارد. اول این که قسمتی از جنگل‌های باستانی هیرکانی است و گیاهان دارویی آن کم نظیر است.

دلیل دوم مربوط به«اکوتن» این ناحیه می‌شود؛ یعنی مرز میان‌بند بین دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی.

به‌طوریکه می‌توان در جنگل‌های این ناحیه درختان سوزنی برگ را در کنار درختان پهن برگ مشاهده کرد که این امر در گونه‌های جانوری هم تاثیرگذار بوده است.

دلیل سوم آنکه به‌خاطر جغرافیای خاص منطقه که دو منطقه کم ارتفاع و بلند را در کنار هم قرار داده است، شاهد تشکیل اقیانوس ابر در این منطقه هستیم که پدیده کم نظیری در دنیا محسوب می‌شود.

قدمت جنگل‌های هیرکانی که جزو بقایای دوران سوم زمین‌شناسی هستند از یک سو و وجود ۸۰ گونه گیاهان چوبی به همراه گونه‌های گیاهی بسیار نادری مانند راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار، نمدار و ... از سوی دیگر، نشان می‌دهد که این اراضی می‌توانند همچون موزه زنده‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی مورد استفاده قرار بگیرند. بخشی از گردشگران این منطقه، گیاه‌شناسانی هستند که برای دیدن گونه‌های نادر گیاهی موجود در جنگل‌های هیرکانی به ایران می‌آیند.

دسته دوم، توریست‌های عمومی هستند که بیشتر از کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه به ایران می‌آيند

اسلاید 4 :

ازبعضي جانوران این منطقه می توان خرس قهوهای ، گرك، پلنگ ، خوك وحشی، شغال ، روباه، خرگوش كل و بز ،شوكا، و از پرندگان كبك ، كبوتر جنگلی، بلدرچین ، عقاب رانام برد.

اسلاید 5 :

آتش سوزي در جنگل ابر

 

ساعت 6 و 30 دقيقه بامداد روز گذشته بر اثر آتش سوزي در جنگل ابر شاهرود 11 هكتار از عرصه هاي جنگلي طعمه حريق شد.

در اين آتش سوزي تعداد 585 اصله درخت و درختچه و نهال از انواع بلوط، ممرز و ساير گونه ها دچار آسيب شده اند.  به گفته مجيد زماني، رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شاهرود اين آتش سوزي با حضور ماموران اين اداره و اداره منابع طبيعي شهرستان علي آباد كتول استان گلستان در ساعت 23 آتش سوزي به صورت كامل مهار شد.علت اصلي آتش سوزي هنوز مشخص نشده است.

 

اسلاید 6 :

احتمال نابودي جنگل ابر (23/8/1388)

 

 

زمزمه‌هاي جديد براي احداث جاده در داخل جنگل «ابر» شنيده مي‌شود كه نه تنها دستگاه‌هاي نظارتي بلكه دستگاه‌هاي مجري و شخص رييس آن يعني وزير راه نيز اجراي اين پروژه را فاقد صرفه اقتصادي مي‌دانند و حتي ديوان محاسبات نيز در نامه‌اي اخيرا به وزارت راه و مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده است كه هزينه‌كرد براي احداث اين جاده پيش از دريافت مجوزهاي لازم از دستگاه‌هاي ذيربط غيرقانوني است اما مشخص نيست كه هزينه‌هاي ميلياردي اين پروژه از كدام منبع در حال تامين است!؟

به گزارش ايسنا،احداث جاده علي‌آباد به شاهرودبا مخالفت كارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي رو برو شد  زيرا اين جاده با  عبور از اكوسيستم‌هاي بكر جنگلي و گونه‌هاي منحصر به فرد، به زيستگاه‌هاي حيات وحش و  چشمه‌ها و رودخانه‌هاي حوزه آبخيز زرين گل و شيرين آباد خسارات جبران نا پذيري وارد مي كند.

 همچنين احداث جاده مذكور مي‌تواند موجب تخريب حداقل 50 هكتار از جنگلهاي هيركاني با تاج پوشش بالاي 80 درصد در طول مسير احداث شده و برهم خوردن تعادل اكولوژيك منطقه شود. همچنين وجود شرايط ناپايدار زمين‌شناسي در 3 منطقه از مسير جاده كه امكان حركت توده‌هاي لغزشي آنها بر اساس نظر كارشناسي كاملا محرز است و خطر دستيازي سودجويان و زياده‌خواهان به عرصه‌هاي بكر و دست نخورده منابع طبيعي، قطع درختان، تصرف و تبديل اراضي جنگلي به ساير كاربري‌هاي مخرب بر اكوسيستم منطقه نيز از ديگر مشكلات احداث اين جاده است، هرچند كه وزارت راه مصوبه‌اي را از هيات دولت گرفت كه بر اساس آن موظف است به ازاي تعداد درختان قطع شده، درختكاري كند، اما تمامي اين مسايل در حاليست كه به گفته كارشناسان، مسير موجود نيازمند قطع درخت نيست و تنها با آسفالت كردن آن از شيرين آباد تا ابر (به طول 12 كيلومتر) و احداث يك ايستگاه راهداري مشكل تردد در زمستان مرتفع خواهد شد.

 

اسلاید 7 :

مخالفت سازمان حفاظت محيط زيست

دكتر صدوق معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به برگزاري جلسه‌اي با حضور نمايندگان «شاهرود» و «علي‌آباد» معاون استانداري گلستان و مسوولان وزارت راه در هفته گذشته به ايسنا گفت: بر اين اساس مشاور گزينه جديدي را كه كمترين تخريب در منطقه را داشته باشد، ارائه كرد.

  وي با اشاره به اين كه مسير جديد حدود 26 كيلومتر طول دارد، افزود: بررسي‌هاي ميداني سازمان حفاظت محيط زيست حاكيست كه 19 كيلومتر از اين مسير به هيچ عنوان بر جاده فعلي دراخل جنگل ابر منطبق نيست، لذا سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌اي به وزارت راه مخالفت خود را با گزينه جديد پيشنهادي اعلام و تاكيد كرده است كه بايد جاده در عرض فعلي و در مسير يكي از 3 راه موجود در داخل جنگل ابر يعني مسير كنوني، جاده شركت گاز و شركت برق منطبق بوده و گزارش ارزيابي آن نيز تاييد شود

اسلاید 8 :

20 هزار هكتار از جنگل ابر منطقه حفاظت شده مي‌شود

مهندس عبدوس ،مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست  نيز از جلسه جديد با مسوولان سازمان جنگل‌ها خبر داد و گفت: در اين جلسه قرار شد محدوده‌اي با هماهنگي محيط زيست و منابع طبيعي دو استان «سمنان» و «گلستان» در جنگل ابر كه شامل جوامع سرخدار باشد، تعيين و به عنوان منطقه حفاظت شده به هيات دولت پيشنهاد شود.

به گفته وي بررسي‌هاي مقدماتي نشان مي‌دهد اين منطقه حداقل 20 هزار هكتار خواهد بود .

وي با اشاره به اين كه سازمان حفاظت محيط زيست در زمان اسكندري وزير وقت جهاد كشاورزي پيشنهادي را مبني بر ارتقاي درجه حفاظتي جنگل ابر پيشنهاد كرده بود، افزود: متاسفانه وزير وقت جهاد كشاورزي با اين پيشنهاد مخالفت كرد كه اميدواريم پيشنهاد جديد مورد موافقت وزير جهاد قرار گرفته و هرچه سريعتر تصويب شود.

مديركل دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه پس از دريافت موافقت وزير صنايع و جهاد كشاورزي اين پيشنهاد به كميسيون صنعت و محيط زيست هيات دولت ارائه خواهد شد، تصريح كرد: بدين ترتيب سازمان حفاظت محيط زيست نيز در حفاظت از جنگل ابر دخيل شده و واگذاري اراضي ملي در محدوده حفاظت شده ممنوع شده و تمامي پروژه‌هاي عمراني بايد با هماهنگي سازمان حفاظت محيط زيست و دريافت مجوز ارزيابي زيست محيطي در اين منطقه اجرا شود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید