بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

  • ایرانیان در طول تاریخ از همان سالهای آغاز هجرت تاکنون پس از گرایش به اسلام و پیشدستی و پیشروی در پذیرش اسلام ، خدمات فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و مبارزاتی بسیار به اسلام و مسلمین داشتند و به پیروی از پیشاهنگانی مانند سلمان فارسی ، در همه ی زمینه ها حماسه آفریدند . . گویی از همان آغاز اسلام ، ایران جزء اسلام بود و جداسازی ایران از اسلام که از آرزوهای همیشگی غرب و غرب زدگان است ، به هیچ وجه با واقعیت های تاریخ ایران و اسلام سازگار نیست و این دو روح در دو جسم هستند .

     من کیم لیلی و مجنون کیست من                                               هر دو یک روحیم اندر دو بدن

اسلاید 2 :

  • جوان عزیز !

آیا تا به حال به دو عنصر اساسی زندگی خود  « اسلام » و « ایران » اندیشیده ای ؟

ما و همه ی جوانان مسلمان ایرانی به این دو واژه ی زیبا عشق می ورزیم . اندکی تأمل کن . چقدر علاقه داری حقیقت این دو کلمه ی مقدس را درک کنی ؟

اسلاید 3 :

اگر این دغدغه ی ذهنی توست و مسایلی به عمق جواهر گونه ی این دو مفهوم و ارتباط متقابل آنها دست یابی ، ساعتی با ما باش تاجواب سه سئوال ذیل را که همه مطالب این تحقیق در پاسخ به این سه

پرسش خلاصه می شود ، دریابی :

1-  آيا حس مسلمان بودن يك جوان با حس وطن دوستي و ايراني بودن او ، در تضاد است ؟

2- آن گاه که دین اسلام چهارده قرن پیش به میهن ما ایران وارد شد ، چه تحولات و دگرگونی هایی در کشورمان بوجود آورد ؟آیا ورود این دین به میهن ما ، موهبت  بود یا فاجعه ؟          

3- پس از اسلام ملت های زیادی به این دین دل بستند و در نشر آن تلاش نمودند و تمدن زیبایی با نام « تمدن اسلامی » را بنا نهادند . ما ایرانیان در ساختن این تمدن عظیم چه نقشی و سهمی داشته ایم و انگیزه مان از این خدمات چه بوده است ؟

اسلاید 4 :

شما همراه علاقه من ، پاسخ سه سئوال فوق را در بحث های سه بخش ذیل خواهی یافت :

1- اسلام و مسئله ملیت

2- خدمات اسلام به ایران

3-  خدمات ایران به اسلام

اسلاید 5 :

اسلام و ملیت

اسلام از همان آغاز کوشید تا پوسته ی عربیت را از خود بدور افکند .... قرآن با لحن شدید و اتهام آمیز از اعراب سخن گفته است و آنان را از نظر روانشناسی اجتماعی ،  در نفاق و حق کشی از همه سخت تر و شدید تر خوانده است .

قرآن بطور بسیار مشخصی وجود ملیت ها را به عنوان واقعیت هایی عینی و طبیعی اعتراف نموده است .

اسلاید 6 :

اسلام گرایی ایرانیان از دیدگاه قرآن

  • در قرآن مجید با توجه به تفسیر و گفتار معصومین (ع) ، آیات متعددی در مورد اسلام ایرانیان وجود دارد ، که وجود این آیات ، نشانه ی دو موضوع است :
  • 1- ایرانیان در پیشگاهی به حقایق و ارزشها ، لیاقت و اشتیاق عمیق دارند .
  • 2- اسلام آنها از اهمیت فوق العاده و ژرفی برخوردار و سرچشمه ی شایسته ای برای رونق و گستردگی اسلام در همه ی جهان خواهد شد .

اسلاید 7 :

« اِن یَشأ یُذهِبکُم اَیها الناس و یأتِ باخرین »
« ای مردم ! اگر خدا بخواهد شما را از میــان می بـرد و افـراد دیگـری را ( به جای شما ) می آورد . » (نساء-133)

  • علامه طبرسی می گوید : در روایت آمده است ؛ هنگامی که این آیه نازل شد ، پیامبر (ص) دست خود را بر پشت سلمان زد و فرمود : « هُم قَومُ هذا يعني عجَمُ الفُرس »
  • آن افراد ، از قوم این شخص ( سلمان ) هستند ، یعنی مردم غیر عرب از فارس .

اسلاید 8 :

خدمات اسلام به ایران

آقای تقی زاده:  اسلام ... آیینی نو ، دارای محاسن و اصول و قوانین منظم آورد و انتشار اسلام در ایران روح  تازه  و ایمان قویتر دمید که دو مایه ی مطلوب نیز بر اثر آن به این دیار آمد . یکی زبان بسیار غنی و پرمایه ، وسیع یعنی عربی بود ... ... دیگری علوم و معارف و تمدن بسیار عالی پر مایه ای بود که بوسیله ی ترجمه های کتب یونانی و سریانی و هندی به زبان عربی در شرق اسلامی و قلمرو خلافت شرقیه از اواسط قرن دوم تا اواخر قرن سوم بین مسلمین آشنا به زبان عربی و بالخصوص ایرانیان انتشار یافت .

اسلاید 9 :

  • دکتر عبدالحسین زرین کوب : آنچه این مایه ترقیات علمی و پیشرفت های مادی را برای مسلمین میسر ساخت ، در حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتی ، روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانیت کلیسا که ترک و انزوا را توصیه می کرد ، با توصیه ی مسلمین به « راه وسط » توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تحمیل کرد .

اسلاید 10 :

کارنامه ی اسلام در ایران

اولین چیزی که اسلام آن را در ایران  از بین برد ، تشتت افکار و عقاید مذهبی بود . سپس به جای آن وحدت عقیده را گسترش داد . این کار برای اولین بار بوسیله ی اسلام در این مرز و بوم صورت گرفت . فکر واحد ، آرمان واحد و ایده آل واحد پیدا کردند و احساسات برادرانه میان آنها بوجود آمد . هر چند این کار به تدریج در طول چهار قرن انجام گرفت ، ولی سرانجام به نتیجه رسید و از آن هنگام تا کنون حدود 98 درصد مردم ایران اندیشه و احساسات مشترکی دارند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید