بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

عايقهاي صوتي در بخش اجرا چند دسته هستن که با توجه به کاربري فضا تعيين ميشن . مثلا در يک فضاي آپارتماني براي جلوگيري از مشکلات صدا در طبقات از دو جداره سقف استفاده ميشود يعني اينکه سقف در دو قسمت روي هم و با فاصله کمي از هم اجرا ميشود که مانع نفوذ صوت در طبقات ميشود. اين سيستم در اجراي ديوارهاهم کار برد دارد که البته اجراي اين نوع سقف يا ديوار زياد مقرون به صرفه نيست . در حال حاضر براي عايق بنديهاي قانونمند از متريالهاي ويژه اي استفاده ميشود که مصطلح ترين آنه کناف است . کناف يکسري ديوارهاي پيش ساخته گچي است که دراي چنديد لايه و ضخامت گوناگون است که با توجه به جنس مصالح مي تواند عايقهاي فوق العاده ايي را بسازد.

اسلاید 2 :

بحث عايقها در معماري بسيار اهميت داره ولي در مراتب سوم و چهارم اهميت قرار ميگره به دليل اينکه زيبايي ظاهري و تعادل فضايي حرف اول معماريه. اما در مورد عايقها مي تونم بگم عايقهاي صوتي و حرارتي و رطوبتي سه گروه مهم عايقها هستند که هرکدوم مقوله کاملا جدايي دارند مثلا بحث عايق بندي رطوبتي در ساختمان چند وجه داره مثلا موقع اجرا در بعضي از قسمتها عايق کاري هنگام زير سازي و عمليات عمراني انجام ميشه و در بعضي قسمتها مثل سقف بعد از اتمام کار سفت کاري يا در مورد عايق بندي صوتي اين موضوع به مراتب پيچيده تر ميشه در عين حال متريال کار هم کاملا تفاوت ميکنه . اگر اطلاعات دقيق تري راجه به کار تحقيقاتيتون در اختيارم بگذاريد سعي ميکنم بيشتر شما رو راهنمايي کنم. زنده باشيد

اسلاید 3 :

عايقكاري صوتي ديوارها و كف ساختمان

به آن طرف نگاه كنيد، آنجا اتاق پسر شماست كه صداي استريوي آن خانه را برداشته است و به داد و فريادهاي شما براي كم كردن صداي ضبط و استريو كمتر توجه ميكند. اين طرف اتاق دختر شماست كه گوشي تلفن ساعتها در دست اوست و شما از دست خندههاي گاه و بيگاه و مكالمات طولاني او با دوستانش آرامش نداريد. به زير پايتان نگاه كنيد، طبقه پايين آپارتمان شما پاركينگ ساختمان چند طبقهاي است كه در آن زندگي ميكنيد و صداي گاز و ترمز و بوق اتومبيلهاي همسايگان، گاه و بيگاه سكوت منزل شما را بر هم ميزند. طبقه بالا، آپارتمان نزديكترين دوست و همسايهتان است ولي اين صداي پا و دويدن كودكان خردسالش است كه مانند صداي بمب در فضا پيچيده شده است. ديوارها و پنجرهها هم كه صداي رفت و آمد ماشينها در بزرگراه مقابل منزلتان را به داخل انتقال ميدهند... شما فقط يك راه داريد براي اينكه سكوت و آرامش را در منزل حكمفرما كنيد و آن هم استفاده از عايقهاي صوتي و كاهش آلودگي صوتي منزلتان است. چگونه؟ با ما همراه باشيد.

اسلاید 4 :

از اين ديوار صدا درنمي‌آيد

اگر قرار است خودتان منزلتان را بسازيد يا قرار است درون آن را بازسازي كنيد، بايد به شما تبريك بگوييم چون شما بخت اين را داريد كه خانه‌تان را به راحتي عليه سر و صدا ايزوله كنيد. اول از هر چيز بايد به سراغ ديوارهاي داخلي منزلتان برويد. يك ديوار معمولي از آجر، گچ و رنگ پوشيده شده است، گرچه اين مواد جامد تا حدي جلوي انتقال صدا را مي‌گيرند ولي درون اين مواد نيز حفره‌ها و فضاهاي ريزي وجود دارد كه داراي هواست و به هر حال صدا از ديوار به آن سوي آن منتقل مي‌شود. يك راه‌حل اين است كه ديوارهاي ميان اتاق‌هاي منزلتان را با عايق‌هاي صوتي بپوشانيد. بهتر است شما عايق‌هاي صوتي را كه سنگين‌تر و داراي چگالي بيشتري هستند، انتخاب كنيد چون بهتر از انتقال صوت جلوگيري مي‌كنند. يكي از معمولي‌ترين عايق‌هاي صوتي براي ديوارها، ورقه‌هاي چوب پنبه‌اي است. ديوارهايي كه به عنوان عايق صدا طراحي و ساخته مي‌شوند، داراي جنس، طول، شكل، ارتفاع و طراحي ويژه‌اي هستند. مصالح مورد استفاده در ساخت و طراحي اين ديوارها در مقدار كاهش صداي آنها تاثير بسيار زيادي دارد. ديوارهايي كه به صدا عايق هستند يا صوت را جذب كرده و يا از انعكاس آن در ساختمان جلوگيري مي‌كنند. انرژي صوتي در مواد نرم و داراي تخلخل زياد به صورت موثري جذب مي‌شوند، در حالي كه براي انعكاس از مصالح سخت و فشرده استفاده مي‌شود. ديوارهاي آجري عايق‌هاي صوتي بسيار خوبي هستند ولي از نظر جذب صوتي بسيار فقيرند. بنابراين با تركيب يك ديوار با چگالي بالا مي‌توان در كاهش بيشتر سر و صدا در ساختمان اقدام كرد.

اسلاید 5 :

گاهي به پنجره نگاه كن

اين روزها كمتر خانه‌اي پيدا مي‌شود كه در بن‌بستي ساكت قرار گرفته باشد و بيشتر خانه‌ها يا در مجاورت خيابان و يا بزرگراه‌هاي پر رفت و آمد قرار گرفته‌اند. درها و پنجره‌ها آلودگي صوتي را به راحتي به درون فضاي منزل شما منتقل مي‌كنند. بنابراين هنگامي كه قصد داريد منزل‌تان را عليه صدا ايمن كنيد بايد هواي درها و پنجره‌ها را نيز داشته باشيد. جنس درها و پنجره‌ها نقش مهمي در انتقال صدا به فضاي درون منزل شما دارد. مهندسان ساختمان مي‌گويند درها و پنجره‌هايي كه از جنس چوب و فوم‌هاي وينيليي هستند بهتر از درها و پنجره‌هاي فلزي، جلوي انتقال صوت را مي‌گيرند. درها و پنجره‌هاي فلزي در اثر صدا بيشتر دچار لرزش شده و صدا را بهتر منتقل مي‌كنند. راه ديگر استفاده از شيشه‌هاي دوجداره در ساخت درها و پنجره‌ها است. درهايي كه درون‌شان پر است بهتر از درهايي كه درون‌شان خالي است در پيشگيري از انتقال سر و صداي بيرون به داخل فضاي منزل موثرند. شما اگر تمايل داشته باشيد مي‌توانيد يكي از اين درها را براي اتاقي از منزل‌تان كه نياز به سكوت در آن بيشتر است با در معمولي اتاق جايگزين كنيد. حتي اگر شما از چنين درهايي استفاده می كنيد ممكن است صدا از زير در يا فاصله ميان در و ديوار وارد شود ولي براي اين مشكل نيز راه‌حلي وجود دارد. براي حل اين مشكل كافي است پايين در به طور كامل بر سطح زمين تطابق داشته باشد شما مي‌توانيد از مواد عايق صوت براي پوشاندن فاصله ميان قسمت تحتاني در و كف اتاق استفاده كنيد.

اسلاید 6 :

انتخاب و ايمني

يكي ديگر از مشكلاتي كه موجب ايجاد سر و صدا در اتاق شما مي‌شود سر و صداي جريان آب درون لوله‌هايي است كه درون ديوارها يا كف اتاق نصب شده‌اند. بنابراين لوله‌ها و سيم‌كشي‌هاي برق منزل بايد در مناطقي از كف و ديوارها قرار گيرند كه داراي عايق صوتي باشند. اگر قرار است خودتان با استفاده از مواد اوليه‌اي كه خريده‌ايد ديوارها و كف منزلتان را عايق‌بندي كنيد حتما هنگام كار عينك و دستكش ايمني بپوشيد و روي بيني و دهانتان ماسك بگذاريد. محصولاتي كه براي عايق‌بندي صوتي استفاده مي‌شوند تا حدي محرك هستند و ممكن است شما را دچار حساسيت كنند ولي براي اينكه از عايق‌بندي صوتي منزلتان راضي باشيد و بهترين پوشش ضدهوا را براي ديوارها انتخاب كنيد بهتر است از شركت‌هايي كه در اين زمينه تخصص دارند كمك بگيريد. مهندسان و معماران اين شركت‌ها با آشنايي با آخرين پوشش‌هاي عايق صوتي براي ديوارهایی كه در بازار وجود دارد بهترين و موثرترين گزينه‌ها را به شما پيشنهاد خواهند كرد. پيش از خريد و انتخاب عايق‌هاي صوتي براي ديوارها و كف منزلتان تحقيق و پرس و جوي كامل انجام دهيد. هر يك از اين مواد مي‌توانند تا چند درصد و درجه‌اي خاص صداهاي منتقل‌شده را كاهش دهند. فراموش نكنيد اگر شما بتوانيد فقط به اندازه 10 دسيبل جلوي عبور صدا از در و ديوارها را با اين روش‌ها و مواد به درون منزلتان بگيريد نيمي از سر و صداهايي را كه پيش از اين مي‌شنيديد نخواهيد شنيد و منزل شما 50 درصد ساكت‌تر خواهد شد.

اسلاید 7 :

از طبقه پايين صدا مي‌آيد

ممكن است شما در يك آپارتمان زندگي كنيد كه سر و صداي زيادي از اتاق‌هاي طبقه پايين، آرامش و آسايش شما را مختل كرده باشد يا در محل كارتان اتاق شما روي پاركينگ و اتاق‌هاي پرازدحام و شلوغ واقع شده باشد. در اين صورت بايد به فكر عايق‌بندي كف اتاقتان عليه صداهاي گوشخراش باشيد. يكي از كارهايي كه مي‌توانيد انجام دهيد آن است كه فوم‌هاي ضد صدا را درون هر شكاف يا سوراخي كه در كف يا مجاورت كف اتاق مي‌بينيد بگذاريد. اين فوم‌ها به دليل خاصيت ويژه‌اي كه دارند درون شكاف و سوراخ منبسط شده و جلوي انتقال صدا را از طبقه پايين به اتاق شما مي‌گيرند. كار ديگري كه شما مي‌توانيد انجام دهيد خريد كف‌پوش‌هايي مانند فرش و موكت است كه خاصيت ضدصدا دارند. اين كف‌پوش‌ها مي‌توانند از انتقال صدا جلوگيري كنند. شما اين كف‌پوش‌هاي ويژه را در زير فرش و موكت اتاق خود پهن مي‌كنيد. اين كف‌پوش‌هاي ضدصدا در رنگ‌ها و طرح‌هاي بسيار متفاوتي در بازار وجود دارند. راهكار سوم اين است كه كف آپارتمان يا اتاقتان را با آجرها يا كاشي‌هاي ضد صدا بپوشانيد. اين مصالح در زير كف‌پوش عادي اتاق شما نصب مي‌شوند. روش سوم موثرترين راه براي رهايي از سر و صداي همسايه‌هاي پر سر و صدا و شلوغ است چون بهتر از دو راه ديگر از انتقال صدا به طبقات بالاتر جلوگيري مي‌كند.

اسلاید 8 :

شیشه و عایق صوتی

دسی بل واحد اندازه گیری شدت صوت است. شدت صوت دو یا چند منبع از طریق حاصل جمع آن افزایش می یابد. برای درک ملموس دسی بل به نمودار مقابل توجه کنید.

شدت صوت در شهرهای بزرگ حدود ۶۵ تا ۷۵ دسی بل می باشد. و حال آنکه این مقدار باید برای مراکزی (بیمارستانها، مدارس و ...) که نیاز به آرامش بیشتری دارند حداکثر ۳۸ دسی بل می باشد.

اسلاید 9 :

STC یا میزان انتقال صدا، عددی است که به منظور تخمین میزان کاهش انتقال صوت توسط هر یک از مصالح ساختمانی، به کار می رود و بر حسب دسی بل بیان می شود. هرچه این عدد برای یک ماده بیشتر باشد بیانگر آن است که ماده مورد نظر میزان کمتری از صدا را به داخل ساختمان انتقال می دهد. در مجموع می توان گفت که شیشه های دو جداره (با شیشه های ۴ و ۶ میلیمتری) حداقل ۵۰% در کاهش میزان شدت صوت تاثیر می گذارد. امروزه با استفاده از شیشه لایه دار (لمینت) بر اثر فرکانس بحرانی غلبه گردیده است.

اسلاید 10 :

آکوستیک اتاق

کنترل میزان انعکاس صدا و مقدار خروج صدا در یک اتاق از اولین و مهمترین اهدافی است که یک مهندس صدا (Sound Engineer) باید به آن دست پیدا کند. با وجود آنکه انعکاس صدا در بسیاری موارد باعث زیبایی صوت می شود ، در عین حال می تواند از کیفیت صدا بکاهد بنابراین معمول بر این است که به هنگام ضبط صدا آنرا بطور خالص و بدون هیچ افکتی ضبط می کنند و پس از آن افکت های لازم را به هر میزان که بخواهند اضافه می کنند.

این نیاز بحثی بنام ایزوله کردن یا Isolation را به میان می آورد که در آن باید از مجموعه مواد و تکنولوژیهایی در ساخت دیوارها، سقف و کف سالن استفاده کرد تا بتوان میزان انعکاس صدا را به میزان دلخواه تنظیم نمود و مانع از خروج صدا به بیرون از اتاق شد.

برای جلوگیری از خروج صدا از یک اطاق است نه تنها باید مواردی که برای کنترل انعکاس مد نظر قرار دارد را رعایت کرد، بلکه باید دیوارها، درها، کف و سقف و ... را ایزوله کرده و در مواردی که ممکن است آنها را دو جداره ساخت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید