بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

حافظه های BIOS

  • BIOS نرم افزار خاصی است که بعنوان اینترفیس بین عناصر سخت افزار نصب شده بر روی سیستم و سیستم عامل ایفای وظیفه می نماید.
  • BIOS این اطمینان را به عناصر سخت افزاری نظیر : تراشه ها، هارد دیسک، پورت ها ، پردازنده و ... خواهد داد که به درستی عملیات خود را در کنار یکدیگر انجام دهند.
  • مهمترین وظیفه BIOS استقرار سیستم عامل در حافظه است.
  • نرم افزار فوق در حافظه ای خاص از نوع ROM

و بصورت یک تراشه بر روی بورد اصلی نصب می گردد.

اسلاید 2 :

يک حافظه با ظرفيت بالا و دائم که از آن برای نگهداری اطلاعات و برنامه ها استفاده می گردد.  بر روی هر کامپيوتر حداقل يک هارد ديسک وجود دارد. برخی از سيستم ها ممکن است دارای بيش از يک هارد ديسک باشند. هارد ديسک يک محيط ذخيره سازی دائم برای اطلاعات را فراهم می نمايد . اطلاعات ديجيتال در کامييوتر می بايست بگونه ای تبديل گردند که بتوان آنها را بصورت دائم بر روی هارد ديسک مغناطيسی ذخيره کرد.

اسلاید 3 :

هارد ديسک در سال 1950 اختراع گرديد. هارد ديسکهای اوليه شامل ديسک های بزرگ با قطر 20 اينچ بوده و توان ذخيره سازی چندين مگا بایت بيشتر را نداشتند. هارد ديسک ها دارای يکPlatter (صفحه) به منظور نگهداری محيط مغناطيسی می باشند. عملکرد يک هارد ديسک مشابه يک نوارکاست بوده و از يک روش يکسان برای ضبط مغناطيسی استفاده می نمايند. هارد ديسک و نوارکاست از امکانات ذخيره سازی مغناطيسی يکسانی نيز استفاده می نمايند.

لایه مغناطیسی بر روی یک نوار کاست بر روی یک سطح پلاستیکی نازک توزیع می گردد. در هارد دیسک لایه مغناطیسی بر روی یک دیسک شیشه ای و یا یک آلومینیوم اشباح شده قرار خواهد گرفت.

اسلاید 4 :

بمنظور افزایش ظرفیت هارد دیسک می توان تعدادی از صفحات را استفاده کرد. شکل زیر هارد دیسکی با سه صفحه و شش هد خواندن/ نوشتن را نشان می دهد.

اسلاید 5 :

اطلاعات بر روی سطح هر يک از صفحات هارد ديسک در مجموعه هائی با نام سکتور (Sector) و شيار (Track) ذخيره می گردد. شيارها دوايرمتحدالمرکزی می باشند (نواحی زرد) که بر روی هر يک از آنها تعداد محدودی سکتور با ظرفيت بين 256 ، 512 بايت ايجاد می گردد. زماني که يک درايو تحت عملياتی با نام Low level format قرار می گيرد، شيارها و سکتورها ايجاد می گردند. در ادامه و زماني که درايوHigh level format  گرديد، با توجه به نوع سيستم عامل و سياست های راهبردی مربوطه ساختارهائی نظير : جدول اختصاص فايل ها، جدول آدرس دهی فايل ها و...  ايجاد، تا بستر مناسب برای استقرار فايل های اطلاعاتی فراهم گردد. 

اسلاید 6 :

  • اطلاعات دیجیتال تولید شده توسط کامپيوتر را اخذ و برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نماید.
  • در کامپیوترهای Laptop اطلاعات همچنان دیجیتال باقی خواهند ماند چون این کامپیوتر اطلاعات را بصورت دیجیتال نمایش می دهد.
  • اگر از فاصله بسیار نزدیک به صفحه نمایشگر یک کامپیوتر نگاه شود مشاهده خواهید کرد که تمام چیزهایی که بر روی نمایشگر نشان داده می شود از “نقاط” تشکیل شده اند که به آنها “پیکسل” گفته می شود.
  • با توجه به اینکه چشم انسان قادر به تشخیص ده میلیون رنگ متفاوت می باشد ، هر پیکسل می تواند تا این تعداد رنگ را قبول کند.

اسلاید 7 :

يک کارت گرافيک پيشرفته، يک برد مدار چاپی بهمراه حافظه و يک پردازنده اختصاصی است.

پردازنده با هدف انجام محاسبات مورد نياز گرافيکی، طراحی شده است.

اکثر پردازنده های فوق دارای دستورات اختصاصی بوده که به کمک آنها میتوان عمليات گرافيک را انجام داد.

اسلاید 8 :

کارت گرافيک از سه بخش اساسی زیر تشکیل شده است:

حافظه: رنگ مربوط به هر پیکسل را در خود نگهداری می نماید. با توجه به وضوح تصویر نمایشگر ، باید قادر باشد رنگ تمام پیکسل های قابل مشاهده بر روی صفحه را ذخیره کند.

اینترفیس کامپیوتر: جهت تغییر محتویات حافظه کارت گرافیک با اتصال آن به پورت مربوطه بر روی برد اصلی ، کامپیوتر قادر به ارسال سیگنال از طریق پورت مربوطه برای تغییر محتویات حافظه خواهد بود.

اینترفیس ویدئو: سیگنالهای رنگی لازم برای مانیتور را ایجاد می کند.

اسلاید 9 :

استاندارهای کارت گرافیک:

اولین کارت گرافیک در سال 1981 توسط شرکت IBM عرضه گردید. کارت فوق بصورت تک رنگ بود. مانیتورهایی که از این کارت استفاده می کرند متنی بوند. رنگ نوشته سفید یا سبز و زمینه سیاه بود.

در ادامه کارتهای چهار رنگ HGC ارائه گردید.

سپس کارتهای هشت رنگ CGA و کارتهای شانزده رنگ EGA ارائه شدند.

در سال 1987 شرکت IBM کارت VGA را معرفی کرد که استاندارد جدیدی در این راستا مطرح گردید و قادر به ارائه 256 رنگ و وضوح تصویر 400*720 بود.  

یک سال بعد استاندارد SVGA مطرح شد که قادر به 16/8 میلیون رنگ با وضوح تصویر 1024*1280 است.

اسلاید 10 :

  • مسئول پخش و ضبط صوت از طريق تبديل اطلاعات ديجيتال به سيگنال های آنالوگ صوتی و بالعکس است.

 

  • در سال 1980 استفاده از کارت صدا در کامپیوتر آغاز شد. قبل از آن برای پخش صدا صرفا از بلندگوی داخلی کامپیوتر و بصورت محدود استفاده می شد.
  • کارت صدا قادر به انجام چهار عملیات خاص در رابطه با صدا است:

پخش موزیک های از قبل ضبط شده(نظیر Mp3 و Wav)

ضبط صدا با حالات متفاوت

ترکیب نمودن صداها

پردازش صوتهای موجود

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید