بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

اعزام سفیران

با انعقاد پیمان حدیبیه پس از نوزده سال کشمکش با اعراب متعصب و لجوج فرصتی فراهم شد که رسول خدا رسالت جهانی خود را با ارسال نامه هایی برای روسا سلاطین و شخصیتهای برجسته معنوی و سیاسی وقت در اقصی نقاط دنیا آغاز کند.

پیامبر شش نفر از ورزیده ترین نیروهای خود را با نامه هایی به عنوان سفیران هدایت در یک روز مشخص به سرزمینهای ایران مصر حبشه بحرین و حیره اردن اعزام کرد.

 

اسلاید 2 :

ایران

در آن روزگار  ، جهان در قبضه قدرت دو امپراتوری بزرگ ایران و روم بود که ستیز ونزاع ودرگیری اززمان هخامنشیان تا دوران ساسانیان میان آن دو به کرار به وقوع می پیوست . عراق ،یمن و بخشی ازآسیای صغیر از مستعمرات دولت ایران بود

اسلاید 3 :

دولت روم نیز به دو حوزه قدرت شرقی و غربی تقسیم می شد

. علت این تقسیم نیز اقدام (تئودوزکبیر) امپراتور روم در تقسیم کشور خود میان دو پسرش بود. روم غربی در سال 476 میلادی به دست بربرهای وحشی شمالی اروپا منقرض شد ، اما روم شرقی به مرکزیت (قسطنطنیه) با دراختیار داشتن مصر و شام، همچنان هدایت بخشی از جهان را به عهده داشت تا اینکه در سال 1453 میلادی به دست سلطان محمد دوم، دولت روم شرقی نیز بکلی منهدم ومنقرض  گردید. در این میان سرزمین عربستان اگر چه دربین دو قطب قدرتمند آن روز محاصره بود ولیکن به علت هوای سوزان و خشک وحاصلخیز نبودن اراضی، هیچ کدام ازقدرتهای دنیا رغبتی به تسخیر آن نشان نمی دادند.

 

اسلاید 4 :

(دحیه کلبی ) سفیر پیامبر

(دحیه کلبی ) به عنوان سفیر پیامبر به سوی قیصر روم شتافت ودرشهر (حمص) باوی ملاقات کرد. اعضای دربار قیصر از (دحیه) خواستند هنگام دیدار با امپراتور به او سجده کند، اما سفیر پیامبر گفت : من برای کوبیدن این سنتها غلط این همه راه را برخود همواره کرده ام ... ماموریت دارم به قیصر ابلاغ کنم که بشرپرستی باید ازبین برود و جزخدای یگانه کسی مورد پرستش واقع نشود. با این عقیده و اعتقاد چگونه می توانم در برابر غیرخدا سجده کنم ؟ دحیه،نامه را روی میز قیصر گذاشت ، قیصر نامه را گشود وبا مطالعه آن به تفکر فرورفت .

 تاثیرکلام رسول خدا آن چنان بود که بعضی ازمورخان می نویسند امپراتور درباطن مسلمان شد اما ازبیم مردم جرئت اظهار نظر نکرد.

 

 

اسلاید 5 :

متن نامه رسول خدا این چنین بود:

به نام خداوند بخشنده مهربان

نامه ای است ازمحمدبن عبداله به بزرگ روم ، درود برپیروان هدایت ، من تو را به آیین اسلام دعوت می کنم، اسلام آور تا در امان باشی، خداوند به تو دو پاداش می دهد ( پاداش خود و پاداش ایمان کسانی که زیردست تو هستند) . اگر ازآیین اسلام روی گردانی گناه اریسیان نیزبرتو است . ای اهل کتاب! ما شما را به یک اصل مشترک دعوت می کنیم :غیر خدا را نپرستم ، کسی را انباز او قرار ندهیم ، بعضی از ما بعضی دیگر را به خدایی نپذیرد ....

 

اسلاید 6 :

نامه شاهنشاه ایران توسط عبداله بن حذافه السهمی به پادشاه ایران تحویل شد

  1. . متن پیام چنین بود:

به نام خداوند بخشنده مهربان

ازمحمد فرستاده خدا به کسرای بزرگ ایران ، درود برآن کسی که هدایت پذیرد و به خدا و پیامبر او ایمان آورد و گواهی دهد که جز او خدایی نیست و شریک و همتایی ندارد و معتقد باشد که محمد ، بنده و پیامبر اوست. من به فرمان خدا تو را به سوی او می خوانم. او مرا به هدایت مردم فرستاده است تا همه رااز خشم اوبترسانم وحجت را برکافران تمام کند. اسلام بیاور تا درامان باشی واگراز ایمان سربرتافتی گناه ملت برگردن توست.

 

اسلاید 7 :

واکنش خسرو پرویز

خسرو پرویز ، پادشاه وقت ایران ، باشنیدن پیام رسول خدا برآشفت فرزند نامه را پاره کرد ودستور داد عبداله را از قصر بیرون کنند. عبداله به مدینه مراجعت ومراتب را به رسول خداگزارش نمود و پیامبر او را نفرین کرد:

اللهم مَزَق مُلکَه ُ .

(خداوند رشته سلطنت او را پاره کن !)

مقوقس ، حاکم مصر ، نامه پیامبر را محترم شمرد واگر چه اسلام نیاورد اما سفیر اسلام را با هدایایی ازجمله ، ماریه قبطیه برای رسول خدا فرستاد .

 

اسلاید 8 :

نامه ی نجاشی توسط (عمروبن امیه ضمری ) بدیار حبشه ارسال شد

  1. . رسول خدا برخلاف نامه های قبلی این بار نامه خودرا با سلام آغاز کرده بود :

به نام خداوند بخشنده مهربان

نامه ای است از محمد پیامبر خدا به نجاشی زمامدار حبشه . درود بر شما، من خدایی را که جزء او خدایی نیست ستایش می کنم ، خدایی که از عیب ونقص منزه است وبندگان فرمانبردار او ازخشم او در امانند و او بحال بندگان، ناظر وگواه است . گواهی می دهم عیسی فرزند مریم ، روحی است از جانب خدا و کلمه ای است که در رحم مریم زاهد وپاکدامن قرارگرفته است .

نجاشی با احترام تمام طی نامه ای اعلام داشت :

من برای ابلاغ پیام وسلام خود ، فرزندم را رهسپار محضر مقدستان کرده ام و سریعا" اعلام می دارم که من جزء خود ضامن کسی نیستم و اگر دستور فرمایید خودم رهسپار خدمت پر فیض شما می شوم ، درود برشما ای پیامبر خدا . 

 

اسلاید 9 :

ایران پیش از اسلام    

حکومت :

مذهب:

سازمان اجتماعی:

نظام  اجتماعی:

خانواده:

ازدواج با محارم :

علوم فنون:

تعلیم و تربیت:

اسلاید 10 :

حکومت

نوع حکومت ایران مانند اکثریت نزدیک به تمام حکومتهای دیگر آن زمان سلطنت و مثل خیلی از حکومت ها کاملا استبدادی بود

تخت و تاج ایران را همزمان با طلوع خورشید اسلام خسرو پرویز که از سال 591میلادی به تخت  نشسته بود دراختیارداشت

موفقیتهای نظامی فراوانی که خسرو پرویز در مرزهای شرق وغرب کشور بدست آورد در روحیه اش اثرنامطلوب گذاشت

سلاطین ساسانی خودرا از نژاد خدا وشخصیتی ربانی معرفی می کردند

دست آنان  در مورد اموال وثروت کشور بکلی باز بود وابداً  حسا ب وکتاب وقید وشرطی نداشت خزانه کشور با   خزانه شاه یکی بود وشاه بدون احساس کوچکترین مسوولیتی مالیه کشور را حیف و میل  می کرد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید