بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—فشار به دو روش اندازه گیری می شود

—1 – مکانیکی

— الف) مانومترها

— ب ) لوله بوردون

— ج ) بیلوز( دمی )

— د ) کپسول

— و ) دیافراگم

— ه ) فشارسنج تفاظلی

—2 – روش های الکتریکی

—

اسلاید 2 :

— ديافراگم ها اغلب به شكل دايره و با سطح صاف كه در داخل محفظه اي محكم قرار گرفته است وجود دارند. وقتي فشار وارد اين محفظه مي شود ديافراگم از يك طرف كشيده شده و مركزش حركتي بيشتر از ساير نقاط آن انجام مي دهد. حال اگر حركت ايجاد شده را توسط مكانيزمي به يك عقربه كه در مقابل آن صفحه مدرجي قرار گرفته است منتقل كنيم مي توان فشار وارد بر ديافراگم را اندازه گرفت. جنس ديافراگم بايد داراي خاصيت ارتجاعي خوب بوده و سريع تغيير شكل دهد . همچنين در مقابل درجه حرارت تغيير طول چنداني نكند و مقاومت آن در مقابل خوردگي مناسب باشد. فلزات مختلفي را مي توان به اين  منظور انتخاب كرد ولي معمولا جنس آنها بيشتر از برنج (brass) ، فسفر – برنز ، برليوم – مس  و فولاد ضد زنگ مي باشد.

اسلاید 3 :

 ديافراگم كپسول Diaphragm Capsule :
ديافراگم تنها داراي حركتي اندك در مقابل فشار وارد به آن مي باشد همين حركت ميزان دامنه تغييرات يك دستگاه را مشخص مي كند . براي جبران كمي حركت ديافراگم ، دو ديافراگم را به صورت جوش يا لحيم به يكديگر اتصال مي دهند به طوريكه فضاي بين آن دو خالي بماند. اين وسيله را كپسول مي نامند. در اين صورت مقدار حركت نسبت به يك ديافراگم مشابه دو برابر مي گردد.
ديافراگم استاك :
براي بيشتر كردن مقدار حركت مي توان چند كپسول را به يكديگر متصل نمود كه در اين صورت وسيله اي به نام ديافراگم استاك خواهيم داشت . در اين وسيله مي توان دو فشارP2 , P1   را به ترتيب در خارج و داخل وسيله وارد كرد كه در اين صورت مقدار حركت ديافراگم فوقاني متناسب است با اختلاف فشار  P2 , P1   .

اسلاید 4 :

این وسیله که به اسم مجموعه دیافراگم نیز شناخته میشود از یک یا چند دیافراگم روی هم ساخته میشود و به شکل مدور میباشد و از لاستیک یا آلیاژی فلزی ساخته شده است و بیشتر در دستگاههای ثابت از آن استفاده میشود.
نکته مهم در طرز کار با مانومترها این است که مانومتر باید تراز بوده و برای خواندن آنها راس منحنی مایع درون مانومتر را منطبق بر درجات نمود و آنرا خواند که این راس در مانوومترهای آبی گودترین ودر مانومترهای جیوه ای بالاترین نقطه در نظر گرفته میشود.
در ضمن خط دید چشم با سطح مایع باید افقی باشد.

اسلاید 5 :

 

اصول کار اندازه گیری فشار دیافراگمی مانند شکل زیر است بر اثر اعمال فشار بر صفحه a سطح a تغییر شکل میدهد سطح  aرا میتوان به اندازه ای گرفت تا تغییرات بزرگ بوده و اندازه گیر حساسیت دلخواه را داشته باشد. جنس دیافراگم را میتوان فلز یا غیر فلز انتخاب نمود. لاستیک وچرم از انواع متداول دیافراگم های غیر فلزی است.

دیافراگم های غیر فلزی معمولا در ابعاد خیلی بزرگ ساخته میشوند و برای اندازه گیری فشارهای پایینتر استفاده میشود.

اسلاید 6 :

اختلاف فشار سنج differential pressure meter:

این وسیله تفاضل دو فشار مختلف را اندازه گیری می نماید که از دو المنت اولیه اندازه گیری فشار (مانند دو کپسول) تشکیل شده است که عمل اندازه گیری در آن عملکردی به صورت اهرم صورت میپذیرد.

مانومتر تفاضلی

-هدف اندازه گیری اختلاف فشار سیالات بین دو نقطه با قابلیت جابجایی در محیط آزمایشگاه میباشد. این نوع وسیله نوعی از مانومترهای شیشه ای یو (U) شکل میباشد که اختصاصاً به منظور اندازه گیری اختلاف تفاضل فشار بین دو نقطه و تحمل فشارهای بالا، از لوله شیشه ای نوع ضخیم استفاده گردیده است این دستگاه در صورتیکه از دو طرف متصل به نقاط موردنظر برای اندازه گیری باشند، اختلاف فشار بین دو نقطه را اندازه  میگیرد، که در مکانیک سیالات از این اختلاف فشار مثلاً برای اندازه گیری سرعت جریان استفاده میشود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید