بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

زانو بزرگترین مفصل بدن است. این مفصل از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان تشکیل شده است. قسمت پایینی استخوان ران، قسمت بالایی استخوان ساق و استخوان کشکک. قسمت انتهای پایینی ران روی ساق حرکات لولایی دارد و کشکک در فرورفتگی شیار مانند پهنی که در جلوی انتهای پایینی ران قرار دارد میتواند به طرف بالا و پایین حرکت کند.

اسلاید 2 :

مهمترین علل درد زانوعبارتند از
· آرتروز یا استئوآرتریت:آرتروز معمولاً در سنین بالاتر از 50 سالگی بروز میکند. در این بیماری غضروف مفصل کم کم از بین میرود. در نتیجه استخوان های بدون غضروف روی یکدیگر سائیده میشوند که نتیجه آن درد و محدودیت حرکت است.
· آرتریت روماتوئید :در آرتریت روماتویید لایه سینوویال ( که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده و مسئول ترش مایع سینوویال است) رشد کرده و ملتهب میشود و مایع زیادی ترشح میکند. این التهاب بتدریج موجب آسیب و از دست رفتن غضروف مفصلی شده که نتیجه آن درد و محدودیت حرکتی است.
· ضربات زانو :که میتوانند به علت بد جوش خوردن محل شکستگی یا آسیب شدید لیگامان های زانو باشد. این ضایعات میتوانند بتدریج به غضروف مفصل صدمه زده و موجب درد و محدودیت حرکت شوند.

اسلاید 3 :

۱- مهمترین اقدام درمانی؛ تقویت عضلات چهار سر ران است. برای این کار می توانید یکی از تمرینات زیر را انجام دهید:
۱-۱- روی صندلی بنشینید و ساق پای خود را بالا بیاورید تا جایی که ران و ساق در یک امتداد قرار گیرند. ۵ ثانیه در همین وضعیت بمانید. این تمرین را روزی ۳ بار و هر بار ۲۰ حرکت برای هر پا انجام دهید.
۲-۱- به پشت بخوابید و در حالی که روی انگشتان پا رو به صورت است، عضله چهار سر ران را به مدّت ۵ ثانیه منقبض و سپس رها کنید. این تمرین را نیز باید روزی ۳ بار و هر بار ۲۰ مرتبه برای هر پا انجام دهید.
۲- ورزش شنا برای این بیماران مفید است.
۳- از کوهنوردی، دوچرخه سواری(به خصوص با ارتفاع کم زین)، بالا و پایین رفتن از پلّه، زانو زدن، چمپاتمه زدن و دویدن در سرازیری و سربالایی اجتناب کنید.
ادامه ...

اسلاید 4 :

ضمن تأیید اقدامات درمانی فوق الذّکر، به شما توصیه می کنیم برای حصول نتیجه مطلوب و مناسب مراحل زیر را پیگیری کنید: ۱- ماساژ: تا بهبودی کامل؛ هر شب زانوها را با یک روغن مناسب مثل روغن زیتون تصفیه نشده، سیاهدانه، بادام تلخ، هسته قیسی، کرچک، کنجد، نارگیل و یا … ماساژ دهید. ماساژ را به آرامی و تا جذب کامل روغن به پوست ادامه دهید. پس از پایان ماساژ بهتر است روی ناحیه ماساژ را با یک پلاستیک فریزر بپوشانید تا میزان جذب روغن افزایش پیدا کند. مخلوط کردن مقدار کمی فلفل سیاه، دارچین یا زنجبیل با روغن، اثر درمانی آن را افزایش می دهد. معمولاً پس از یکی دو شب، کاهش فوق العاده ای در علایم بیماری ایجاد خواهد شد. ۲- پوست تخم مرغ های مصرفی خود را دور نریزید، آنها را شسته خشک و آسیاب کنید و به مدّت یکی دو ماه روزی نصف قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل روی زبان خود ریخته قورت دهید. این مکمّل ساده سریعاً باعث ترمیم بافت آسیب دیده خواهد شد. مصرف پودر سنجد نیز به عنوان داروی دیگر می تواند مدّ نظر باشد(روزی یک قاشق مربّاخوری در نصف استکان عرق زیره یا هر روز صبح یک قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر و یک قاشق عسل). ۳- بستن زانو به هنگام خواب با یک شال پشمی کمک شایانی به تسریع درمان می کند. ادامه ...

اسلاید 5 :

جراحی تعویض مفصل زانو و تعویض سطوح مفصلی میتواند مشکل درد زانو و تغییر شکل آنرا حل کند و درد ناشی از آرتروز شدید را تسکین دهد و بیمار را به فعالیت های روزمره برگرداند و به شما کمک کند بهتر راه بروید. جراح حین جراحی تعویض مفصل زانو، غضروف و استخوان آسیب دیده را از مفصل زانو برمی دارد و آن را با یک مفصل مصنوعی جایگزین می کند. این عمل که «آرتروپلاستی زانو» هم نام دارد، یکی از رایج ترین اعمال جراحی ارتوپدی است. اولین تعویض مفصل زانو در سال 1968 انجام شد. بعد از آن بتدریج تکنیک های عمل جراحی بهتر شده و مفاصل مصنوعی بهتری هم ساخته شد. امروزه هر سال بیش از یک میلیون تعویض مفصل زانو در دنیا انجام میشود.

اسلاید 6 :

جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند درد ناشی از آرتروز شدید را تسکین دهد و به شما کمک کند، بهتر راه بروید.
 سایش تدریجی با افزایش سن، بیماری‌ها و جراحات ناشی از ضربات ممکن است به غضروف زانو که روی استخوان‌ها را می‌پوشاند آسیب برساند، و مانع از درست کار کردن مفصل زانو شود.
اگر شما دچار آرتروز شدید زانو باشید، ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند، جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید.
ادامه ...
 

اسلاید 7 :

انواع شایع آرتریت زانو شامل استئوآرتریت (یا آرتروز)، آرتریت روماتوئید، و آرتریت پس از جراحات زانو است. شایع‌ترین علامت آرتریت زانو بدون توجه به نوع آن، درد، تورم و خشکی یا سفتی در حرکت زانو است. در طول زمان این خشکی مفصل ممکن است آنقدر شدید شود که راه رفتن را برای فرد ناممکن کند. همچنین بسته به علت آرتریت ممکن است علائم دیگری هم داشته باشید.غضرف زانو که مانند بالشتکی در میان دو سر استخوان‌ها در مفصل قرار دارد، با افزایش سن تحلیل می‌رود، در نتیجه است سرهای استخوان‌ها روی هم ساییده می‌شوند. نتیجه این است که حرکات طبیعی زانوها به طور فزاینده‌ای دردناک می‌شود. این تحلیل‌رفتن و سایش غضروف مفصل زانو عارضه استئوآرتریت یا آرتروز را ایجاد می‌کند، و در میان افراد بالای 50 سال بیشترین شیوع را دارد.

ادامه ...

اسلاید 8 :

دوره نقاهت
 سرعت بهبودی بیماران پس از جراحی متفاوت است، اما این اصول کلی برای بازگشت به فعالیت‌های معمول را می‌‌توانید در نظر داشته باشید:
 - کارهای خانه پس از 3 تا 6 هفته.
- فعالیت جنسی پس از 6 تا 8 هفته.
- شنا پس از 6 تا 8 هفته.
- رانندگی پس از 6 تا 8 هفته برای زانوی راست (اگر زانوی چی‌تان تعویض شده است ممکن است بتوانید پس از یک هفته رانندگی را دوباره شروع کنید).

اسلاید 9 :

ایمپلنت‌ها یا مفصل‌های مصنوعی زانو روز به روز پیچیده‌تر و مستحکم‌تر می‌شوند، اما ضدضربه نیستند. این ایمپلنت‌ها ممکن است در طول زمان ساییده شوند یا اتصال‌شان با استخوان شل شود. بافت جوشگاهی ممکن است در اطراف ایمپلنت رشد کند و دامنه حرکت آن را محدود کند. و حتی هنگامی که این ایمپلنت‌ها به درستی کار می‌کنند،
 
ممکن است هنگامی که زانو به جلو یا عقب خم می‌شود، صدای تلق تلقی را شما می‌توانید با انجام اقداماتی طول عمر ایمپلنت زانوی‌تان را بیشتر کنید.
 
پس از جراحی تا زمانی که توانایی حفظ تعادل‌تان را به دست آورید، از عصا یا واکر استفاده کنید- افتادن ممکن است باعث وارد آمدن آسیب جدید به زانوی شما شود. ورزش‌ها پرضربه نیز ممکن است ایمپلنت زانو را خراب کنند، بنابراین اغلب پزشکان به این بیماران هشدار می‌دهند از انجام دویدن، پریدن یا ورزش‌های تماسی خودداری کنند.
 
با اینکه برخی از فعالیت‌ها پس از تعویض زانو محدودیتی ندارند، هنوز بسیاری از کارهاست که می‌توانید همچنان آنها را انجام دهید. پیاده‌روی، راهپیمایی سبک، دوچرخه سواری و شنا از جمله فعالیت‌هایی هستند که برای افراد دارای ایمپلنت بی‌خطر هستند. اگر توصیه‌های پزشک‌تان را رعایت کنید، می‌توانید انتظار نتایج درازمدت خوبی را داشته باشید- بیش از 90 درصد از ایمپلنت‌های زانو به خوبی تا 15 سال پس از جراحی کار می‌کنند.

اسلاید 10 :

سلول بنيادي چيست؟ سلول بنيادي مادر تمام سلولها است و توانايي تبديل به تمام سلولهای بدن را دارا می باشد. اين سلولها واجد توانايي خود نوسازي تمايز به انواع سلولها از جمله سلولهاي خوني، قلبي، عصبي و غضروفي هستند. هم چنين در بازسازي و ترميم بافت هاي مختلف بدن بدنبال آسيب و جراحت موثر بوده و مي توانند به درون بافتهاي آسيب ديده اي که بخش عمده سلولهاي آنها از بين رفته است، پيوند زده شوند و جايگزين سلولهاي آسيب ديده شده و به ترميم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید