بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

 معرفی دستگاه

به این دستگاه آبفشان دوار گفته می شود چون آب از مرکز دستگاه وارد می شود و لوله ای که آبپاشها بر روی آن نصب می شوند حول یک محور مرکزی دوران می کند و زمینی به شکل یک دایره را آبیاری می کند . این روش بیشترین بازده اقتصادی در توزیع آب ، کود و علف کش در بین سایر روشهای آبیاری بارانی را دارد .

این دستگاه یکی از بزرگترین دستگاههای متداول جهت آبیاری بارانی می باشد و در اراضی بزرگ مقرون به صرفه بوده و مورد استفاده قرار می گیرد . این دستگاه توانائی آبیاری اراضی از حدود 25 الی 800 هکتار را دارد .

گیاهان مختلف با ساقه های بلند و کوتاه در زمینهای هموار و نسبتا ناهموار را می توان به وسیله این دستگاه آبیاری نمود .

اسلاید 2 :

مزایا :

.1آبگیری دستگاه از یک محل ثابت .

.2یکنواختی نسبتا بالای توزیع آب

.3آماده شدن دستگاه برای آبیاری مجدد بلافاصله پس از اتمام یک دوره آبیاری

.4اعمال مدیریت دقیق بر نحوه آبیاری

.5توانائی پخش کود و سم با دقت زیاد و به موقع

.6حداقل نیاز کارگری در بین سایر روشهای آبیاری بارانی

l

اسلاید 3 :

 محدودیتها :

.1در مزارع مربع شکل در حدود 15 % مزرعه تحت پوشش قرار نمی گیرند .

.2با توجه به اینکه کل آب از مرکز دستگاه وارد می شود و بیشترین آب باید به قسمت انتهائی لوله فرعی منتقل می شود ، لذا این امر موجب افت زیاد انرژی ناشی از اصطحکاک در این لوله می شود .

.3با قرار گرفتن لوله فرعی در شیب ، اختلاف ارتفاع بین دو سر لوله فرعی افزایش یافته و نهایتا باعث تغییرات زیاد در دبی آبپاشها می شود ( این مشکل با استفاده از رگولاتور  فشار تا حدود زیادی برطرف می شود ).

.4جهت تعمیرات سریع خرابیها احتمالی در طول فصل آبیاری باید تکنسین آشنا با دستگاه همواره در دسترس باشد .

.5هزینه اولیه نسبتا زیاد دستگاه

اسلاید 4 :

 ساختمان و اجزاء دستگاه :

دستگاه از پنج  جزء اصلی تشکیل شده  که عبارتند از :

.1برج مرکزی (Pivot point)

.2بالها (دهانه ها) (Spans)

.3برجها (Towers)

.4بال اضافی (Over hang)

.5آبپاشها (Sprinklers)

اسلاید 5 :

 1- برج مرکزی :

این قسمت محل ورود آب و برق مورد نیاز دستگاه بوده و کلیه اعمال جهت کنترل از این قسمت انجام می شود .

برج مرکزی بر روی سکوی بتونی قرار می گیرد که شامل مربعی با اضلاع حدود 4 متر بوده و به وسیله میلگرد مسلح شده است ، بر روی سکو چهار پیچ جهت اتصال پایه های برج مرکزی به آن در نظر گرفته می شود .

اسلاید 6 :

آب تحت فشار از این قسمت به وسیله لوله ورودی دستگاه که معمولا شش یا هشت اینچ می باشد به داخل بال آبیاری هدایت می شود .

کنترل حرارت دستگاه ، تزریق کود و سم از برج مرکزی انجام می شود .

آب به دستگاه نیاز می باشد . دبی مورد نیاز بر مبنای دبی آبپاشها محاسبه می شود .

در قسمت ورودی آب به دستگاه (حد فاصل پمپ و دستگاه) بر حسب نیاز از شیر فلکه شیر پروانه ای، لوله تلسکوپی ، شیر تخلیه هوا ، شیر ایمنی ، شیر برقی دروازه ای (ELECTRICAL GATE VALVE)

اسلاید 7 :

لوله ای که کار انتقال آب به بالا را برعهده دارد از دو قسمت تشکیل یافته است . این لوله اصطلاحا لوله جی (j) نامیده می شود . قسمت پا ئینی ثابت بوده و قسمت بالائی همواره در حال گردش می باشد . بر روی قسمت پائینی (قسمت ثابت لوله (j) محلهائی جهت تزریق کود و سم و دستگاهی برقی به نام کلید فشار (Pressure Switch) تعبیه شده است . وظیفه کلید فشار قطع جریان آب و حرکت دستگاه می باشد که با کم شدن فشار این این امر میسر می شود تا از آبیاری غیر یکنواخت جلوگیری شود .

قسمت پائینی لوله جی توسط یک زانو و فلنج به لوله آبرسان و قسمت بالائی لوله توسط یک زانو و فلنج به بال آبیاری دستگاه متصل می شوند .

به منظور آببندی محل اتصال دو قسمت لوله جی به یکویگر از واشرهای مخصوصی استفاده می شود .

اسلاید 8 :

به منظور انتقال برق از تابلوی مرکزی به برجها از دستگاهی به نام کلکتور (Collector Ring)  استفاده می شود ان دستگاه در وسط یا انتهای قسمت متحرک لوله جی قرار می گیرد .

تابلوی کنترل دستگاه نیز بر روی برج مرکزی تعبیه می شود و کلیه اعمالی که جهت استفاده از دستگاه مورد نیاز می باشد توسط این تابلو قابل هدایت می باشد این اعمال عبارتند از :

قطع و وصل کردن برق ورودی ، روشن و خاموش کردن دستگاه ، روشن و خاموش کردن پمپ ، چپ گرد و یا راست گرد ، تنظیم سرعت حرکت ، باز و بسته کردن شیر برقی .

اسلاید 9 :

معمولا یک کابل 3 یا چهار رشته ای به تابلوی کنترل دستگاه وارد می شود که برق 3 فاز مورد نیاز دستگاه را تامین می کند . توان مورد نیاز بین 5 الی 12 کاوا (KVA) متغیر      می باشد که بستگی به قدرت و تعداد الکترو موتورهای به کار رفته در دستگاه دارد . از تابلوی مرکزی یک کابل 10 الی 12 رشته ای خارج می شود که پس از عبور از کلکتور از روی لوله فرعی به جعبه های کنترل دستگاه وصل          می شود.

کلیه قسمتهای برج مرکزی بر روی چهار نبشی که در واقع نقش پایه را بازی می کنند قرار می گیرد و این پایه ها به وسیله نبشیهای دیگری توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل می شوند .

جهت ایمنی همواره باید یکی از پایه ها به وسیله رشته سیمی به زمین (اتصال زمینی) وصل باشد .

اسلاید 10 :

2- بالها (Spans) :

بدنه اصلی دستگاه از بالها یا دهانه ها تشکیل می شود و با توجه به کوچکی و بزرگی مزرعه تعداد و طول بالها کم و زیاد می شود .

بال به قسمتی از دستگاه گفته می شود که بین برج مرکزی و برج اول و یا مابین دو برج قرار می گیرد .

حداکثر طول مناسب برای هر بال حدود 52 متر می باشد . این بال از اتصال 9 لوله 85/5 متری به سیله فلنج و واشر آببندی به دست می آید . البته بال را می توان تا حدود 58 متر نیز انتخاب کرد . در شرایطی که خاک سنگین یا شیب اراضی زیاد باشد بهتر است از بالهای کوتاهتر استفاده کرد .

در دستگاههای مختلف از لوله با قطرهای 4 ، 5 ،  8/5  6 ، 8 و 10 اینچ و طولهای 85/5 و 13 متری استفاده می شد . لوله ها نیز مانند سایر قطعات فلزی دستگاه باید گالوانیزه گرم و عمق (Hot Dip Galvanized) باشند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید