بخشی از پاورپوینت

 

اسلاید 1 :

طرح درس :

ابتدا انواع كتابخانه ها و وظايف و اهداف تاسيس آنها شرح داده مي شود . نياز به طراحي ساختمان كتابخانه هاي مجهز و كار آمد با توجه به هدف تاسيس  هر كتابخانه و جامعه اي كه از كتابخانه  استفاده خواهد كرد شرح داده مي شود .

نقش كتابدار به عنوان يكي از اعضاء اصلي گروه طراحي و ساخت ساختمان كتابخانه و اهميت آن توضيح داده مي شود.

اسلاید 2 :

بخش هاي مختلف كتابخانه شامل سالن مطالعه ، ميز امانت ، بخش نشريات ادواري ، سالن كتاب هاي مرجع ، اطاق هاي مكالمه انفرادي و گروهي ، سالن هاي همايش و غيره و محل استقرار هر كدام و نزديكي و درس اين بخش ها مهم ديگر براي جلوگيري از رفت و آمدهاي غير ضروري داخل كتابخانه و جلوگيري از مزاحمت هر يك از بخش ها براي ديگر مراجعه كنندگان و تفصيل شرح داده مي شود .

اسلاید 3 :

نياز به تجهيزات لازم جهت تهويه ، گرما ، سرما و جلوگيري از گرد و غبار و آتش سوزي تاكيد مي شود . همچنين تجهيزات مورد نياز جهت فراهم آوردن روشنايي مناسب جهت بخش هاي مختلف كتابخانه معرفي مي شود .

انتخاب نوع ميز ، صندلي ، قفسه و غيره و رنگ و جنس اين وسايل و همچنبن انتخاب كف پوش و دكوراسيون كتابخانه و ديگر وسايل كه به زيبايي محيط كتابخانه مي افزايد نيز توضيح داده مي شود .

اسلاید 4 :

معماري ساختمان كتابخانه و اهميت و جايگان آن دربين ديگر ساختمان هاي محل استقرار كتابخانه موضوع بعدي است كه در اين كتاب مورد توجه قرار مي گيرد .

اسلاید 5 :

اهداف درس ساختمان و تجهيزات كتابخانه

كارشناسان رشته كتابداري ضروري است با ويژگي هاي انواع ساختمان كتابخانه ها آشنايي داشته باشند تا بتوانند در كار گروه طراحي و ساخت ساختمان كتابخانه ها نقش موثر داشته باشند .

اسلاید 6 :

آشنايي با ويژگيهاي ساختمان كتابخانه ها اعتماد به نفس را به دانشجويان رشته كتابداري مي دهد تا نيازهاي حرفه كتابداري را در طراحي ساختمان كتابخانه ها براي ارائه خدمات بهتر به مراجعه كنندگان و استفاده حداكثر از فضاي و امكانات مورد توجه قرا دهند .

اسلاید 7 :

جايگاه درس ساختمان و تجهيزات كتابخانه در مجموعه درسهاي رشته كتابداري

دانشجويان رشته كتابداري بايستي با خدمات مختلف  كتابخانه اي آشنا شوند . اگر چه به نظر مي رسد وظيفه اصلي كتابداران ذخيره سازي ، سازماندهي و اشاعه اطلاعات است ولي آشنايي با طراحي و ساخت ساختمان كتابخانه ها نيز از وظايف كتابداران است . بنابراين درس ساختمان و تجهيزات كتابخانه در مجموعه درس هاي رشته كتابداري بسيار ضروري به نظر مي رسد . بدون دانش كتابداران از اين درس ، طراحي و ساخت ساختمان كتابخانه هاي روز آمد و كار آمد امكان پذير نخواهد بود .

اسلاید 8 :

تاريخ ايجاد ساختمان كتابخانه

تاريخ ايجاد ساختمان كتابخانه در جهان به دوراني كهن مي رسد و به تاريخي كه قرن ها پيش از ميلاد مسيح است ارتباط پيدا مي كند. نخستين سنگ بناي كتابخانه را سران و زمامداران كشورها نه به قصد و نيت صرفا ايجادكتابخانه بلكه به خاطر حفظ و نگهداري اسناد و گزارشات مخصوص و محرمانه پايه گذاري كردند.

اسلاید 9 :

"بابليان" در معبد نيپور كه در نيمه اول هزاره سوم قبل از ميلاد شاخته شده بود اتاق هاي متعددي را اختصاص به الواح گلي داده بودند كه خود جاي پايي است از نشاني بايگاني اسناد وذخايرقيمتي و احيانا محل حفظ كتاب هاي ارزشمندي كه اطلاعات سودمند علمي و سياسي از كشورهاي مجاور را در بر داشته است.

اسلاید 10 :

مجموعه مشابهي از الواح گلي دوره آشوريان مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد نيز در تل العمارنت مصر پيدا شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید